شناسهٔ خبر: 142097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فرانسه: باید با مشارکت آمریکا به برنامه موشکی ایران رسیدگی کنیم

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بار دیگر ادعاها درباره برنامه موشکی ایران را تکرار کرد و مدعی شد این برنامه با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت که برنامه موشکی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد.

«آین روماته ایسپاین»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به سئوالی درباره اظهارات «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تکمیل توافق هسته‌ای ایران با توافقی دیگر در زمینه برنامه موشکی، پاسخ داد.

وی گفت: «همان‌طور که دیروز گفتم، فرانسه به اجرای موشکافانه توافق وین توسط تمامی طرف‌ها پایبند است. این توافق، توافقی قدرتمند است که اجرای مناسب آن باعث جلوگیری از انحراف برنامه موشکی ایران به سمت مقاصد نظامی می‌شود. فرانسه تمایلی برای مذاکره مجدد در خصوص آن یا اصلاحش ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفت: «درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید بگویم که [این برنامه] با قطعنامه 2231 شورای امنیت مطابقت ندارد و برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.»

وی در ادامه گفت: «برنامه موشکی ایران، نگرانی‌ای است که بایستگی همراه با شریکان اروپایی و آمریکایی‌مان، جدا از توافق وین به آن رسیدگی کنیم. همان‌طور که رئیس‌جمهور [ماکرون] دیروز گفت امیدواریم که رایزنی‌ها با ایران درباره این موضوع، پیش بروند.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفت: «در واقع، ما در چند ماه گذشته وارد گفت‌وگوهای سیاسی با ایران شده‌ایم که این امر به ما اجازه می‌دهد این موضوعات و موضوعات دیگر، به ویژه مسائل منطقه‌ای که درباره آن از ایران انتظاراتی داریم را به صورتی جامع مورد بررسی قرار دهیم.»

ادعاهای مقام فرانسوی در حالی مطرح می‌شوند که قطعنامه 2231 که در ژوئیه سال 2015 در تأیید توافق هسته‌ای ایران صادر شد، ایران را از کار بر روی موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند منع می‌کند. این در حالی است که موشک‌های ایران برای این منظور ساخته نشده‌اند.

نظر شما