شناسهٔ خبر: 141342 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حدادعادل:

زبان فارسی رسانه عمومی همه ملت ایران/ مواظبت و تقویت زبان فارسی از اقدامات فرهنگستان است

حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: مواظبت از زبان و تقویت آن در برابر سیل واژه‌های خارجی که از طریق علوم و فناوری وارد می‌شوند یکی از اقدامات فرهنگستان است.

به گزارش «نماینده» غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح امروز در برنامه فرهنگستان(صیح به خیر ایران) که از شبکه اول سیما پخش شد، اظهارداشت: زبان فارسی پرچم گویای ملت ماست و به عنوان پایه‌ای از ارکان هویت ملی ما به شمار می‌رود؛ هرچه ما در حفظ این زبان موفق‌تر باشیم ایران بهتر جلوه می‌کند.

حدادعادل تصریح‌کرد: زبان فارسی بیش از هزار سال است که رسانه عمومی همه ملت ایران است و قلمرو وسیع فارسی‌زبانان به شمار می‌رود؛ اگرچه گویش‌ها و زبان‌های محلی فراوانی بوده و هست و باید باشد و حفظ شود مثلاً در لرستان، آذربایجان، خوزستان، کردستان گویش و زبان وجود دارد اما از دیرباز همه می‌دانستند که زبان فارسی، زبان مشترک بین همه زبان فارسی است که در اصل ۱۵ قانون اساسی نیز آمده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: مواظبت از زبان و تقویت آن در برابر سیل واژه‌های خارجی که از طریق علوم و فناوری وارد می‌شوند یکی از اقدامات فرهنگستان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی راجع به فرهنگستان حرف هایی می‌زنند و خودشان آن را به فرهنگستان نسبت می‌دهند در حالی که ربطی به فرهنگستان ندارد و آن لغات را فرهنگستان نساخته است.
 

نظر شما