شناسهٔ خبر: 141517 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیا سعد الحریری با تانک سعودی به بیروت بازمی‌گردد؟

سعد الحریری استعفای سعد الحریری در چارچوب نقشه راه سعودی-آمریکایی صورت گرفته است، نقشه‌ای که به مثابه قمار حساب نشده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه رای الیوم، عبد الباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان نوشت:

به نظر نمی رسد وی به دلیل اینکه زندگی اش در معرض خطر قرار داشت، استعفا کرد زیرا به طور طبیعی در بیروت رفت و آمد داشت و چند روز پیش چند ابلاغیه صادر کرد که مهم ترین آن تعیین سفیر جدید لبنان در سوریه بود.

حرکت سعد الحریری بر اساس نقشه راه سعودی- آمریکایی

استعفای سعد الحریری در چارچوب نقشه راه سعودی- آمریکایی صورت گرفته است که  هدف اصلی آن حزب الله ا بازوی نظامی قوی ایران است که به خطری برای موجودیت اسرائیل و نیز عربستان سعودی تبدیل شده است، حال آنکه ایران از انصار الله در یمن کمک می کند؛ جنبشی که عربستان در مرزهای جنوبی خود از آن متحمل خسارت زیادی شده و انصار الله با حمله به داخل خاک سعودی اعتبار و عظمت آن را زیر سوال برده است.

تلاش پیگیر عربستان و آمریکا برای تشکیل ائتلاف جدید عربی

در این میان اطلاعات موجود حاکی از این است که عربستان و با هماهنگی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اکنون سخت مشغول تشکیل ائتلاف عربی شبیه ائتلافی هستند که علیه یمن تشکیل دادند و هدفشان این است که از آن به عنوان نوک پیکان در حمله به حزب الله استفاده کنند و بعید نیست اسرائیل نیز ستون فقرات این ائتلاف باشد.

در همین ارتباط اخباری در لندن منتشر شده است که از تماس های پنهانی عربستان با اردن حکایت دارد مبنی بر اینکه ریاض اردن را به ملحق شدن به این ائتلاف جدید فراخوانده است اما این اخبار هنوز از هیچ منبع رسمی و یا نیمه رسمی تایید نشده است.

احتمال اقدام نظامی همزمان علیه حزب الله و قطر

در صورت چراغ سبر آمریکا احتمال اینکه شدت مواضع علیه حزب الله در لبنان با اقدام نظامی علیه قطر همزمان شود، بعید نیست و در این خصوص گفته می شود هفت هزار سرباز ویژه مصری بسیار آموزش دیده اکنون در پایگاهی در شمال ابوظبی و در ۴۰ کیلومتری مرزهای قطر آماده دخالت نظامی هستند و برای این کار چراغ سبز آمریکا لازم بلکه ضروری است زیرا تعداد نیرهای ترکیه موجود در قطر در هفته های اخیر به حدود ۳۰ هزار سرباز رسیده است.

وزیر مشاور سعودی الگوی سعد الحریری در اتهام زنی به ایران

لحن تند سعد الحریری علیه ایران و متهم کردن آن به حمایت از تروریسم و خرابکاری لحنی بی سابقه و تکمیل اتهام زنی های ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی علیه حزب الله و به دور از هرگونه عرف سیاسی و دیپلماتیک است.

به هر حال سعد الحریری فورا به ریاض احضار شد و او نیز پس از لغو تمام دیدارهای رسمی، چند ساعته عازم آنجا شد در نتیجه بعید نیست این استفعا و متن سخنان تندش  به او دیکته شده باشد؛ سخنانی که نه از شبکه المستقبل بلکه از العربیه پخش شد و این نشان دهنده وابستگی و حمایت او به عربستان است که البته هیچ گاه آن را پنهان نکرده است و دوستی با عربستان را بر لبنان ترجیح می دهد.

آیا سعد الحریری با تانک سعودی به بیروت بازمی گردد؟

به نظر نمی رسد سعد الحریری به بیروت بازگردد مگر با یک تانک سعودی آن هم در شرایطی که نقشه نابودی حزب الله و ایران موفق شود و نیروهای اسرائیلی بار دیگر بیروت را اشغال کنند.

نکته قابل توجه اینکه اعلام جنگ علیه حزب الله فقط با هماهنگی کامل با اسرائیل امکان پذیر است زیرا عربستان نمی تواند همزمان در یمن و لبنان و چه بسا ایران وارد جنگ شود و باید در نظر داشت که عربستان با لبنان مرز مشترک ندارد و متحدانش ضعیف تر از آن هستند که حزب الله را شکست دهند زیرا تجارب و مهارت نظامی این حزب را فقط چهار کشور مصر و امارات و سوریه و عربستان در اختیار دارند.

هشدار حساب شده نصرالله به بنیامین نتانیاهو

نکته دیگر اینکه هشدار نصرالله به بنیامین نتانیاهو در مورد حمله به لبنان  و دعوت یهودی ها به فرار از فلسطین اشغالی برای نجات خود بی هدف نبود زیرا حتما اطلاعات مفصل و تایید شده ای در مورد دستپخت عربستان و آمریکا در اختیار دارد.

طبل جنگ در ریاض در حال به صدا در آمدن است و صدای آن به سراسر منطقه می رسد و استعفای الحریری نیز بخشی از آن است در نتیجه باید پرسید این جنگ چه زمانی آغاز می شود؟

قمار حساب نشده عربستان و آمریکا

به هر حال عربستان و آمریکا قمار حساب نشده ای را آغاز کرده اند و ورود میدانی اسرائیل به این قمار نیز چه بسا برایش بهای سنگینی داشته باشد زیرا این جنگ می تواند مانند جنگ جهانی دوم که جنگ های اروپا را برای همیشه پایان داده و اتحادیه اروپا روی آوار آن تشکیل شد، آخرین جنگ ها در منطقه باشد.

به نظر نمی رسد اسراییل که در تمام جنگ ها از سال ۱۹۷۳ شکست خورده است، از این جنگ پیروز بیرون بیاید زیرا محور مقاومت کاملا آماده آن است و توانایی های حزب الله نیز چند برابر جنگ سال ۲۰۰۶ است و علاوه بر این ایران و سوریه و عراق و نیز هزاران داوطلب از نقاط مختلف جهان اسلام در آن شرکت خواهند کرد و نباید فراموش کرد که جنبش حماس نیز روابط خود را به شکل کامل با ایران و نصرالله از سرگرفته است.

حال و هوای کنونی لبنان چگونه است؟

فضای کنونی لبنان اکنون کاملا شبیه فضای پیش از حمله اسرائیل به جنوب لبنان در سال ۱۹۸۲ است با این تفاوت اساسی که حزب الله سازمان آزادیبخش فلسطین نیست بلکه لبنان خاک و وطن آن است و تا تیر آخر مبارزه خواهد کرد و تمام سلاح هایی که در اختیار دارد به کار خواهد گرفت، زیرا این آخرین نبردهای بزرگش است.

هیچ کس جنگ را نمی خواهد اما اگر بر محور مقاومت تحمیل شود، نتایج آن چه بسا این بار با قبل متفاوت باشد.

نظر شما