شناسهٔ خبر: 141591 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«شادمهر کاظم‌زاده» در موافقت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی

با ادغام در حوزه مسکن نتیجه‌ای نگرفتیم

کاظم زاده این نماینده مجلس گفت: «اگر قرار به تفکیک باشد، باید شهرداری، نظام مهندسی یا مسکن همه کنار هم دیده شوند و اگر به این شکل به این موضوع نگاه شود، من با تفکیک موافق هستم.»

«شادمهر کاظم‌زاده» نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره، در توضیح ادغام وزارت راه و شهرسازی در گذشته به خبرنگار ماهنامه «نماینده»، گفت: «کلیت ادغام  وزارت راه و شهرسازی در ابتدا با یک عجله‌ای صورت گرفت و در شهرستان‌ها این ادغام نتیجه‌ای نداشت. بنابراین چون آن زمان این کار با عجله شکل گرفت پس حالا نباید با شتاب دست به تفکیک مجدد زد.»

وی با بیان اینکه با هر مشکلی که پیش می‌آید نمی‌توان فوری بحث تفکیک وزارتخانه را پیش کشید، اظهار کرد: «با این روش مشکلی حل نمی‌شود. اگر بدون کار کارشناسی تفکیک این دو وزارتخانه صورت بگیرد یعنی به مرحله قبل برمی‌گردیم و مجدد با ایرادات قبل مواجه خواهیم شد.»

این نماینده مجلس درادامه به مشکلات پیش روی ادغام این دو وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است که با ادغام این دو وزارتخانه در حوزه مسکن نتیجه‌ای نگرفتیم. یکی از دلایل این است که دولت نتوانست تسهیلات لازم را برای رونق بخشیدن به بخش مسکن صرف کند؛ یا دولت قبل حجم کاری وسیعی مثل مسکن مهر تعریف کرد و تبعات تکمیل آن چند سال در بخش مسکن ماند و به‌دلیل نبود اعتبار خاص در بخش مسکن، عملاً اتفاق خاصی نیفتاده است.» باید پیرو بحث تفکیک، وزارتخانه، دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس هر کدام برنامه‌های خود را ارائه دهند و در کمیسیون عمران موارد مختلف درنظر گرفته شود. طبق بررسی که از هر 3 وزارتخانه‌ای که بحث تفکیک آنها مطرح شد، داشتم؛ مشخص گردید که ستاد وزراتخانه‌ها با تفکیک مخالف هستند اما داخل شهرستان‌ها موافق این تفکیک‌ها هستند.»

وی افزود: «از طرفی در این ادغام بخشی مثل راه روستایی عملاً مغفول شد و باز دلیل این است که در این چند سال اعتبار عمرانی خاصی به این بخش تخصیص داده نشده است. بنابراین حوزه راه روستایی یکی از مشکلاتی است که وزارتخانه راه و شهرسازی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.»

کاظم‌زاده با بیان اینکه در صورت نیاز به تفکیک باید یک کار کارشناسی کامل شکل گرفته و تصمیمات دقیق و حساب شده باشند، تصریح کرد: «اگر قرار به تفکیک باشد باید شهرداری، نظام مهندسی یا مسکن همه کنار هم دیده شوند و اگر به این شکل به این موضوع نگاه شود، من با تفکیک موافقم وگرنه اگر قرار باشد همین وضعیت را از هم تفکیک کنند، نه.»

وی در ادامه گفت: «باید پیرو بحث تفکیک، وزارتخانه، دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس هر کدام برنامه‌های خود را ارائه دهند و در کمیسیون عمران موارد مختلف درنظر گرفته شود. طبق بررسی که از هر 3 وزارتخانه‌ای که بحث تفکیک آنها مطرح شد، داشتم؛ مشخص گردید که ستاد وزراتخانه‌ها با تفکیک مخالف هستند اما داخل شهرستان‌ها موافق این تفکیک‌ها می‌باشند.»

این نماینده مجلس افزود: «دلیل مخالفت ستادهای وزارتخانه‌ها این است که معتقدند کار یکپارچه شده و این را به‌عنوان یک نقطه قوت می‌بینند و علت موافقت شهرستان‌ها با تفکیک هم این است که ادغام این وزارتخانه‌ها آن‌طور که باید و شاید انجام نشد و تغییری در شهرستان‌ها احساس نشده است.»

کاظم‌زاده خاطر نشان کرد: «نظر من درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی این است که باید برنامه کارشناسی و جامع ارائه و ساختارها و چارچوب‌ها مشخص و اهداف هر وزارتخانه، معلوم شود و بعد درباره ادغام یا تفکیک آن، نظر داد. اگر این موارد رعایت شده بود و به این نتیجه رسیدیم که این کار صحیح و اصولی است آن زمان باید این وزارتخانه‌ها تفکیک شوند ما هم با آن موافق هستیم. متأسفانه پس از این همه سال که از ادغام وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد هنوز چارت سازمانی مشخصی برای آن تعریف نشده است. با این وضعیت مشکلات و دغدغه‌های بخش مسکن و شهرسازی، حل نخواهد شد.»

نظر شما