شناسهٔ خبر: 141529 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

علت استعفای الحریری را باید در عربستان جستجو کرد نه در لبنان

سید حسن نصرالله/2 دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که استعفای سعد الحریری تصمیم دیکته‎ای عربستان بود؛ به گونه‎ای که وی مجبور به استعفا شد.

به گزارش «نماینده»، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان یکشنبه شب درباره آخرین تحولات مربوط به لبنان پس از استعفای سعد الحریری از سمتش سخنرانی کرد. وی در ابتدای سخنرانی خود اشاره کرد که فقط به دلیل اعلام استعفای سعد الحریری تصمیم گرفت امشب سخنرانی ایراد کند.

نصرالله افزود: چند روز قبل یکی از مسئولان سعودی درباره جدایی حزب الله از دولت اظهار نظر و تهدید کرده بود. سعد الحریری مجددا به عربستان سفر کرده بود و پس از آن اعلام استعفا کرد.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود این سوال را مطرح کرد که چرا عربستان به سعد الحریری اجازه بازگشت به لبنان را نداده تا در کشور خودش اعلام استعفا کند.

دبیرکل حزب الله گفت: استعفای حریری تصمیم عربستان بوده که بر وی دیکته شده است. استعفای حریری به تصمیم و خواسته شخص وی صورت نگرفت.

سید مقاومت تاکید کرد که زبان، مضمون و ادبیات استعفای الحریری با بیانیه‌های قبلی و حتی با بیانیه‌های رفیق الحریری متفاوت است.

 نصرالله تصریح کرد که این استعفا نشان دهنده دخالت زیاد و آشکارای عربستان سعودی در امور داخلی لبنان است و اگر بخواهیم به مضمون سیاسی بیانیه استعفای حریری پاسخ دهیم باید مستقیما به عربستان پاسخ دهیم نه خود حریری.

نصرالله تصریح کرد: مسئله کناره گیری حریری را باید در عربستان جست‌وجو کرد نه در لبنان. آیا این مسئله به تصاحب تخت پادشاهی عربستان ارتباط دارد؟ همه نیک می‌داند که اجبار نخست وزیر دولت لبنان بر استعفا  نمی‌تواند ریشه در دلایل داخلی لبنان داشته باشد.

وی گفت: دولت لبنان می توانست ادامه دهد و با دست‌آوردهای جدید همراهی کند تا انتخابات پارلمانی آینده آغاز شود.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: پرسش‌های زیادی در ارتباط با استعفای سعد الحریری وجود دارد. آیا این به دلیل عدم رضایت عربستان از شخصیت وی بود و عربستان به دنبال فرد جایگزین برای وی است تا مطالباتش را محقق کند؟

سید حسن نصرالله تصریح کرد: علاوه بر این، پرسش‌هایی در مورد مکان وی در عربستان به ذهن متبادر می‌شود آیا حریری بازداشت شده است، آیا می‌تواند به لبنان برگردد؟ این پرسش‌ها در سایه بازداشت‌های اخیر عربستان موجه و قانونی است و یا اینکه استعفای حریری را باید در سیاق جنگ‌های منطقه‌ای عربستان در منطقه و یا غیره دانست؟

سید حسن نصرالله همه لبنانی‌ها را به آرامش و حفظ خونسردی و صبر تا زمان مشخص شدن دلایل و اسباب آن فراخواند.

وی تصریح کرد که ما روز پنجشنبه منتظر بازگشت سعد الحریری به لبنان هستیم، البته اگر اجازه بازگشت به کشورش را به وی بدهند.

نصرالله درباره ادعاها و شیطنت‌های شبکه العربیه در خصوص اینکه اطلاعاتی در خصوص تلاش برای ترور سعد حریری وجود دارد، گفت که اداره کل امنیت لبنان با وجود اینکه این خبر را تکذیب کرد، اما می‌توان اینگونه تفسیر کرد که اشاعه این خبر می‌تواند به این دلیل باشد که عربستان این را بهانه‌ای برای ممانعت از بازگشت حریری به لبنان قرار دهد و بگوید که احتمال دارد در صورت بازگشت ترور شود!

سید مقاومت در مورد اشاعه خبر دیگری با این مضمون که «محمد بن سلمان» فرماندهان ارتش‌ کشورهای عضو ائتلاف سعودی را جمع کرده و خواستار ایجاد عملیات «طوفان قاطع» دیگر این بار علیه حزب‌الله در لبنان شده است، گفت: ائتلاف سعودی از کجا می‌خواهد حزب‌الله را هدف قرار دهد، از فلسطین اشغالی، از سوریه، از بحرین؟

سید حسن نصرالله تاکید کرد که قبل از آنکه عربستان درباره عملیات طوفان قاطع علیه لبنان سخنرانی کند، باید از طوفان قاطع علیه یمن خارج شود. نمی دانیم عربستان به کدام سمت پیش می رود، اما باید خود را از باتلاق یمن خارج کند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: سخن گفتن درباره حمله عربستان به لبنان غیر منطقی بوده چرا که امکان آن وجود ندارد.

سید حسن نصرالله گفت: قبل از سخن درمورد طرح عربستان در لبنان، باید منتظر بود و دید که عربستان در سایه بازداشت‌های اخیر به کدامین جهت می‌رود.

نظر شما