شناسهٔ خبر: 141409 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اجرایی شدن «کاتسا» از امروز، بمعنای نقض برجام است/ پیشنهاد«خانه ملت»

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه اگر قانون «کاتسا» اجرایی شود برجام نقض می شود، گفت: پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی برای تجدیدنظر در همکاری با آژانس فردا ارائه می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، با اشاره به احتمال اجرای قانون کاتسا (قانون جامع تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی) از امروز توسط آمریکا اظهار داشت: این  قانون درصورت اجرایی شدن نقض صریح برجام است و جسم و روح برجام را با هم از بین می برد.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه این قانون مخالف نص صریح برجام است، با بخش هایی از برجام هم که تاکید می کند کشورهای دخیل در توافق هسته ای باید با حسن نیت در جهت اجرای کامل آن تلاش کنند، مغایرت دارد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس تصریح  کرد: در صورتی که قانون کاتسا که آمریکایی ها عنوان «مادر تحریم ها» را بر روی آن  گذاشته اند اجرایی شود، همه تحریم های هسته ای و غیرهسته ای از جانب کنگره و ریاست جمهوری آمریکا و نیز تحریم های شورای امنیت تجمیع می شود و دامنه و مصادیق افراد تحت تحریم گسترش می یابد.

ذوالنور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل این مسئله اقدام متقابل و متناسب کند، گفت: در قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام که مهرماه ۹۴ به تصویب رسید، دولت مکلف به اقدام متقابل در صورت نقض برجام شده، اما مصادیق آن ذکر نشده و در واقع، یک حالت آتش به اختیار به دولت داده شده است.

دستورات روحانی، از جنس مقابله با «نقض برجام» نبوده است

وی تصریح کرد: اما واقعیت این است که آنچه تا به حال دولت در مقابل نقض برجام انجام داده از جنس اقدامات متقابل و متناسب نبوده؛ به عنوان مثال امریکایی ها قانون داماتو را به روز رسانی کرده و در قالب قانون «آیسا» تمدید کردند، اما در مقابل، آقای روحانی به وزیر خارجه دستور داد که این مسئله را از طریق مجاری قانونی دنبال کند و به رئیس سازمان انرژی اتمی هم دستور ساخت پیشران های هسته ای را داد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس تاکید کرد: این کارها از جنس اقدام متقابل نبود، چراکه اگر دستور هم داده نمی شد، اولا وظیفه ذاتی وزارت خارجه بود که مسئله را پیگیری کند و ثانیا امکان ساخت پیشران هسته ای با وضعیت فعلی فراهم نیست.

ذوالنور در توضیح این مسئله گفت: پیشران هسته ای یعنی موتوری که با سوخت هسته ای کار کند؛ آیا در حال حاضر ما می توانیم پیشرانی بسازیم که با سوخت  هسته ای بالای ۳.۶۷ درصد کار کند؟ ما نمی توانیم، چون نه این سوخت را در اختیار داریم و نه طبق برجام اجازه غنی سازی بالای این میزان را داریم.

وی ادامه داد: در قانون مصوب اخیر مجلس که با عنوان مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه امریکا تهیه شد، مصادیق برخورد با طرف مقابل روشن شده و برای قوه قضاییه، قوه مجریه و مجلس تکالیفی تعیین شده است که از جمله آنها برخورد متقابل با نیروهای مسلح امریکا و بلوکه کردن اموال و دارایی های امریکایی در اختیار ما بوده است.

پیشنهاد تجدیدنظر در همکاری با آژانس فردا در صحن مجلس ارائه می شود

رئیس کمیته هسته ای مجلس با اشاره به تهیه گزارش شش ماهه سوم اجرای برجام از سوی این کمیته و قرائت آن در جلسه علنی فردای مجلس اظهار داشت: در این گزارش که متفاوت از گزارش های قبلی است، پیشنهاد جدیدی ارائه شده است.

ذوالنور در توضیح این پیشنهاد گفت: در حال حاضر ما فراتر از NPT با آژانس همکاری داریم و پروتکل الحاقی را نیز به صورت داوطلبانه به اجرا درآورده ایم؛ بنابراین اگر قرار باشد نتوانیم از برجام استفاده کنیم و در مقابل تحریم ها اضافه شود باید در روند همکاری با آژانس تجدیدنظر کنیم و دسترسی هایی را که ممکن است منجر به شیطنت شود، محدود کنیم و در اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی هم تجدیدنظر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه علنی فردا، علاوه بر قرائت گزارش شش ماهه سوم اجرای برجام، نماینده دولت نیز صحبت می کند و شش نفر از نمایندگان نیز درباره گزارش کمیسیون امنیت ملی و پیشنهاد ارائه شده اظهار نظر خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آینده اجرای برجام توسط ایران در صورت اجرایی شدن قانون کاتسا باتوجه به موارد متعدد نقض برجام و بند دوم فرمان رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: مجلس می تواند در این رابطه ورود کرده و تصمیم گیری کند، اما هیات عالی نظارت بر اجرای برجام باید در این خصوص تصمیم گیری نهایی را انجام دهد.

نظر شما