شناسهٔ خبر: 141305 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جزئیات روند اصلاح نظام بانکی را با «نماینده» مطرح کرد

طرح مجلس جامع‌تر از لایحه دولت است

فرید موسوی "تطابق زیادی در موضوعات مورد نظر میان طرح و لایحه وجود دارد. البته چند مورد استثناء وجود دارد که در ارتباط با آن‌ها هم در حال مذاکره هستیم و مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. البته که طرح مجلس جامع‌تر و کامل‌تر دیده شده است."

ماهنامه «نماینده» :همان‌گونه که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدای سال و با توجه به شعار سال ۹۶ اعلام کرد اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکداری کشور در اولویت کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت تا بعد از ۳۴ سال این اقدام به سرانجام برسد. در روزهایی که صحن علنی مجلس تعطیل بود و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفته بودند، طرح اصلاح نظام بانکی در جلسات فشرده در جوار حرم رضوی بررسی و چکش‌کاری نهایی شد. بناست در اولین هفته از شروع به کار مجلس پس از تعطیلات تابستانی بررسی این طرح در کمیسیون اقتصادی کلید بخورد.

گفتگوی «نماینده» با «سیدفرید موسوی» نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در این خصوص را در ادامه می‌خوانید:

* چه مدت در حال بررسی طرح‌ها در کمیسیون هستید؟ در مورد جلسات کمیته‌های کمیسیون بفرمایید خصوصاً جلسات برگزار شده در مشهد.

بررسی طرح‌های اصلاح نظام بانکی در کمیته‌های کمیسیون اقتصادی از سال گذشته در حال انجام است. در تعطیلات مجلس از فرصت استفاده کردیم و برای سرعت بخشیدن به کار به ادامه بررسی و استفاده از نظرات کارشناسی پرداختیم.

جلسات برگزار شده در مشهد پیشرفت خوبی به کار داد، کارشناسان و صاحب‌نظران متعددی در خصوص بحث‌های پولی و بانکی و عملیات بانکداری حضور داشتند و نقطه نظرات خود را اعلام کردند. ما ادامه جلسات را هم در تهران برگزار کردیم و ان‌شاءالله از مهرماه که جلسات کمیسیون شروع می‌شود بحث عملیات بانکداری و بخشی از اصلاح قانون پولی و بانکی را آغاز خواهیم کرد.

* لایحه دولت هم تقدیم مجلس شد، سازوکار تلفیق طرح‌ها مجلس با لایحه دولت به چه صورت خواهد بود؟

بله دولت محترم هم لایحه خود را تقدیم مجلس کرده است. ما به موازات بررسی طرح‌ها، لایحه را نیز مدنظر قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر موارد را به صحن علنی مجلس برسانیم. با توجه به اینکه پیش‌نویس لایحه دولت را هم از قبل در اختیار داشتیم که در بررسی طرح‌ها آن را نیز مد نظر دادیم.

* پیش‌بینی شما از مدت‌زمان لازم برای بررسی طرح‌ها و لایحه در کمیسیون چقدر است تا به صحن علنی برسد؟

احتمالاً دو یا سه ماه طول خواهد کشید چون حجم طرح و لایحه موردنظر زیاد است، ما هم بحث عملیات بانکی را داریم و هم بحث قانون پولی و بانکی که مرتبط با سازوکارهای اجرایی بانک مرکزی است. سعی ما در کمیسیون بر این است که تا قبل از ارائه لایحه بودجه سال ۹۷، طرح قانون پولی و بانکی و طرح عملیات بانکی در کمیسیون نهایی و تصویب و به صحن علنی ارسال شود. پس از آن تصمیم با هیئت‌رئیسه مجلس است که چه زمان در صحن مورد بررسی قرار بگیرد.

* به اعتقاد شما تطابق طرح مجلس با لایحه دولت چه اندازه است؟

تطابق زیادی در موضوعات مورد نظر میان طرح و لایحه وجود دارد. البته چند مورد استثناء وجود دارد که در ارتباط با آن‌ها هم در حال مذاکره هستیم و مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. البته که طرح مجلس جامع‌تر و کامل‌تر دیده شده است.

* موارد مورد بررسی در کمیته پولی و مالی تاکنون چه بوده است؟

ساختارهای اجرایی و عملیاتی بانک مرکزی، نحوه نظارت بر عملیات بانکی، نوع عملیات بانکی، سازوکارهای تخصیص منابع و بحث تجهیز منابع موادی است که تمامی این موارد در داخل لایحه مد نظر قرار گرفته است و به جد تلاش شده که به تمامی مواد رسیدگی لازم صورت بگیرد. اقدامات صورت گرفته بر اساس تجربیات سال‌های اخیر کشورمان در حوزه بانکداری اسلامی است همچنین تجربیات موفق کشورهای مختلف در این خصوص مورد بررسی واقع شد. همچنین تلاش شد تا نظرات و پیشنهادهای صاحب‌نظران و کارشناسان امر هم تا حد امکان جمع‌آوری شود تا در بررسی طرح در کمیته و قطعاً در کمیسیون مد نظر واقع شود.

* اعضای کمیته بررسی کننده این طرح‌ها چه کسانی بودند؟

جلسات کمیته که از سال گذشته در حال برگزاری است تقریباً از تمامی اعضای کمیسیون اقتصادی تشکیل شده است. هر کدام از اعضای کمیسیون اقتصادی مسئولیت بررسی یکی از بخش‌های این طرح‌ها و لوایح را دارند.

نظر شما