شناسهٔ خبر: 141710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سخنان حریری کورسوی امید برای بازگشت آرامش به لبنان بود

قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سخنان حریری کورسوی امید برای بازگشت آرامش به لبنان است، گفت: موضع گیری ماکرون در خصوص برنامه موشکی ایران، دقیق نبود.

به گزارش «نماینده» ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد ضمن ابراز تسلیت نسبت به جان باختان برخی از هموطنان و مردم عراق در حادثه زلزله شب گذشته، پیرامون سفر جانسون وزیر خارجه انگلیس به ایران اظهار کرد: این سفر در دستور کار دو طرف قرار دارد و در حال تنظیم این سفر هستم که تا انتهای سال میلادی این سفر انجام می شود.

وی در خصوص سفر آقای ماکرون به ایران هم گفت: سفر آقای ماکرون هم در دستور کار دو طرف قرار دارد ولی تاریخ دقیق آن مشخص نیست ولی احتمالا پس از سفر وزیر خارجه انگلیس خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اظهارات ماکرون درباره توان موشکی ایران، گفت: موضع گیری وی در خصوص برنامه موشکی ایران دقیق نبود و ما خواهان دقت نظر در این موضع گیری ها هستیم که این سفر می تواند در خصوص کاستن از اختلاف نظرات دو طرف مفید باشد.

قاسمی در خصوص وضعیت بحران سوریه پس از حضور نیروهای تروریستی در خاک آن کشور گفت: می توان گفت بحران بین المللی که بیش از ۶ سال است سوریه و منطقه را ناامن کرده در واپسین روزهای حضور تروریست ها در خاک آن کشور به سر می برد. حضور ما در سوریه به درخواست دولت آن کشور بوده و تا زمانی که آنها بتوانند بر همه مشکلات خود فائق آیند و گروه های تروریستی به صورت کامل از سوریه خارج شوند، ما همچنان روابط، همکاری ها و حمایت خود را نسبت به دولت سوریه خواهیم داشت و پس از اتمام دوران حضور تروریست ها در خاک سوریه، نوع و شکل همکاری ما در آن کشور متفاوت خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تفاهم صورت گرفته میان آمریکا و روسیه در مسئله سوریه افزود: در طول بحران سوریه شاهد رایزنی های کشورهای منطقه ای و بین المللی و حضور آنها در مباحث سوریه بودیم و دراین میان دولت آمریکا هم دولتی است که در ایجاد بحران و تشدید تروریزم در سوریه نقش بسزایی را ایفا کرده و حضور آنها در خاک سوریه به دلیل اینکه از جانب دولت آن کشور دعوتی از آمریکایی ها نشده است، غیرقانونی و نامشروع تلقی می شود.

حضور روسیه در خاک سوریه با دعوت دولت این کشور است

وی اظهار داشت: حضور روسیه در خاک سوریه مسئله متفاوتی است، چرا که آنها با دعوت دولت قانونی سوریه در آن کشور حضور دارند. مناسبات، همکاری ها و تبادل اطلاعات و هماهنگی های خوبی میان ایران و روسیه در خصوص مسئله سوریه وجود داشته و دارد و ما همچنان به صورت مستمر و روزانه با طرف روسی در ارتباط هستیم.

قاسمی با بیان اینکه تصور می کنم آنچه در برخی اخبار گفته می شود مبنی بر تفاهم میان روسیه و آمریکا در مسئله سوریه را باید موکول به آینده کنیم تا ببینیم جزئیات بیشتری از آن مسئله مشخص می شود یا خیر و سپس در خصوص آن اظهارنظر کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنچه که از زمان بازسازی در سوریه مطرح کردیم، مربوط به دورانی می شود که هیچ تروریستی در آن کشور حضور نداشته باشد و دولت سوریه به سمت توسعه، آبادانی و پیشرفت قدم برمی دارد که تا آن زمان هم فاصله نسبتا زیادی داریم و در افقی کوتاه مدت این مسئله دیده نمی شود، چرا که بازیگران متعددی با دیدگاه های متضادی در بحران سوریه حضور دارند.

