شناسهٔ خبر: 142074 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جان کری: قبل از برجام، در دام مصر و اسرائیل برای بمباران ایران نیفتادیم

جان کری43 وزیر خارجه سابق آمریکا در نشستی در واشنگتن گفت که مصر و رژیم صهیونیستی قبل از توافق هسته‌ای (برجام)، آمریکا را به بمباران ایران ترغیب می‌کردند.

به گزارش «نماینده»، جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر تصریح کرد که رژیم صهیونیستی و مصر قبل از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، آمریکا را به «بمباران ایران» ترغیب می‌کرده‌اند.  

به گزارش آسوشیتدپرس، کری که در نشستی در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت که مصر و اسرائیل در آن زمان به آمریکا می‌گفتند که بمباران تنها زبانی است که ایران می‌فهمد.  

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت که این اظهارنظرها، در واقع «دام» بوده‌اند، زیرا در صورتی که آمریکا ایران را بمباران می‌کرد همین طرف‌ها زبان به انتقاد علنی از آمریکا می‌گشودند.  

جان کری گفت که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در آن زمان، «حقیقتاً آمریکا را به اقدام تحریک می‌کرد.»

وزیر خارجه سابق آمریکا قبلاً در یک سخنرانی در ماه مهر هم گفته بود که عربستان، اسرائیل و مصر قبل از برجام، واشنگتن را به اقدام نظامی علیه ایران تحریک می‌کردند.  

 وی درآن زمان گفت که در سال ۲۰۱۳ که ایران دو ماه با انباشت مواد هسته‌ای لازم برای ساخت «سلاح اتمی» فاصله داشت حسنی مبارک، رئیس‌جمهور وقت مصر، ملک عبدالله، پادشاه عربستان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، رئیس‌جمهور آمریکا را به حمله علیه ایران ترغیب می‌کردند.

وی در ادامه گفت: «اما ما وارد دیپلماسی با ایران شدیم، نه به‌خاطر اینکه می‌دانستیم حتماً این مسیر کارساز خواهد بود، بلکه به این خاطر که می‌خواستیم قبل از وارد شدن به جنگ، امیدهای باقی‌مانده برای دیپلماسی را امتحان کنیم».

نظر شما