شناسهٔ خبر: 141779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عقب نشینی آمریکا از اعمال تحریم علیه میانمار

تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بر این باور است که اعمال تحریم علیه میانمار به خاطر بحران مسلمانان روهینگیا در شرایط کنونی "قابل توصیه" نیست.

به گزارش «نماینده»، رکس تیلرسون وزیر حارجه آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: اعمال تحریم علیه میانمار به خاطر ادامه بحران روهینگیا در شرایط کنونی به مصلحت و قابل توصیه نیست.

وی در جمع خبرنگاران در یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با آنگ سان سوچی رهبر میانمار تصریح کرد: فکر می کنم تحریم های گسترده علیه کل کشور میانمار چیزی نیست که بتوانم در شرایط کنونی آن را توصیه کنم.

بر اساس آمارهای سازمان ملل از ۲۵ اوت تاکنون بیش از ۶۱۷ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از اقدامات سرکوب گرایانه و خشونت آمیز نیروهای امنیتی میانمار به بنگلادش فرار کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: همه تحریم ها باید بر اساس شواهد مستند و قابل اعتماد وضع شود. اگر اطلاعات معتبری وجود داشته باشد که نشان دهد افراد خاص و مشخص مسئول اقدامات خاصی هستند که ما آن را عیرقابل قبول می دانیم، آنگاه اعمال تحریم های هدفمند علیه این افراد، اقدام بسیار مناسبی خواهد بود.

اظهارات تیلرسون در شرایطی است که ابوالحسن محمود علی وزیر خارجه بنگلادش در ماه سپتامبر تاکید کرده است که در جریان اقدامات سرکوب گرایانه و خشونت بار نیروهای امنیتی و ارتش میانمار، بیش از ۳ هزار مسلمان روهینگیا جان خود را از دست داده اند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: خود این بحران پایان نخواهد یافت تا زمانی که برخی مسائل بسیار عمیق حل و فصل نشود و این مساله نیاز به زمان دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا برای مقابله با بحران مسلمانان روهینگیا قصد اعمال تحریم هایی علیه میانمار را دارد، تاکید کرد: آمریکا می خواهد شاهد موفقیت و کامیابی میانمار باشد و این شرایط سختی است که ارزیابی کنیم اعمال تحریم ها چگونه می تواند به حل و فصل بحران کمک کند.

این در شرایطی است که برخی از نمایندگان کنگره خواستار اعمال تحریم های هدفمند علیه فرماندهان ارتش میانمار و کلیه افرادی شده اند که در عملیات خشونت آمیز نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا دست داشته اند.

تیلرسون با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچ تحریمی لازم نیست، افزود: آمریکا با این حال از درد و رنج آوارگان روهینگیا که به بنگلادش فرار می کنند، به شدت ناراحت است. صحنه هایی که اتفاق افتاده، بسیار وحشتناک است. این بزرگترین چالش میانمار از زمان انتقال سیاسی قدرت از حکومت نظامی به یک حکومت غیرنظامی به شمار می رود.

وی اظهار داشت: آمریکا کمک های بیشتری را در اختیار میانمار و بنگلادش قرار می دهد تا با این بحران انسانی مقابله کنند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال که چرا وزارت حارجه آمریکا از واژه پاکسازی قومی علی رغم توصیه کنگره آمریکا استفاده نکرده است، گفت: انگیزه های اصلی خشونت در استان راخین باید شناسایی شود.

تیلرسون خواستار یک تحقیق معتبر درباره موارد نقض حقوق بشر علیه مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی میانمار شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما عمیقا نگران گزارش های معتبری هستیم که نشانگر کشتار و جنایات انجام شده توسط نیروهای امنیتی میانمار در جریان خشونت های اخیر در استان راخین است.

نظر شما