وی در خصوص استعفای حریری از سمت نخست وزیری لبنان و شرایط پیش آمده پس از آن اعلام کرد: ما خواهان ثبات و امنیت در لبنان بوده و هستیم و طی سالیان اخیر گروه ها و احزاب مختلف داخلی آن کشور تلاش گسترده ای را در مسیر درستی به کار گرفته بودند که مورد حمایت ایران هم قرار داشته و دارد و ما همچنان از روند آرامش، پیشرفت و ثبات در لبنان حمایت می کنیم.

سخنان شب گذشته حریری کورسوی امید بود

قاسمی با بیان اینکه استعفای حریری از نخست وزیری امر غیرمترقبه، ناگهانی و مشکوکی تلقی می شود، گفت: امیدواریم با توجه به صحبت های شب گذشته آقای حریری، وی به لبنان بازگردد و مراحل قانونی استعفای خود را از آن کشور اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما از هر گونه اقدامات مثبت و هرعاملی که به ثبات و امنیت لبنان کمک کند، حمایت می کنیم. صحبت های شب گذشته آقای حریری می تواند کورسوی امیدی را در این مسئله ایجاد کند، هر چند که استعفای وی اقدامی عجیب و بی نظیر بود؛ اینکه نخست وزیری در یک کشور ثالث استعفا دهد و به کشور خود بازنگردد.

وی تصریح کرد: ما بر اساس سیاست ثابت و اصولی که داریم هرگز در مسائل داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی کنیم و مسئله استعفای آقای حریری را مسئله ای داخلی برای لبنان می دانیم و باید صبر کرد و دید که چه تحولاتی در آن کشور پیش می آید.

قاسمی گفت: آنچه در روزهای اخیر در لبنان شاهد بودیم، به کارگیری خردمندی و هوشیاری از سوی مسئولان لبنان بود که قطعا این مسئله کمک می کند که شرایط آن کشور به سمت خوبی هدایت شود و ما امیدواریم لبنان هر چه زودتر به سمت ثبات و آرامش حرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امیدواریم شرایط به دوران پیش از استعفای آقای حریری بازگردد، گفت: جمهوری اسلامی ایران عمیقا علاقه مند نیست که کشورهای اطرافش دچار ناآرامی و بی ثباتی باشند.

چشم انداز روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان

وی در خصوص برخی روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان و به طور خاص مسئله بندر چابهار گفت: بندر چابهار نقش مهمی در بحث ترانزیت میان ایران و افغانستان دارد و امیدواریم نقش عمده و کلیدی که میان کشورهای منطقه از هند گرفته تا روسیه و کشورهای آسیای مرکزی دارد را به خوبی ایفا کند. ما با تمام کشورهای ذی نفع در این مسئله رایزنی های مختلفی را در سطوح گوناگون داریم تا بندر چابهار بتواند نقش راهبردی خود را ایفا کند.

ارتباطی میان سفر هیات عالیرتبه اتحادیه اروپا و تاسیس دفتر آن در تهران نیست

قاسمی در پاسخ به سوال پیرامون سفری هیات عالیرتبه از اتحادیه اروپا به ایران و مطرح شدن مجدد بحث دفتر اتحادیه اروپا در ایران اعلام کرد: موضوع تاسیس دفتر اتحادیه اروپا از مدت ها پیش مطرح شده و همچنان در دستور کار قرار دارد، اما هر زمان که به اجماعی داخلی در این خصوص دست پیدا کنیم و فرآیند مقدماتی آن فراهم شود، آن را اعلام خواهیم کرد و آنچه امروز تحت عنوان ارتباط میان تاسیس این دفتر و سفر هیات عالیرتبه اتحادیه اروپا به ایران مطرح می شود کذب است، چرا که هیچ گونه ارتباط معناداری میان آنها وجود ندارد.

وی گفت: سفر هیات اروپایی به ایران در نوع خودش مهم است و ما مناسبات خوبی را با کشورهای اتحادیه اروپا به طور جداگانه و با خود آن اتحادیه از دیرباز داشته ایم و پس از بحث هسته ای هم فصل جدیدی از روابط ما با آنها باز شده است.

