شناسهٔ خبر: 141881 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

نظارت بر ساخت بیمارستان تخریب‌شده در زلزله با وزارت بهداشت نبود

حریرچی.jpg سخنگوی وزارت بهداشت:ساخت پروژه‌ها و مسئولیت مقاومت آن برعهده پیمانکار و مهندس مشاور است لذا مهندس مشاور تنها مرجع فنی است که کیفیت کار ساختمان را تایید می‌کند.

به گزارش «نماینده»، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح ابعاد رسیدگی به مصدومان حادثه زلزله غرب کشور پرداخت و گفت: تاکنون ١٢ هزار و ٣٨٦ مصدوم مورد پذیرش قرار گرفتند که ٨٣٧٠ نَفَر به صورت سرپایی مداوا شدند و از مصدومان بستری شده داخل استان ٢١٨٨ نَفَر ترخیص شده و ٣٧٢ نَفَر هنوز بستری هستند.

وی افزود: ۳۹۱ مصدوم به خارج از استان اعزام شدند و ١٣٧٢ مورد عمل جراحی در داخل استان و در مجموع ١٥٥٠ جراحی انجام شد که نتایج خوبی داشت.
حریرچی همچنین در مورد تعداد افرادی که فوت شده اند گفت:تعداد فوتی‌ها در صحنه حادثه بیش از ٤٠٠ نَفَر گزارش شده و تعداد فوتی‌ها در بیمارستان‌ها و حین اعزام ٢ نَفَر اعلام شده است؛ همچنین تعداد قطع نخاع و قطع عضوی‌ها اندک و انگشت شمار است و جراحی‌های پیوند اعضا با موفقیت همراه بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود:اطلاع رسانی در بحران‌ها و حوادث باید مدیریت شده باشد و در واقع خبررسانی در بلایا و حوادث باید به طور صحیح مدیریت شود.
وی همچنین ادامه داد:اخبار اغراق شده و غیرواقعی موجب تشویش اذهان عمومی و تحریک احساسات و متشنج شدن جامعه می‌شود، لذا رسانه‌ها باید همگرایی داشته باشند 

حریرچی با اشاره به اینکه فضای مجازی می‌تواند فرصت خوبی برای انتشار اخبار صحیح و امیدبخش باشد گفت:، اما باید در نظر داشت چنانچه مدیریت نشود، تبدیل به تهدید می‌شود. در کشورهای دیگر، رسانه‌ها اجازه انتشار عکس مصدومان و فوت شدگان حادثه را ندارند، بنابراین زمانیکه حادثه‌ای رخ می‌دهد، نیازی به پمپاژ اخبار منفی نیست.

وی در مورد مصدومان و رسیدگی به آن‌ها گفت:طبق دستور وزیر بهداشت رسیدگی به مصدومان حادثه ادامه خواهد داشت و مصدومانی که نیازمند مراقبت طولانی مدت هستند، تحت پوشش مراکز درمانی وزارت بهداشت قرار دارند، همچنین با استفاده از سامانه سیب، اطلاعات تمامی افراد بررسی شد و تمامی زنان باردار و بیماران خاص مناطق زلزله زده که نیازمند مراقبت ویژه بودند، شناسایی شدند.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در مناطق زلزله زده دو بیمارستان آسیب دیده اند، اما هیچ کدام از کادر پزشکی و بیماران زیر آوار نماندند؛ زیرا با رخداد پیش لرزه، بیمارستان تخلیه شد ضمن اینکه سقف بیمارستان‌ها فرو نریخته است بنابراین شایعاتی که در خصوص این بیمارستان‌ها منتشر شده است، واقعیت ندارد.

وی همچنین افزود: طبق مواد ٣٢ و ٣٣ شرایط عمومی پیمانکاری، ساخت پروژه‌ها و مسئولیت مقاومت آن برعهده پیمانکار و مهندس مشاور است لذا مهندس مشاور تن‌ها مرجع فنی است که کیفیت کار ساختمان را تایید می‌کند و دستگاه‌های تخصصی مثل وزارت بهداشت، مسئولیت نظارت بر تمام مراحل ساخت یک ساختمان را ندارند.

حریر پی با اشاره به شکایت اخیر وزارت بهداشت از یک پیمانکار گفت: شکایت وزارت بهداشت از پیمانکار بیمارستان اسلام آباد به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در کشور است زیرا بیمارستان‌ها باید أمن باشند تا در صورت وقوع بلایا، مرجع مصدومان باشند.

وی گفت:اقدامات بهداشتی درمانی وزارت بهداشت در مناطق حادثه دیده ادامه دارد.

نظر شما