شناسهٔ خبر: 142108 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: دولت

در دیدار معاون دبیر کل سازمان ملل مطرح شد:

جهانگیری:تحریم‌ها به طور کامل لغو نشده‌اند

جهانگیری// معاون اول رییس جمهور گفت: متاسفانه در برخی موارد تحریم‌ها به طور کامل لغو نشده و طرف مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده است.

به گزارش «نماینده»،‌ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جریان سفر به سوچی روسیه که به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای صورت گرفته است، پیش از ظهر امروز جمعه (10 آذرماه 96) در دیدار شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و پاسیفیک (اسکاپ) که در هتل محل اقامت معاون اول رییس جمهور کشورمان برگزار شد با اشاره به سابقه طولانی همکاری های ایران با این کمیسیون خواستار گسترش این همکاری ها در جهت توسعه پایدار شد.

وی با یادآوری اینکه طرف مذاکرات اسکاپ یکی از مهمترین سازمان های توسعه ای ایران یعنی سازمان برنامه و بودجه کشور است، افزود: این سازمان مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه ایران را بر عهده دارد و دبیر شوراهای اصلی تصمیم گیری کشور و موضوعات مرتبط با اسکاپ نیز همین سازمان است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه یکی از مسائل ایران را وجود بلایای طبیعی دانست و با بیان اینکه ایران سالهای متمادی است که از بحران خشکسالی رنج می برد، افزود: ایران با مسئله کمبود آب مواجه است و در برخی موارد که بارندگی های شدید رخ می دهد موجب جاری شدن سیل و بروز خسارات فراوان می‌شود.

جهانگیری همچنین عنوان کرد: وجود خشکسالی در سالهای اخیر باعث شده که مناطقی از کشورهای عراق، سوریه، عربستان و ایران به کانون های خطرناکی برای ایجاد ریزگردها تبدیل شوند و زندگی بسیاری از مردم کشور ما حتی در پایتخت را تحت الشعاع قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور خواستار توجه سازمان ملل متحد به موضوع ریزگردها و کمک برای حل این معضل شد و خاطر نشان کرد: سازمان ملل باید بطور ویژه به این موضوع توجه کند چرا که ریزگردها زندگی جمعیت فراوانی از مردم منطقه را دچار مشکل کرده است.

وی زلزله را از دیگر بلایای طبیعی ایران برشمرد و با یادآوری خسارات سنگین زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، افزود: صبح امروز نیز زلزله ای در جنوب شرق کشور در استان کرمان به بزرگی 6 ریشتر رخ داد و خساراتی را به بار آورد.

جهانگیری با اشاره به مذاکرات صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده میان ایران و اسکاپ برای استقرار مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی وابسته به سازمان ملل متحد در تهران بر ضرورت نهایی شدن این برنامه و آغاز به کار هر چه سریعتر این مرکز تاکید کرد و گفت: ایران تعهدات خود را برای گشایش این مرکز انجام داده است و امیدوارم طرف مقابل نیز بسترهای لازم را برای راه اندازی هرچه زودتر این مرکز در تهران فراهم کند.

جهانگیری بر همین اساس اضافه کرد: بر اساس برجام تحریم ها علیه ایران باید به طور کامل لغو شود که در اینصورت تهران قادر خواهد بود به تعهدات خود برای همکاری با اسکاپ در راستای توسعه پایدار عمل کند اما متاسفانه در برخی موارد تحریم ها به طور کامل لغو نشده و طرف مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایران از اقدامات و برنامه های اسکاپ در راستای توسعه پایدار حمایت می کند، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز موضوع توسعه پایدار و همه جانبه را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین با یادآوری اینکه ایران در سالهای اخیر گام های موثری در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از سوخت فسیلی پاک نظیر گاز برداشته است، گفت: ایران از برگزاری اجلاس انرژی از سوی اسکاپ حمایت می کند و آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه در اختیار اسکاپ قرار دهد.

شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ نیز در این دیدار با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ایجاد مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی سازمان ملل متحد در تهران، گفت: تلاش خواهیم کرد این مرکز هر چه سریعتر افتتاح شود البته چند موضوع اداری و فنی وجود دارد که باید با همکاری یکدیگر در جهت رفع آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه اسکاپ با کشورهای عضو در حال تهیه پیش نویس طرح توسعه پایدار برای آسیا و اقیانوسیه است، خاطر نشان کرد: البته ایران نیز همکاری فعالی در تهیه این پیش نویس داشته و ما آمادگی داریم حمایت بیشتری از ایران در جهت اهداف توسعه پایدار داشته باشیم.

شمشاد اختر همچنین گزارشی از فعالیت های اسکاپ در زمینه‌های مختلف ارائه کرد و گزارشات مکتوبی را نیز در اختیار معاون اول رییس جمهور کشورمان قرار داد و با اشاره به اینکه در ماه آوریل سال 2018 نشست وزرای انرژی در تایلند برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به نقش پراهمیت ایران در زمینه انرژی علاقمند هستیم نماینده ای در بالاترین سطح از ایران در این اجلاس شرکت کند.

نظر شما