توان دفاعی ایران به هیچ فرد یا کشور خارجی مرتبط نیست

قاسمی پیرامون مطرح شدن مذاکره مجدد بر سر برنامه موشکی ایران بیان کرد: ما در این خصوص بارها گفته ایم و بر این مساله تاکید کرده ایم که با هیچ طرف خارجی در این رابطه مذاکره نخواهیم کرد چرا که این یک مساله داخلی ای است و به هیچ فرد یا کشور خارجی مرتبط نیست و حق هر کشوری است که سیاست های دفاعی خود را دنبال کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه که دیگران باید پاسخگو باشند ارسال سلاح های انبوه و پیشرفته به کشورهای منطقه است و زمانی باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان این سلاح ها به منطقه پاسخگوی اقدام خود باشند و با گذر زمان آنها آثار مخرب ارسال سلاح های کشنده خود را به کشورهای منطقه خواهند دید.

ادعای دخالت های ایران توهم و دروغ است

وی گفت: آنچه که تحت عنوان دخالت های ایران در منطقه مطرح می شود توهم و دروغ است و ناشی از شکست های پیاپی برخی از کشورهای منطقه ای و بین المللی است که به جهت جبران شکست ها و حفظ آبروی خود ناچار به برخی فرافکنی ها و اتهام زنی ها به دیگران می شوند.

قاسمی در خصوص برگزاری مراسم اربعین امسال تصریح کرد: وضعیت برگزاری این مراسم در سال جاری نسبت به سال گذشته بسیار مطلوب تر بود که در این خصوص اطلاع رسانی ها، امکانات و تمهیداتی که پیش بینی شده بود نقش مهم و اساسی را ایفا کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در تفاهمی که با دولت عراق صورت گرفت، ویزا به صورت گروهی صادر نمی شد بلکه به صورت انفرادی ویزا در اختیار زائرین قرار می گرفت، اظهار داشت: تمام کسانی که عازم این سفر شده بودند دارای ویزا بودند و البته در حال حاضر اطلاع دقیقی از اینکه چه تعداد از زائرین ایرانی بدون ویزا وارد عراق شده اند، ندارم.

سفر وزیر خارجه انگلیس ارتباطی به خانم زاغری ندارد

وی پیرامون سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران و مطرح شدن مساله خانم زاغری در مباحثات دو طرف اظهار داشت: مساله خانم زاغری یک مساله امنیتی است و پرونده های مربوط به وی هم در اختیار دستگاه های مربوط است. بحث میان ایران و انگلیس یک طیف وسیعی از حوزه ها را شامل می شود. سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران ارتباطی به اظهارات اخیر وی در خصوص خانم زاغری ندارد.

قاسمی در خصوص سفر اخیر ظریف به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان و پیامدهای آن سفر بیان کرد: سفر موفقی بود که در زمانی درست انتخاب شد و منتج به نتایج مطلوبی هم شد. در ازبکستان یکی از اهداف اصلی حضور ما شرکت در کنفرانس امنیت و توسعه پایدار بود که اجلاسی کارآمد به حساب می آمد و اقدامی به جا از سوی دولت ازبکستان تلقی می گردد که بحث هایی از جمله نحوه توسعه یافتگی کشورهای آسیای میانه و مبارزه با تروریسم در آن اجلاس مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حاشیه آن اجلاس دو دیدار مهم با رئیس جمهور و وزیر خارجه ازبکستان انجام شد، تاکید کرد: طیف وسیعی از همکاری های سیاسی و اقتصادی در آن گفتگوها مطرح و دولت ازبکستان اشتیاق و میل زیادی برای همکاری  با ایران از خود نشان داد.

وی تصریح کرد: با توجه به دعوتی که طرف ازبکستانی از آقای روحانی داشتند، زمینه های لازم آن سفر انجام شد و بر روی تنظیم اسناد تفاهماتی که قرار است در آن سفر میان دو طرف امضا شود در حال کار و بررسی هستیم.

قاسمی بیان کرد: در تاجیکستان هم پس از کندی آمد و شدهای میان یکدیگر دو دیدار خوب در آن کشور داشتیم که یکی از آنها دیدار با رئیس جمهور آن کشور بود که گفتگویی بسیار مفصل و موفق پیرامون مسائل و موضوعات مورد توجه دو کشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: پس از آن دیدارها تفاهمی نسبی حاصل شد که طی آن قرار بر این شد که در ماه های آینده سطح تبادلات و آمد و شدهای میان دو طرف افزایش یابد و مسیر جدیدی را در روابط میان ایران و تاجیکستان داشته باشیم.

