شناسهٔ خبر: 141836 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مشهد میعادگاه عاشقان ولایت شد؛

لبیکی دوباره با سلطان توس/ عزاداری میلیون‌ها زائر در حرم رضوی

شهادت امام رضا پایتخت معنوی کشور امروز مملو از زائرانی است که برای گفتن «لبیک» دوباره به امام خویش به مشهد آمده‌اند تا بار دیگر از عمق وجود عشق و ارادت خود را به سلطان توس نشان دهند.

مشهد در سال روز شهادت هشتمین خورشید تابناک امامت و ولایت سراسر ماتم و اندوه است و عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) در فراق امام رئوف خود بر سر و سینه می‌زنند.

فراقی که ده‌ها هزار عاشق را صدها کیلومتر پای پیاده به مشهد کشانده تا در قطعه ای از بهشت زانوی ادب بزنند و با مولای خویش راز و نیاز کنند.

پایتخت معنوی کشور امروز مملو از زائرانی است که برای گفتن «لبیک» دوباره به امام خویش به مشهد آمده اند تا باردیگر از عمق وجود عشق و ارادات خود را به سلطان توس نشان دهند.

در همین راستا از چند روز پیش زائران خود را از راه‌های دور و نزدیک با وسیله نقلیه یا پای پیاده به مشهد رسانده‌اند تا در مراسم شهادت امام هشتم(ع) شرکت کنند.

شب گذشته مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا (ع) با حضور خیل عاشقان آن حضرت برگزار شد. از ساعات ابتدایی صبح امروز نیز دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی مشغول عزاداری هستند و برای عرض تسلیت به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

خدمت رسانی ۹۰ هزار مشهدی به زائران

آستان قدس رضوی نیز به مناسبت روز شهادت امام هشتم(ع) برنامه‌های سخنرانی و عزاداری را پیش‌بینی کرده که در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر اجرا می‌شوند.

طبق اعلام استانداری خراسان رضوی بیش از ۳ و نیم میلیون زائر در ایام شهادت امام هشتم (ع) وارد مشهد شده‌اند که ۳۵۰ هزار نفر از این تعداد را زائران پیاده تشکیل می‌دهند.

ستادهای خدمت رسان به زائران نیز برنامه ریزی مناسبی را برای تامین اسکان زائران انجام داده اند و علاوه بر حسینیه‌ها و مدارس، منازل شهروندان مشهدی نیز به صورت داوطلبانه در اختیار تعدادی از زائران امام هشتم (ع) قرار گرفته است. 

علاوه بر حسینیه ها و مدارس، منازل شهروندان مشهدی نیز به صورت داوطلبانه در اختیار تعدادی از زائران امام هشتم (ع) قرار گرفته استهمچنین ۹۰ هزار شهروند مشهدی در قالب طرحی ویژه مشغول ارائه خدمت به زائران امام هشتم (ع) هستند.

از سوی دیگر حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در روز عید فطر پارسال کلنگ یک شهر زائر را برای زائران کم درآمد به زمین زدیم و امسال در ولادت امام رضا (ع) بهره برداری از نخستین فاز آن آغاز شد، افزود: به همه استان ها اعلام کردیم کسانی که تاکنون به زیارت امام رضا(ع) نیامده اند با کمک دیگر دستگاه ها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج به عنوان زائر اولی، آن ها را به زیارت می آوریم.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: در این طرح، تاکنون حدود نیم میلیون نفر به زیارت امام رضا (ع) آمده اند که یا اصلا به زیارت نیامده بودند یا ۴۰ تا ۵۰ سال قبل به زیارت آمدند و این به برکت نام امام رضا (ع)انجام شد.

جایگاه ممتاز امام هشتم(ع) در جهان اسلام

امام رضا علیه‌السلام از جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام برخوردار است. در همین رابطه با نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری به گفتگو نشستیم تا بیشتر با شخصیت باعظمت امام هشتم (ع) آشنا شویم.

حجت‌الاسلام محمد هادی عبدخدایی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام رضا(ع) می‌گوید: همانگونه که همه می‌دانند، نام رضا(ع) از طرف پدر بزرگوارشان بر روی امام هشتم شیعیان گذاشته شده و مامون عباسی آن را به عنوان رضا آل محمد اشاعه داد؛ به معنای کسی که از خاندان پیامبر مورد رضایت عموم مردم است.

وی می‌افزاید: امام رضا(ع) مخصوصا از نظر علمی در زمان خودشان درخشش خاصی داشتند که موجب افتخار جامعه اسلامی بود به صورتی که غیرمسلمانان هم عظمت علمی ایشان را قبول کردند. در آن کنگره بزرگی که مامون تشکیل داده بود و امام هشتم (ع) مناظره را با بزرگان یهود ومسیحی و زرتشتی انجام دادند، برای همه عظمت علمی ایشان روشن شد و مورد اعتراف قرار گرفت.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری بیان می کند: خود مامون هم که در بین سلاطین دارای شخصیت علمی بالایی بود اعتراف کرد در میان ۳۶ هزار نفر از بزرگان بنی عباس و علویان کاوش کردم و کسی به عظمت علمی امام رضا(ع) وفضیلت های ایشان نیافتم و لذا پیشنهاد ولایت عهدی را به ایشان داد.

