شناسهٔ خبر: 141823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بازگشت گام به گام آمریکا به دوران پیش از برجام

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای بدون اشاره به تعهدات کشورش در توافق هسته‌ای اعلام کرده می‌توان فروش نفت خام ایران را کاهش داد.

به گزارش «نماینده»، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا لحن بیانیه مربوط به گزارش‌دهی درباره امکان کاهش خریداری نفت ایران را به دوران پیش از توافق هسته‌ای برجام برگرداند.

ترامپ در این بیانیه که روی وب سایت کاخ سفید قرار گرفته به‌خلاف رویه رئیس‌جمهور سابق آمریکا اشاره‌ای به تعهدات کشورش ذیل برجام مبنی بر عدم تلاش برای کاهش خریداری نفت ایران نکرده است.

در بیانیه ترامپ آمده است: «به‌موجب اختیارات محول‌شده به من در قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا، اینجانب بعد از بررسی دقیق گزارش‌های تقدیم‌شده به کنگره توسط اداره اطلاعات انرژی و سایر عوامل مربوط نظیر وضعیت اقتصاد جهانی، افزایش تولید نفت توسط کشورهای معین، ظرفیت اضافی در جهان برای تولید نفت خام و میزان دسترس‌پذیری ذخائر راهبردی انرژی،  وفق بند ۱۲۴۵(d)(۴) (B) و (C) قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲، قانون عمومی شماره ۸۱-۱۱۲ و همگام با تصمیم‌های قبلی‌ اعلام می‌دارم که میزان عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشورهای غیر از ایران به‌اندازه‌ای است که می‌توان حجم خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران توسط مؤسسات مالی یا با واسطه آنها را به‌نحو محسوس کاهش داد».

در بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا اشاره‌ای به اینکه واشنگتن به‌موجب توافق هسته‌ای برجام سیاست کاهش فروش نفت ایران را دنبال نمی‌کند، نشده است. لحن بیانیه ترامپ، مشابه بیانیه‌هایی است که قبل از حصول توافق موقت ژنو و برجام صادر شده است.  

نظر شما