شناسهٔ خبر: 141396 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ماجرای خروج متهم میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان از کشور/مشکلات بازپس‌گرفتن وام‌های میلیاردی

عباسی/2 سخنگوی تیم تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به خروج متهم این پرونده از ایران گفت: وام‌های میلیاردی را با چک دریافت کرده‌اند و هم‌اکنون امکان بازپس‌گرفتن آنها وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»، اسدالله عباسی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: در جلسه امروز به بررسی پرونده بانک سرمایه پرداختیم و دو نفر از بدهکاران بانک که صاحب شرکت‌هایی هستند در این جلسه برای ارائه توضیحات خود حاضر شدند.

وی افزود: مشکل اصلی در این رابطه بحث چک و سفته‌هایی است که این افراد بابت ضمانت دریافت وام گذاشته‌اند اما این وثایق ارزش لازم را ندارد به‌عنوان مثال این افراد ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام از طریق چک و سفته که ارزش مالی لازم را ندارد، دریافت کرده‌اند.

سخنگوی تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: برای دریافت مطالبات در حال پیگیری هستیم اما هنوز موفق نشده‌ایم و وام‌ها بازنگشته است، در تلاش هستیم تا پرونده را به مقامات قضایی ارجاع دهیم تا آنها بتوانند مبالغ را بازگردانند.

عباسی در خصوص خروج یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی عنوان کرد: این فرد از کشور خارج شده است اما نمی‌دانیم بازمی‌گردد یا این مسئله فرار محسوب می‌شود و دستگاه‌های مربوط باید در جریان این موضوع باشند اما مسئله این است که بدهکاران کلان بانکی نباید به‌حدی آزاد باشند که بتوانند از کشور خارج شوند.

پیش از این نیز جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به یکی از رسانه‌ها گفته بود:‌ یکی از جمله متهمان، آقای "میم" از کشور گریخته است. البته وکیل این فرد در گفت‌وگویی که با ما داشت، گفت «قرار است ترتیبی صورت بدهد که نامبرده به کشور بازگشته و نسبت به بازگرداندن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومانی که به او مربوط است، اقدام کند».

در همین رابطه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز اینکه "یکی از افراد متهم  در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که منابع غیرموثق که در این رابطه مسئولیت ندارند، از خروج وی از کشور به ما خبر داده‌اند"، گفت: در رابطه با خروج این فرد از کشور منابع موثق همچون وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی که این اخبار از سوی آنها باید ارائه شود، چنین موضوعی را به ما اعلام نکرده‌اند.

خرداد امسال جبار کوچکی‌نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مورد وضعیت بدهکاران صندوق گفته بود: باید مراقبت شود افرادی که در جریان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت شدند و تا تعیین تکلیف دادگاه خود آزاد هستند،  فرار نکنند. تاکنون چند نفر متهم مرتبط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را هنگام خروج از کشور و در فرودگاه از هواپیما پایین آورده و برگردانده‌اند. وقتی که فردی را به‌اتهامی بازداشت می‌کنند، حتی در زمان آزادی با قرار وثیقه نیز باید از او مراقبت به عمل آید و به ارگان‌های مختلف کشور اعلام کنند که این‌ افراد ممنوع‌الخروج هستند. این افراد تا زمان روشن شدن اتهام و تکلیف‌شان نباید از کشور خارج شوند و اگر محرز شد جرمی مرتکب  نشدند، آزاد هستند به خارج از کشور و هرجایی که می‌خواهند بروند.

نظر شما