شناسهٔ خبر: 142139 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خرازی مطرح کرد؛

گشایش‌های برجام به دلیل کارشکنی‌های آمریکا محقق نشد

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: قرار بود برجام گشایش های زیادی به دنبال داشته باشد اما به دلیل کارشکنی های آمریکا و فشاری که بر شرکت و بانک های اروپایی اعمال شد، مححق نشد.

به گزارش «نماینده»، کمال خرازی در حاشیه سمینار امنیت منطقه ای در غرب آسیا، چالش ها و روند های نوظهور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سلسه نشست ها مقدمه کنفرانس امنیتی تهران است که در دی ماه برگزار می شود. در این نشست ها مسائل مختلف امنیتی و سیاسی در غرب آسیا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: موقعیت ایران در غرب آسیا به عنوان کشور مستقل و بیگانه ستیز مطرح است و در واقع ایران الگوهایی را مطرح کرده است که از سوی کشورهای دیگر نمونه برداری می شود که موجب افتخار ما است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: نمونه این الگو برداری را می توان در حزب الله لبنان که در مقابل سلطه اسراییل موفق شدند، حشدالشعبی در عراق که موفقیت های قابل توجهی کسب و کمک های قابل توجهی به ارتش عراق کرد، مجاهدین افغان و در  یمن انصارالله حرکت های مردمی هستند که برای احقاق حق مردم و خروج بیگانگان موفقیت های چشمگیری را کسب کرده اند، دید.

خرازی تصریح کرد: اینها هویت های نوظهور هستند که نمی توان انکارشان کرد و ثبات منطقه در گرو تعامل با این هویت های نوظهور متکی به مردم و مبتنی بر عقاید دینی است.

وی ادامه داد: آنچه در عراق و سوریه برای مقابله با گروه های تروریستی دیدیم نمونه بازی جدی هویت های جدید بود.

خرازی در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر شما سفر هیئت های اروپایی به تهران در پسا برجام تاثیر عملیاتی در پیش برد برجام داشته است؟ گفت: برجام گشایش هایی برای ایران ایجاد کرده است که قابل انکار نیست. اما آنچه پیش بینی شده بود مبنی براینکه برجام گشایش های زیادی به دنبال داشته باشد، سرمایه گذاری های خارجی را در کشور ایجاد کند و همچنین باعث ایجاد روابط عادی اقتصادی با کشورهای جهان را فراهم کند، به دلیل کارشکنی های آمریکا و فشاری که بر شرکت و بانک های اروپایی اعمال شد، مححق نشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: اروپایی هم این را می‌دانند و به دلیل منافعی که می توانند در اجرای برجام و توسعه روابط اقتصادی با ایران داشته باشند در برابر فشارهای آمریکا تاحدی مقاومت کرده اند.

وی گفت: واقعیت این است که گشایش هایی به صورت عملی دیده شد اما به طور معمولی بوده است.

خرازی در پاسخ به سئوالی درمورد انتقال پایتخت اسرائیل تصریح کرد: ما اصلا این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم چه برسد به اینکه پایتخت آن را به رسمیت بشناسیم. این حرکتی است که آمریکایی ها برای ایجاد بحران بیشتر در منطقه مطرح کردند و به دنبال افزایش حمایت خود از رژیم اشغالگر قدس هستند و طبیعتا فلسطینی ها در برابر این موضوع ساکت نخواهند نشست.

نظر شما