شناسهٔ خبر: 141464 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طرح واگذاری بودجه به استان‌ها ۸ سال قبل اجرا شد و شکست خورد

بازدید «محمد حسینی» نمایندۀ تفرش از تحریریه «نماینده» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح واگذاری بودجه به استان‌ها در لایحه بودجه ۹۷ گفت: مدل افزایش بودجه استان و کاهش بودجه وزارتخانه‌ها ۸ سال قبل اجرا شد و شکست خورد.

به گزارش «نماینده» محمد حسینی، در پاسخ به این سؤال که اخیراً معاون رئیس جمهور به مدل جدید بودجه‌ریزی در کشور اشاره کرده و گویا در این نظام سهم دستگاه استانی نسبت به دستگاه ملی به‌شدت افزایش خواهد یافت، گفت: نظام بودجه‌ریزی کشور بر مبنای نظام برنامه‌ای می‌باشد با توجه به شرایط اقتصادی کشور در بحث تملک داراییهای اعتباری در سالهای گذشته متأسفانه روند تخصیص بودجه شکل مناسبی نداشته است.

وی افزود: اینکه ما فکر کنیم روند اعتبارات استانی نسبت به اعتبارات دستگاههای ملی معکوس شود، چراکه برخی نمایندگان از اعداد ۸۵ و ۱۵ درصد سخن گفته‌اند، بحث درستی نیست. توزیع اعتبارات در دستگاههای ملی در خود استانها انجام می‌شود و این وزارت‌خانه‌ها هستند که با مدیریت متمرکز روند تخصیص بودجه را پیگیری می‌کنند.

حسینی گفت: مجلس و دولت حدود ۸ سال قبل این مدل را به اجرا درآوردند و اینکه طرحهای ملی را به طرحهای ملی استانی تبدیل کردیم و  اسناد و مدارک را به استانها ارسال کردیم اما متأسفانه  شاهد عملکرد مناسب نبودیم و آن طرح عملاً شکست خورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد، متمرکز بودن تخصیص اعتبارات در طرحهایی که چند استان در آن مشارکت دارند، به یک طرح ملی نیاز دارد و نیاز است که در حوزه وزارت‌خانه و در چارچوب مدیریت کلان پیش رود.

وی با بیان اینکه "دیدگاه مطرح‌شده در تخصیص بودجه استانی و ملی را تأیید نمی‌کنم"، گفت: اگر قرار باشد یک ریل راه‌آهن از تهران به جنوب کشور کشیده شود، باید با مدیریت متمرکز وزارت‌خانه تخصیص بودجه انجام شود.

حسینی ادامه داد، البته نیاز است طرحهایی که مشخصاً در محدوده استان انجام می‌شود شناسایی شود و اعتبارات مورد نیاز آنها از محل اعتبارات استانی به‌موقع تخصیص پیدا کند.

وی افزود، بعضاً این گونه مطرح می‌شود که برای آبرسانی یا راههای روستایی باید از اعتبارات استانی استفاده شود اما از آنجا که این اعتبارات محدود است این پروژه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود. در روند تخصیص بودجه این طرحها باید تأمل بیشتری انجام شود و پیش‌بینی شده است که رشد اعتبارات استانی در برنامه ششم از ۱۸ درصد به ۳۰ درصد تغییر کند و نه رقمی بیش از این، چراکه همین ۳۰ درصد رقم بسیار بزرگی است و ارقام غیر از این تعادل را در بودجه بر هم می‌زند.

نظر شما