شناسهٔ خبر: 141654 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

ارتباط بین ایران وآمریکاچالش بین دو تمدن است

شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحریم هایی که اخیرا علیه جمهوری اسلامی تصویب شد، گفت: ساده لوحی است اگر تصور کنیم این دشمن از سر ما دست بردارد در حقیقت ارتباط بین ایران و امریکا تنش و چالش بین دو تمدن است

به گزارش «نماینده» حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحریم هایی که اخیرا علیه جمهوری اسلامی تصویب شد گفت: ساده لوحی است اگر تصور کنیم این دشمن از سر ما دست بردارد در حقیقت ارتباط بین ایران و امریکا تنش و چالش بین دو تمدن است یکی لیبرال دمکراسی غرب که سمبل آن امریکاست و دیگری تمدن نوین اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پایه گذاری شد.

وی افزود: امام خمینی معتقد بود، ولی فقیه همه امور را اعم از خمس و زکات و سایر موارد مربوط به دین و دنیای مردم را نظارت می‌کند، اما ولی فقیه نیز تابع قانون است پس از انتصاب و مشخص شدن، ولی فقیه در یک کشور دین مدار بعد ازآن‌ها چیز به دست دمکراسی و مردم سالاری حل و فصل می‌شود و تمام انتخاب‌ها به عهده مردم است و حتی، ولی فقیه که اختیاردار همه امور هست نیز نمی‌تواند به عنوان مثال مجلس کشور را منحل کند.

شیخ الاسلام با تاکید براینکه این نوع حکومت داری نماد یک تمدنی است که راس آن یک فقیه آگاه به زمان وجود دارد و نهادی مانند مجلس خبرگان نیز برکارش نظارت می‌کند گفت:نماد تمدنی اسلامی است یک تمدن هم تمدن لیبرال دمکراسی غرب است که افراد جامعه باید به کسانی مثل ترامپ یا کلینتون رای بدهند با علم به این که هر دو نفر فاسد هستند این دو تمدن یکی الهی و دیگری شیطانی است در نتیجه با یکدیگر آشتی ناپذیرند و مشکلشان با مذاکره حل نخواهد شد.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت وگو گریزی به عملکرد پیامبر در صدر اسلام زد و گفت: در آن زمان ممکن بود مقطعی رسول الله و کفار به معاهداتی مشترک برسند ما نیز با امریکا به مذاکراتی دست زدیم، اما این در نفس ماجرا که یک جبهه جبهه طاغوت است و جبهه دیگر جبهه مومنین تغییری ایجاد نمی‌کند.  

وی در خصوص عملکرد اخیر محمد جواد ظریف گفت: وقتی ملت ایران محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند وی با آن تفکرات و تیم کاری مسائل بین المللی را پیش برد  نکات مثبت عملکرد احمدی نژاد مبارزه با استکبار و احقاق حقوق هسته‌ای مردم بود البته اعتقاداتی نیز در این بین داشت و حرف هایی می‌زد مثل اینکه قطع نامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را کاغذ پاره میدانست، اما از لحاظ اجرایی ۲۰ هزار سانتریفیوژ ساخت و غنی سازی را تا مرحله ۲۰ درصد به نتیجه برساند. کارهایی که در عرصه جهانی به ایران قدرت زیادی داد.

شیخ الاسلام ادامه داد: در مرحله بعد و انتخابات ریاست جمهوری دهم مردم روحانی را انتخاب کردند با علم به این که وی کسی است که مذاکرات سعدآباد را هدایت کرده است این گروه از نظر تفکرات با احمدی نژاد متفاوت بودند، اما بلاشک در این میان کسی بهتر و توانمندتر از ظریف نبود.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: تیم روحانی با دستاورد سعدآباد داخل یک کار بزرگ مذاکراتی شد و وقتی با طرف مقابل مذاکره می‌کنی به معنی این است که در تعامل هستی هر چه تو بخواهی لحاظ نمی‌شود و هر چه آن‌ها بخواهند نیز تمام و کمال عملیاتی نخواهد شد مهم آن است که طرفین مذاکره قدرت و زرنگی داشته باشند که امتیازات بیشتری بگیرند.  


وی با بیان اینکه برجام تمام چیزی که ما خواستیم نبود گفت: البته تمام آن چیزی که امریکایی‌ها هم می‌خواستند نبود و دلیل این ادعا آن است که ترامپ نقاط ضعف برجام را مرتبا از دید امریکایی‌ها بیان می‌کند.  

شیخ الاسلام با تاکید براینکه واقعیت این است که برجام نوعی تعامل است و ما آن را امضا کردیم شورای امنیت آن را تبدیل به قطعنامه کرده و حالا امریکا می‌خواهد زیر آن بزندگفت: به نظرم امریکایی‌ها خیلی خوب توانسته اند در این هماورد تبلیغاتی خود را نمایان کنند و به جهان چهره واقعی خود را نشان بدهند.
 

نظر شما