شناسهٔ خبر: 141657 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

مُهر و موم‌ها در تأسیسات هسته‌ای موقت است

کمالوندی 43 معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مُهر و موم بخش هایی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان را موقت و برای حسابداری مواد هسته‌ای دانست.

به گزارش «نماینده»؛ بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مصاحبه اخیر آمانو با شبکه سی. بی. اس آمریکا مبنی بر صدها هزار عکسبرداری و دو هزار پلمپ در بخش‌های مختلف هسته‌ای کشورمان، اظهار کرد: بخشی از آماری که ارائه شد برای این است که طرف مقابل را متقاعد کند فعالیت‌های کشورمان تحت نظارت و شفاف است.

وی افزود: باید در نظر داشت به طور نمونه اگر چه تهیه صدها هزار عکس از مراکز هسته ای در ایران واقعیت است، اما اگر هر دوربین هر سه ثانیه یک قطعه عکس بگیرد، در طول روز ۳۰ هزار قطعه عکس گرفته می شود، عکس هایی که قرار نیست خارج شود بلکه در همان دوربین ها می ماند تا اگر روزی قرار باشد اتفاقی بیفتد به آن مراجعه کنند.

کمالوندی گفت : البته این مربوط به برجام هم نیست، زیرا قبل از برجام نیز این عکسبرداری‌ها انجام می شد و نه در تأسیسات ما بلکه در تأسیسات همه دنیا وجود دارد و اتفاقاً یکی از علل فعال بودن هر تشکیلات هسته ای این است که دوربین در آنجا نصب است چون اگر فعالیت نداشته باشد به دوربین هم نیاز ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: درباره مُهر و موم و پلمپ نیز همین طور است، ما قبل از برجام نیز به علل پادمانی و به این علت که حسابرسی مواد تابع برخی قواعد است مهرهایی را خودمان با هماهنگی آژانس می زدیم تا به عنوان نمونه وقتی بخشی از مواد هسته ای از قسمتی به قسمت دیگر منتقل شود به محض انتقال آن مُهر و موم ها برداشته می شود.

وی این اقدام را روندی عادی دانست و گفت: شاید اگر بگوییم ۲ هزار مهر و موم در تأسیسات هسته ای ایران ممکن است وجود داشته باشد این تعداد در ژاپن می تواند ۲۰ هزار مهر و موم باشد، زیرا رفت و آمد مواد هسته‌ای حتماً تابع برخی قواعد است و باید این مهر و موم ها انجام شود.

کمالوندی افزود: مهر و موم در ایران مفهوم خاص خود را دارد، یعنی بستن و تعطیل کردن، در حالی که در فعالیت‌های هسته ای وقتی می‌خواهند بخشی از مواد را به جای دیگر منتقل کنند آن را مهر و موم می کنند یا به عنوان نمونه وقتی کار در یک مخزن به اتمام برسد و مخزن پر شود آن را مهر و موم می کنند تا از جانب آژانس اندازه گیری شود.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: بنابر این مهر و موم برخی تجهیزات، عکسبرداری، مراجعات و بازرسی ها مربوط به فعالیت های هسته ای است.

وی افزود: آقای آمانو در مذاکرات اخیرش در تهران نیز اعلام کرد افراد جدیدی که آمده اند اطلاعات دقیقی از پادمان، پروتکل و برجام ندارند و او مجبور است برای آنان توضیحاتی بدهد تا متوجه شوند.

کمالوندی گفت: حتی اگر از برجام بیرون باشیم و حتی اگر پروتکل الحاقی را نیز اجرا نکنیم باز تعداد زیادی دوربین داریم که هر یک ۳۰ تا ۴۰ هزار عکس در روز می‌گیرند که با احتساب دهها دوربین نصب شده، عکس‌های زیادی گرفته می شود، اما قرار نیست حتی یک عکس نیز بیرون برود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: مهر و موم ها نیز دائمی نیست، بلکه موقت است و البته برای برخی تجهیزات ممکن است چون فعلاً با آن کار نمی کنیم خودمان ترجیح دهیم مهر و موم ها بماند مانند تجهیزات مربوط به فرآوری که خودمان برای اینکه خیالمان راحت باشد موقتاً مهر و موم آن را داریم.

کمالوندی اضافه کرد: بنابراین مُهر و موم ها موقت و برای راستی آزمایی و حسابداری مواد هسته ای است و طبعاً این توضیحات آقای آمانو شاید برای یک فرد تازه کار است تا بتواند او را متقاعد کند که رژیم راستی آزمایی قوی اعمال و بر همه چیز نظارت می شود و تشخیص او این بوده است که بتواند طرف مقابل را که تجارب کافی ندارد، متقاعد کند.

نظر شما