توصیه ای به ارمنستان

وی پیرامون نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به ارمنستان به عنوان یکی از همسایگان جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: لزوما هر آمد و شدی به معنای نزدیکی دو طرف نیست، ما روابط خوبی را با ارمنستان داریم و یکی از کشورهایی هستند که کمترین مشکلات را با آنها داریم. ارمنستان سیاست های خود را دنبال می کند و ما درصدد تحلیل هیچ رویکردی در آن ها نیستیم و صرفا بر اساس شناختی که از رژیم صهیونیستی داریم می دانیم که آنها هیچ اقدامی را در جهت ثبات، امنیت و توسعه در منطقه انجام نمی دهند فلذا همواره با شک و گمان به اقدامات آنها نگاه می کنیم.

قاسمی گفت: به دوستان ارمنی خود توصیه می کنیم نگاهی دقیق تر به روابط خود با رژیم صهیونیستی داشته باشند و البته این هوشیاری در طرف ارمنی وجود دارد  و امیدواریم حساسیت آنها نسبت به روابط و اقدامات رژیم صهیونیستی بیشتر شود.

جلسه اتحادیه عرب نتیجه مطلوب نخواهد داشت

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه موضع ایران در قبال تشکیل جلسه وزرای خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان پیرامون آنچه که آنها دخالت های ایران در منطقه می نامند، چیست؟   گفت:این نوع اقدامات از جانب سعودی ها جدید نیست و به علت مجموعه مشکلات درونی و بیرونی که با آن مواجه هستند، مجموعه ای از شکست ها و سرکوب های مکرر سعی کرده اند که یک اجماع سازی را علیه ایران رقم بزنند که نشان از این دارد تحولات در یک سال گذشته آن چیزی نبوده است که مطابق میل و سیاست عربستان بوده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:‌ فکر می کنم این اجلاس هم نهایتا منجر به این خواهد شد که نتیجه مطلوبی را برای عربستان و دیگر بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران در پی نداشته باشد چرا که همه کشورها مصالح و منافع خود را پیگیری می کنند و واقعیت های منطقه را به خوبی درک می کنند و می توانند نوع همکاری خود را با جمهوری اسلامی ایران تنظیم کنند.

راهی برای ارسال سلاح به یمن وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تیتر اخیر یکی از رسانه های داخلی درباره اقدام موشکی یمن علیه عربستان سعودی تاکید کرد: رسانه ها هر کدام گرایش ها و سیاست های خود را دنبال می کنند  و در خصوص مساله مطرح شده مبنی بر ارسال سلاح از جانب ایران به یمن باید بگویم که هیچ گونه سلاحی را ما به آنها ارسال نکرده ایم و اساسا راهی برای ارتباط با آنها وجود ندارد چرا که ائتلاف تحت رهبری عربستان حتی اجازه ورود اقلام غذایی را به یمن نمی دهند چه برسد به ارسال سلاح.

وی در خصوص تغییرات در ساختار وزارت امور خارجه و انتصاب سمت های جدید در آن وزارتخانه افزود: بحث تغییر ساختار در دستور کار وزارت خارجه هست و کماکان در حال پیشرفت فرایند خودش است. سازمان امور استخدامی نظرات مختلفی در این رابطه داشت و ما سعی کردیم در جلسات متعددی دیدگاه های خود را به آنها نزدیک کنیم و امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم آن ساختاری را که برای وزارت امور خارجه در نظر داریم، داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: آنچه نسبت به جابجایی ها در ساختار جدیدی وزارت امور خارجه در رسانه ها مطرح می شود صرفا گمانه زنی است و دقیق و قطعی نیست چرا که هنوز در حال صحبت و بررسی در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان پیرامون بحران شبه جزیره کره و تنش ها میان کره شمالی با همسایگان خود و دولت آمریکا خاطرنشان کرد: امیدواریم صلح، ثبات، امنیت، در شبه جزیره کره برقرار شود و ما همواره طرفین اختلافات و تنش ها را به گفتگو، آرامش و پرهیز از هر گونه رفتارها و اقدامات ستیزه جویانه دعوت کرده ایم و از همه طرف ها بار دیگر می خواهیم در شرایطی منطقی همراه با عقلانیت از طریق گفتگو مشکلات خود را حل و فصل کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما