شناسهٔ خبر: 141702 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

توضیحات "نوبخت" درخصوص نحوه تخصیص اعتبار به دستگاه‌ها

نوبخت در مجلس رئیس سازمان برنامه و بودجه از تصمیم جدید دولت در چگونگی تخصیص اعتبار به دستگاه‌های غیردولتی خبرداد.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از بررسی پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۷ در جلسات هیئت دولت خبر داد و گفت: قرار بر این شد تمامی جلسات دولت به بررسی پیش نویس لایحه بودجه ۹۷ معطوف شود و بر همین اساس ابراز امیدواری اطمنیان می‌کنم که  لایحه بودجه ۹۷ در زمان قانونی تقدیم مجلس شوذ.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی نظام بودجه‌ریزی کشور گفت: راه‌حل این مشکلات تغییر روش بودجه‌ریزی سنتی به بودجه‌ریزی عملیاتی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد:  لایحه بودجه سال ۹۷ شامل ۶ محور بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، اصلاح ردیف‌های متفرقه که کاهش دهنده شفافیت بودجه هستند، تنظیم جداول متناسب با جداول سال‌های گذشته، تمرکز زدایی از تهران در بودجه ریزی، نظام درآمد هزینه استان‌ها و مشارکت خصوصی و عمومی در طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای قرار دارد.

نوبخت با بیان اینکه نمایندگان باید ابتدائاً از دولت مطالبه کنید که بودجه را براساس کدام برنامه کشور نوشته‌اید، اظهار داشت:‌ مشخص است که دستگاه‌های اجرایی چه فعالیتی باید انجام دهند و قیمت آن چقدر است؛ که آنها را در هم ضرب می‌کنیم و بودجه آن دستگاه مشخص می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌برای سال آینده کمک به دستگاه‌هایی می‌شود که می‌خواهند باری از دوش دولت بردارند  و دلت نیز از آنان استقبال می‌کند، نه اینه کاری از کار پیش نبرند  و تنها کار موازی صورت گیرد؛   برخی دتسگاه‌ها حتی می‌گویند  به ما کمک کنید تا ما بتوانیم حقوق‌های کارمندان را زا این ردیف بدهیم.

وی تصریح کرد:‌ برای سال ۹۷ بودجه ۲۹۰ دستگاه و ردیف ملی را که ۳۲ درصد دستگاه‌های اصلی، ۲۷ درصد مجموعه دستگاه‌های اصلی و فرعی و ۱۰ درصد استانی هستند بر مبنای قیمت تمام شده محاسبه و الباقی را بر اساس هزینه واحد تولید محاسبه کردیم.

نوبخت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته انتظار می‌رود در سال ۹۷ شاهد صرفه‌جویی دستگاه‌ها باشیم؛   قرار نیست ما رقم صرفه‌جویی را به خزانه برگردانیم، بلکه ۵۰ درصد آن را برای طرح‌های عمرانی و ۵۰ درصد را برای بهره‌وری بیشتر استفاده خواهیم کرد. اقدام دیگری که انجام خواهیم داد درباره ۳۳۷ ردیف متفرقه‌ای است که در بودجه وجود دارد و دستگاه‌های آنها مشخص نیست. ما باید این ردیف‌ها و اعتبارات را بین دستگاه‌ها تقسیم کنیم. در این راستا ۲۲۴ ردیف متفرقه را خارج کردیم، برخی را حذف کردیم و برخی را ذیل دستگاه مشخصی بردیم و در واقع شفاف‌سازی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه حداکثر ۷۰ درصد بودجه باید هزینه‌ جاری و حداقل ۳۰ درصد عمرانی باشد، ادامه داد: ما اعتبارات را به جای دستگاه‌های ملی به استان‌ها بردیم و مکانیزمی طراحی کردیم که اعتبارات در استان باقی بماند و صرف توسعه استان شود. با این سازوکار حداقل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برای سال آینده به طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اگر می‌خواهیم کشور را بر پایه مالیات اداره کنیم نباید به مودیان فشار بیاوریم بلکه باید کسانی که تحت پوشش مالیات نیستند را تحت پوشش قرار دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما