شناسهٔ خبر: 141544 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حل معضل بافت فرسوده تهران از اولویت‌های مدیریت شهری

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران حل معضل بافت فرسوده در بخشهای مرکزی و مهمی از کلانشهر تهران نیز یکی از اولویتهای مدیریت شهری برشمرد و گفت: حادثه پلاسکو تنها یک نمونه و هشداری بود که عدم توجه به نوسازی بافتهای فرسوده را نشان داد.

به گزارش «نماینده»، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار اعضای پنجمین دوره شورا با رییس جمهور با اشاره به حضور و مشارکت حداکثری شهروندان تهرانی در انتخابات شورا ها و ریاست جمهوری لازمه تحقق انتظارات مردم از منتخبان را تعامل و همراهی ویژه دولت دانست و افزود: ویژگی منحصر این دوره شورای شهر تهران، برخورداری از بیشترین مشارکت مردمی و آرا شهروندان تهرانی است به نحوی که نصاب بیشترین رأی اعضای شورا و میانگین آرا نسبت به چهار دوره گذشته حدود سه برابر شده است. این مشارکت مردم نشان دهنده دو واقعیت مهم است، نخست اهتمام شهروندان تهرانی به شورای شهر و موثر دانستن آن در مدیریت شهری و کیفیت زندگی شهروندان که موجب جهش در مشارکت در انتخابات شد و دوم نیاز به تحول در مدیریت شهری و نارضایتی از وضع گذشته که منجر به رای آوردن کامل فهرست امید شد.

هاشمی رفسنجانی افزود: خواست مردم در انتخابات شورای شهر تهران وسایر کلانشهرها هم جهت با خواست آنها در انتخابات ریاست جمهوری بود و طبیعتا افکارعمومی در دوره جاری انتظار دارند که تحقق خواست آنها در عملکرد مدیریت اجرایی کشور و مدیریت شهری دیده شود و از این رو بار سنگینی بر دوش بنده و سایر همکارانم در شورا احساس می شود.

وی تاکید کرد: لازمه تحقق این انتظارات تعامل و همراهی ویژه و بیش از گذشته دولت جمهوری اسلامی با مدیریت شهری پایتخت است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به معضل کهنه تهران اشاره کرد و گفت: معضل کهنه تهران، بار گرانی است که از جانب قرار گرفتن بعنوان پایتخت بر دوش این کلانشهر گذارده شده است و پیامدهایی همچون ترافیک، تراکم اداری و تامین نیازمندی‌های سیاسی، فرهنگی و امنیتی پایتخت جمهوی اسلامی را بهمراه خود آورده است، طبیعتا برای حل این معضلات دولت ملی نیز باید مدیریت شهری را یاری کند که آیت الله هاشمی در اوج دفاع مقدس با طرح مساله ضرورت احداث متروی تهران این مسیر را آغاز نمود و امروز نیز انتظار می‌رود دولت در همین مسیر با تخصیص و تسهیل اعتبارات مصوب مجلس شورای اسلامی وشورای اقتصاد در جهت حمل ونقل ریلی زمینه تحقق افزایش ظرفیت متروی تهران که حدود یک دهه است در حد دو میلیون سفر باقی مانده است به هفت میلیون سفر در دوره جاری را فراهم آورد.

وی حل معضل بافت فرسوده در بخشهای مرکزی و مهمی از کلانشهر تهران نیز یکی از اولویتهای مدیریت شهری برشمرد و خاطر نشان ساخت: حادثه پلاسکو تنها یک نمونه و هشداری بود که عدم توجه به نوسازی بافتهای فرسوده می‌تواند چه پیامدهای زیانباری را بهمراه داشته باشد، متاسفانه در دهه‌های اخیر بدلیل ارائه مجوزهای برخلاف طرح تفصیلی، کسب وکار ساخت وساز  داشته باشد.

وی یادآور شد: به جای نوسازی بافتهای فرسوده به سوی تبدیل باغ‌ها و اراضی شمال شهر تهران به برج ها و مجتمع‌های تجاری سوق داده شده است در حالیکه باید این روند به سوی نوسازی بافتهای فرسوده تغییر کند تا تامین حداقل شرایط زیست انسانی وامنیت شهری برای شهروندان در این بافتها ممکن شود. سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی می‌توانند با تسهیل وحمایت از نوسازی بافتهای فرسوده، در حل این معضل نقش پررنگی داشته باشند.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: مدیریت شهری در دوره جدید وارث معضلات فراوانی از گذشته است که یک نمونه آن، بدهی بانکی ۲۰ هزار میلیارد تومانی است که نه تنها مانعی در جهت تامین نقدینگی و جذب تسهیلات در پروژه‌های شهر به شمار می‌آید بلکه با افزوده شدن بهره ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومانی، مشکلات مالی شهر افزوده می شود که تخصیص سهم دولت از توسعه حمل ونقل شهری و همچنین تهاتر بدهی‌های دولت به شهرداری تهران موجب بهبود شرایط نقدینگی مدیریت شهری در آغاز این دوره از فعالیتهای خود خواهد بود.

وی تاکید کرد: کاهش معضلات و آسیبهای اجتماعی شهر و توجه به سلیقه و  نیازهای فرهنگی اجتماعی شهروندان و خارج شدن از بستر فعالیتهای کلیشه‌ای، تکصدایی و تبلیغی از جمله دیگر محورها مد نظر شورای شهر و مدیریت شهری در دوره پیش روست که با عنایت به آنکه این موضوع نیز از محورهای برنامه جنابعالی در انتخابات و دولت دوازدهم می باشد با تعامل افزونتر دستگاههای دولتی نظیر وزارتخانه های کشور و فرهنگ وارشاد اسلامی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و ورزش وجوانان با مدیریت شهری، می توان گامهای بلندی در تحقق این هدف مشترک برداشت.

محسن هشمی رفسنجانی بیان کرد: محور همکاری و تعامل دولت تدبیر و امید و مدیریت شهری، می‌تواند به انجام رساندن فرایند سپردن فعالیتها و وظایف دستگاههای خدماتی و اجرایی دولت به نظام مدیریت شهری و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است، فرایندی که بیش از ۲۰ سال قبل در دولت سازندگی و با اهتمام آیت الله هاشمی رفسنجانی در تصویب لایحه تشکیل شوراهای اسلامی شهر وروستا آغاز و در دولت اصلاحات با اجرایی شدن آن ادامه یافت و امیدورایم در دولت تدبیر وامید با تکمیل این فرایند و تمرکز وظایف خدمت رسانی در مدیریت شهری به فرجامی نیکو برسد. طبیعتا در این مدیریت یکپارچه از بار تصدی گری ومسئولیت سنگین دولت کاسته می شود و زمینه برای تحقق مردمسالاری محلی فراهم می شود.

نظر شما