عبدخدایی می گوید: برای جامعه آن روز مسلمانان، باعث افتخار بود که شخصیتی که این گونه در سطح بین الملل عظمت علمی دارد در راس کشور نیز  قرار گیرد.

پاسخ امام هشتم (ع) به ۱۸ هزار سوال در مدینه

وی تصریح می کند: امام رضا(ع) ابتدا در مدینه زندگی می کردند و در آنجا نیز از نظر علمی می درخشیدند، زیرا مدینه در آن زمان بزرگترین مرکز علمی در جهان اسلام بود و امام رضا(ع) در راس علمای مدینه محسوب می شدند به صورتی که اگر برای برخی شبهاتی ایجاد می شد امام هشتم (ع) جواب آن را می دادند و نقل شده در این شهر ۱۸ هزار مساله از ایشان سوال شد و امام پاسخ آنها را دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید می کند: امام هشتم (ع) وجه خوبی در دنیای اسلام داشتند به صورتی که وقتی وارد نیشابور شدند مورد استقبال پرشور از جانب مردم این شهر قرار گرفتند و همه اصرار داشتند تا روایتی را از ایشان بشنوند.

عبدخدایی اظهار می کند: امام هشتم (ع) در نیشابور مهم ترین مسئله اسلام که توحید باشد را یادآوری کردند و حدیث معروف «سلسله ذهب» را عنوان کردند که زیر بنای همه تعالیم اسلامی توحید است و اگر انسان به آن توجه داشته باشد از هر قید و بندی آزاد خواهد شد. البته به شرطی که پرچمدارتوحید ولایت باشد و در غیر این صورت انسان به انحراف کشیده خواهد شد.

وی تاکید می کند: شخصیت امام هشتم(ع) در جهان اسلام بسیار بالا است و یکی از چیزهایی که امام رضا(ع) به آن اهتمام داشتند مبارزه با غلو کنندگان بود و خیلی به موضوع تبیین توحید توجه داشتند.

الگوگیری رفتار سیاسی از امام رضا(ع)

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح می کند: سیاست امام هشتم (ع)  همراه با عبودیت الهی بود و این مهم در کارها و اقدامات ایشان از نماز باران تا نشست و برخاست با مردم و  ارتباطاتشان مشخص بود. ایشان با این رفتار ، سیاست دینی را به ما آموختند که یک سیاست مدار باید جنبه های عبودیت الهی و مردمی بودن را داشته باشد که خودشان در بالاترین درجه این مهم بودند.

عبدخدایی تاکید می کند: ایشان حتی در غذا خوردن ابتدا به غلامانشان غذا می دانند که الگویی برای ماست و که خصوصا جوانان باید به آن توجه کنند. راه امام هشتم (ع) همان راه قرآن و سیره اهل بیت (ع) است و ایشان به مردم بسیار اهمیت می دادند وبرای رسیدگی به امور آنان اهتمام داشتند.

وی خاطرنشان می کند: در تاریخ آمده است فردی می گوید خدمت امام هشتم(ع) رسیدم و امام به من فرمودند فردی بهترین زندگی را دارد که خیرش به دیگران برسد و بدترین زندگی را کسی دارد که نفعش به دیگران نرسد.سنت و سیره امام هشتم(ع) وقتی در جامعه عنوان شود مردم قدر این همام را بیشتر می دانند.

مشهد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان می کند: ما در کشور تنها میزبان یکی از ائمه اطهار(ع) هستیم که در این راستا دولت باید مشهد را در راس کارها قرار دهد و این شهر را به صورت یک شهر فراملی ببیند و زمینه سفر علاقه‌مندان از سراسر جهان به مشهد را فراهم کند.

عبدخدایی می افزاید: باید از زمانی که به زائر ویزای حضور در ایران و مشهد داده می‌شود تا زمانی که به زیارت مشرف می‌شود، تسهیلات لازم برایش فراهم شود و طبیعی است در کنار این موضوع منفعت اقتصادی نیز برای کشور حاصل خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: اگر روی مشهد کار شود چندین برابر وضعیت فعلی می‌تواند زائر جذب شود و از نظر معنوی و رفاهی نیز  برای زائران برنامه‌ریزی شود تا زائران از هر دو جهت خوشحال و دست‌پر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان می کند: مردم مشهد نیز باید توجه داشته باشند که امام هشتم (ع) به میهمان خودشان اهمیت می‌دادند و این زائران نیز میهمانان آقا هستند و ما به‌عنوان خدمت گزاران ایشان باید به زائران خدمت کنیم تا مبادا خدای ناکرده زائری با ناراحتی مشهد را ترک کند.

نظر شما