شناسهٔ خبر: 141417 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک و متوسط در سطح کشور

صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ساخت نیروگاه هسته‌ای کوچک و متوسط در سایر نقاط کشور مقرون به‌صرفه است و دنبال می‌شود

به گزارش«نماینده»، علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: امروز واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر کلنگ‌زنی شد و شاهد فصل جدیدی در همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه صنعت هسته‌ای هستیم.

وی از برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در سطح کشور خبر داد و اضافه کرد: برای احداث هر نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی به پنج هزار میلیارد دلار نیاز است که هزینه بسیار بالایی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق نیاز است، تصریح کرد: هر نیروگاه هزار مگاواتی در سال معادل ۱۱ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی را در پی دارد.

وی ادامه داد: از دیگر مزیت‌های نیروگاه هسته‌ای می‌توان به جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده اشاره کرد و هر نیروگاه هزار مگاواتی سالانه از انتشار هفت میلیون تن گازهای آلاینده جلوگیری می‌کند.

صالحی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای را مقرون به صرفه دانست و بیان کرد: احداث نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور مقرون به‌صرفه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نیروگاه‌های بزرگ باید در کنار ساحل خلیج‌فارس و دریای خزر ساخته شود، افزود: انتقال برق این نیروگاه‌ها به دیگر نقاط کشور بسیار هزینه‌بر است.

صالحی گفت: از توانمندی کشور روسیه در مشارکت برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک و متوسط استفاده می‌کنیم.

نظر شما