شناسهٔ خبر: 142088 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ترافیک و آلودگی هوای تهران در وضعیت بحرانی قرار دارد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به موضوع بارگزاری در بافت فرسوده در شهر تهران گفت: متاسفانه مشکل ترافیک و آلودگی هوا در تهران به وضعیت بحرانی رسیده است و امیدواریم دولت در این زمینه اقدام لازم را انجام دهد.

به گزارش «نماینده»،  محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای پنجاه و نهمین اجلاس (اولین اجلاس از دوره پنجم شوراها) مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور و کلانشهرها که صبح امروز در تالار اجلاس شورای شهر تهران برگزار شد، ضمن اشاره به ایام و مناسبت‌های گذشته و همچنین حادثه زلزله در استان‌های غرب کشور اظهار کرد: این حادثه را مجددا به همه هموطنان و به خصوص مردم مناطق زلزله‌زده تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به تشکیل سازمان بسیج مستضعفین توسط امام خمینی (ره) اظهار کرد: این یک سازمان مردمی است و رسالت‌های بسیج و اهداف آن و چشم‌اندازهای مناسبی برای آن دیده شده است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: تشکیل بسیج مستضعفین قبل از حمله ناجانمردانه حکومت بعث عراق شکل گرفت و با دوراندیشی حضرت امام نقش بارزی را در جنگ تحمیلی داشت و بعد از آن نیز این سازمان توانست در دامنه خدمت‌رسانی از جمله سلامت، آموزش، امداد و ... فعالیت خود را ادامه دهد. بسیج تنها به یک سازمان و ارائه خدمات خاص منحصر نبود و توانست در عرصه‌ها و فعالیت‌های مختلف از خود توانایی‌های بسیاری را بروز دهد.  آیت‌الله هاشمی نیز توجه ویژه‌ای به سازمان بسیج داشتند و از این سازمان در جنگ و بعد از آن در سازندگی استفاده مبسوطی را کردند.  امیدواریم آبرو و اعتبار سازمان بسیج هزینه انحرافات نشود و این سازمان مقبولیت خود را همچنان حفظ کند.  

هاشمی در ادامه این اجلاس به برگزاری پنجاه و نهمین اجلاس شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور و کلانشهرها اشاره کرد و گفت: نخستین اجلاس از این بخش در سال ۸۴ برگزار و حدود ۱۴ سال از آن می‌گذرد که در پی برگزاری ۵۸ اجلاس، ۱۵۰ پیشنهاد مشخص به شورای عالی استان‌ها، دولت و مجلس ارائه شده است.  

وی ادامه داد: تصمیمات خوبی در اجلاس‌ گذشته اتخاذ شده و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم اتفاقات خوبی را در اینگونه اجلاس‌ها رقم بزنیم.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: با هم‌اندیشی در اینگونه اجلاس‌ نقش موثری را در ارتقای جایگاه شوراها خواهیم داشت و لذا لازم است در دوره جدید شورای پنجم نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و ما نیز جلسات خود را به صورت منظم و هر ۱۰۰ روز یک بار در یکی از استان‌های کشور برگزار خواهیم کرد.  

هاشمی با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در اجلاس روسای شوراهای اسلامی مراکز استان کشور و کلانشهرها گفت: تشکیل کمیسیون اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، عمران و توسعه شهری، سلامت و محیط زیست و خدمات شهری در این اجلاس‌ها مود توجه قرار خواهد گرفت و قاعدتا نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: قطعا در اجلاس‌ پیش رو توجه ویژه‌ای به مسائل مربوط به شهرها و استان ها خواهیم داشت و موارد مورد توجه در شهرها را بررسی و در نهایت تصمیم‌گیری خواهیم کرد. نکته مهم و حائز اهمیت در شهرها اولویت ارائه خدمات به شهروندان است لذا این موضوع در دستور کار جدی اجلاس قرار خواهد گرفت و امیدواریم با کیفیت بالا و عدالت در شهرها خدمت‌رسانی ایجاد کنیم.

هاشمی گفت: ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در شهرها با اولویت و محوریت سیاست‌های فرهنگی، دینی، ملی و ایرانی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه به موضوع ورزش همگانی در سطح استان‌ها و کلانشهرها اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز باید مورد توجه شوراها قرار بگیرد چرا که در بخش‌های مختلف حائز اهمیت است. در خصوص شهرسازی عمده‌ترین مشکل بحث تاب‌آوری و بحث زلزله است. به طوری که شاهد گسترش بی‌رویه شهرها هستیم و باید موضوع بارگزاری در بافت فرسوده مورد توجه شوراها قرار بگیرد به طوری که ما در تهران نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و قاعدتا شورای پنجم در این بخش اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

هاشمی ادامه داد: مشکل ترافیک، آلودگی هوا در تهران وضعیت بحرانی به خود گرفته است و این موضوع در کلانشهرها نیز به همین شکل است و برای مبارزه با این بخش باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی گام برداریم و امیدواریم دولت نیز به وظایف خود برای ایجاد یک حمل و نقل عمومی در سطح شهرها عمل کند.  

وی به ساختار سازمانی شهرها اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز باید بتوانیم به سمت چابک‌سازی و برون‌سپاری برخی از فعالیت‌ها و هوشمندسازی برویم. به طوری که دولت نیز باید بخش قابل توجهی از فعالیت‌های خود را به مدیریت شهری واگذار کند که امیدواریم این موضوع نیز مورد توجه مسئولان دولتی قرار بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران به موضوع درآمدهای پایدار در شهرها اشاره کرد و گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس و البته مصوبات شورا در این بخش نیز اتفاقات خوبی رقم بخورد. البته در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بحث درآمدهای پایدار موارد خوبی در دستور کار قرار گرفته است.  

وی در ادامه به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل کج‌اندیشی و ندانم‌کاری بخش عمده‌ای از اعتبارات شهرها که جزء درآمدهای آنها محسوب می‌شده از دست خواهد رفت و تلاش می‌کنیم این موضوع با همکاری دولت و مجلس حل و فصل شود.  

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: ۲۴ مورد از فعالیت‌های دولت برای کوچک‌سازی باید به شوراها و شهرداری‌ها منتقل شود که از آن جمله می‌تواند به مواردی از جمله سلامت، آموزش و... اشاره کرد و دولت باید به قول معروف «آش و جاش» را در اختیار مدیریت شهری قرار بدهد.  

هاشمی به لایحه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز از جهات مختلف قابل توجه و اهمیت است و امیدواریم در این زمینه نیز بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. براساس آمار بیش از ۷۰ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کنند ضمن اینکه براساس آمار دیگری بیش از ۷۰ درصد مردم در مراکز استان‌ها حضور دارند و لذا حضور روسای شوراها در چنین اجلاس‌هایی نشان دهنده اهمیت موضوع است.  

به گزارش تسنیم، در ادامه جلسه رئیس و هیئت رئیسه سنی پنجاه و نهمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی مراکز استانی کشور و کلانشهرها انتخاب شدند.  

نظر شما