شناسهٔ خبر: 141778 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حداد عادل در دانشگاه شیراز مطرح کرد

عدم تحول در علوم انسانی یعنی بربادرفتن دست آوردهای انقلاب/جریان سیاسی غرب‌گرا مانع جدی تحول

حدادعادل/2 رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور گفت: عدم تحول در علوم انسانی دست آوردهای انقلاب را از بین خواهد برد.

به گزارش «نماینده»، غلامعلی حداد عادل بعدازظهر امروز در همایش «چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» در دانشگاه شیراز اظهار داشت: ایجاد تحول در علوم انسانی از چنان درجه اهمیتی برخوردار است که اگر این کار صورت نگیرد گویی انقلابی نیز در این کشور رخ نداده است و دست آوردهای انقلاب هدر خواهد رفت.

وی با اشاره به موانع تحول در علوم انسانی کشور، مخالفت جریان‌های سیاسی غرب‌گرا را یک از عوامل عدم تحول در این حوزه دانست و افزود: برخی در این مملکت مسؤولیت‌هایی را اشغال کرده و حاضر به تحول در علوم انسانی نیستند و به‌صورت پنهان و آشکار با این مسئله مخالفت می‌کنند.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جریان سیاسی غرب‌گرا و مخالف تحول در علوم انسانی با نامه‌نگاری به برخی سران مملکت سعی دارند موضوع تحول در علوم انسانی را سیاسی جلوه داده و جنجال به پا کنند که در برخورد با آنان باید هوشیار بود.

حداد عادل برداشت نادرست از اسلامی شدن، کمبود امکانات، ضعف نظریه‌پردازی و طرز تلقی‌های نادرست و طعنه دوستان را نیز از موانع دیگر تحول در علوم انسانی برشمرد و افزود: ما واقعاً از دوستانمان دیگر انتظار نداریم که به ما طعنه زده و اظهار می‌کنند که شورای تحول قصد سکولاری برخورد کردن با موضوع را دارد.

وی با بیان اینکه شورای تحول در پی کشاندن دست آوردهای همایش‌ها و کارگاه‌ها به درون کلاس‌های دانشگاهی، فکر دانشجو و استاد است، تصریح کرد: این همایش‌ها باید در عمل نتیجه دهد و ما می‌خواهیم وزارت علوم را آماده پذیرش این تحول بزرگ کنیم هرچند که به مسائل و مشکلات آنان نیز واقف هستیم اما با صبر و حوصله کار را پیش خواهیم برد.

رئیس شورای تحول در علوم انسانی کشور افزود: کاری که شورای تحول در پی آن است یک کار بلندمدت بوده که ممکن است ۱۰۰ سال طول بکشد اما برای مملکت حیاتی و فوری است، چراکه اگر این تحول در علوم انسانی صورت نگیرد گویی اصلاً انقلابی در کشور روی نداده و تمام دست آوردهای انقلاب به هدر خواهد رفت.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اقدامات ۸ ساله شورای تحول اظهار داشت: تاکنون ۶۰ برنامه کاربردی ماحصل ۱۴۰ جلسه شورا تصویب‌شده که از دل آن ۳۰۰ کتاب در دست تألیف است که چند کتاب آن درسی است و تدریس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی و ۸۳ سال تأسیس دانشگاه تهران به اقرار اکثر استادان، به‌اندازه اقدامات شورای تحول، کار در حوزه علوم انسانی صورت نگرفته که در این راستا ده‌ها همایش در سراسر کشور برگزار شده است.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: شورای تحول اختیارات وسیعی دارد و در ۴ حوزه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، استادان، دانشجویان و سامان دادن مقاله‌ها و مجلات وارد عمل شده است که ۵ معاونت امور شوراها، استادان، امور تألیف، دانشجویی و ارتباط با حوزه این عرصه را پوشش می‌دهند.

نظر شما