شناسهٔ خبر: 141289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

سیاست آمریکا در افغانستان ناکام است

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان: ناامنی، مشکلات و خونریزی مردم افغانستان نشان می دهد سیاست آمریکا در افغانستان ناکام بوده است.

به گزارش «نماینده»، حامد کرزای  در پاسخ به این سوال که در دوران ریاست جمهوری شما توافقنامه راهبردی با امریکا امضا شد، توقع و انتظاراتی که از این توافق می رفت چی بود امروز که به صحنه افغانستان نگاه می کنید آیا این انتظارات برآورد شده است یا خیر؛ همچنین در صحنه دیگری نیز حاضر نشدید توافقنامه امنیتی را با امریکایی ها امضا کنید علتش چه بود؛ افزود : بسیار خوشحالم که به ایران سفر کردم. توافق راهبردی بین افغانستان و امریکا که در سال ۲۰۱۲ امضا شد با این امیدواری بود که افغانستان صاحب صلح می شود و امریکا در حقیقت به راستی علیه تروریسم مبارزه می کند و افغانستان از خشونت و رنج ناامنی نجات پیدا می کند و کشور به طرف آینده بهتر، اقتصاد بهتر و آرامش و ترقی حرکت می کند که متاسفانه اینطور نشد.
وی گفت : نتیجه این شد که دو سال بعد قرارداد امنیتی را با امریکا امضا نکردیم چون شرایط صلح افغانستان و شرایط زندگی افغانستان برای فردای بهتر و ترقی افغانستان برآورده نشد و دیدیم که با امضای آن توافقنامه صاحب صلح نشدیم، بلکه شرایط کشور ما بدتر شده است و روز به روز نیز بدتر می شود.
رئیس جمهور سابق افغانستان ادامه داد: امیدواریم کشورهای همسایه به خصوص ایران در ایجاد فضای (امن در افغانستان) با ما همکار شوند و افغانستان جای تقابل امریکا با کشورهای همسایه ما در منطقه نشود.
کرزای در پاسخ به این سوال که تحلیل شما درباره روند افزایش ناامنی در کشور افغانستان به رغم پایگاه های گسترده امریکایی ها در افغانستان چیست و چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد گفت: وقتی که ناامنی و مشکلات و خونریزی مردم افغانستان زیادتر می شود این نشان دهنده این است که سیاست امریکا در افغانستان ناکام است.
وی افزود : در واقع شعارهای امریکا در افغانستان برآورده نشد یعنی مبارزه آنها با تروریسم کامیاب نبود. دلیلش راهبرد غلط امریکا می تواند باشد یا مشکلات منطقه، اما به هر صورت قربانی اش مردم افغانستان است و مردم افغانستان نیز نباید قربانی اهداف دیگران شود و یا قربانی سیاست و راهبرد غلط باشند.
کرزای ادامه داد : ما قربانی هستیم و کوشش ما این است که از این حالت قربانی بودن نجات پیدا کنیم و شرایطی امن و صلح و زندگی بهتری برای مردم فراهم شود.
رئیس جمهور سابق افغانستان در پاسخ به این سوال که امریکایی ها ناتوان از برقراری امنیت در افغانستان هستند یا اینکه نوع تلقی آنها از امینت با آن چیزی که مد نظر شماست متفاوت است، گفت: امنیت یک ثروت انسانی است نمی تواند تلقی امریکا از امنیت چیز دیگری باشد و خونریزی و ویرانی خانه های مردم را ناامنی نداند، این ممکن نیست.
وی افزود: در افغانستان ناامنی وجود دارد و حضور امریکا باعث امنیت در افغانستان نشده است و به همین دلیل مردم افغانستان نیاز به این دارند تا از طریق اقدام ملی خود را به حاکمیت ملی برسانند تا باعث امنیت افغانستان شود و رابطه نیک و گسترده و عمیق با همسایه ها و منطقه داشته باشد.
کرزای ادامه داد : ما نمی خواهیم با امریکا اختلاف داشته باشیم، آرزو داریم که با امریکا رابطه حسنه و نیک داشته باشیم اما انتظار داریم حضور امریکا در افغانستان دو آرزوی ما را برآورده سازد، یکی امنیت گسترده در افغانستان و دیگری روابط خوب و نیک افغانستان با همسایه ها و منطقه. اگر حضور امریکا خلاف این دو خواهش و ضرورت ملت افغانستان باشد طبیعی است که به خیر ما نیست.
وی درباره اینکه مسیر تحقق وحدت ملی در افغانستان چیست و چگونه این هدف می تواند محقق شود گفت : افغانستان ملت تاریخی است ریشه ای بسیار عمیق در این خاک دارد تمام مردم افغانستان خود را صاحب افغانستان بدانند این افغانستانی است که تمام مردم در آن خون و شهید دادند ما یک ملت متحد هستیم. خطرهای بیرونی متوجه ماست و گروه های تروریستی علیه ما کار می کنند علیه اتحاد ملی ما کار می کنند این برای ما مردم افغانستان است که مراقبت جدی تری داشته باشیم و نگذاریم که گروه های بیرونی به اتحاد و اتفاق ما صدمه برسانند.
رئیس جمهور سابق افغانستان درباره اینکه انتظاراتی که از کشورهای همسایه دارید برای اینکه به ایجاد ثبات در افغانستان کمک کنند چیست، افزود: بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در امریکا، افغانستان به مهد همکاری کشورهای جهان بدل شد. ایران که با امریکا اختلاف بسیار زیاد داشت و یا امریکا که با ایران اختلاف زیاد داشت هر دوشان درافغانستان همکار شدند و این همکاری باعث شد که افغانستان صاحب صلح و امنیت شود و باعث شد که افغانستان ترقی کند و روزنه های بزرگی برای ترقی و تعالی کشور افغانستان باز شود.
وی گفت : ما از کشورهای همسایه مان به خصوص ایران می خواهیم که با افغانستان مثل گذشته همکار باشند و کوشش کنند که افغانستان صاحب امنیت شود و نگذارند که اهداف کشور چه امریکا و چه هر کشور دیگری باعث شود که افغانستان هم از امنیت دور شود و هم خدای نکرده دوستی و روابط ما با همسایگان کمتر شود.
وی ادامه داد : افغانستان می تواند جای همکاری و یاری کشورهای مختلف باشد و خود ایران می تواند ابتکار عمل را دراین خصوص به دست بگیرد و امیداوری ما برای ایران زیاد است.
کرزای درباره اینکه حملات به تجمعات و همچنین رشته عملیات انتحاری در افغانستان در حال افزایش است ارزیابی شما چیست، آیا قرار است که این روند منازعات افغانستان را وارد مرحله جدید کند، گفت : بی شک این حملات کوشش و تلاش بیرونی است. هیچ کدام از این حملات ریشه افغانی ندارد و از افغانستان نیست اینها بیرونی هستند و نیتشان بد است کوشش می کنند بین مردم افغانستان اختلاف بیندازند الحمدلله که تاکنون به طور مطلق ناکام بودند.
وی افزود: هر چند اینها به مساجد و مردم ما حمله کردند اما اتحاد و آگاهی مردم ما بیشتر شده است و ان شاءالله در درون ناکام هستند اما این به آن معنا نیست که ما مواظب نباشیم و مانع نشویم و ایران را می خواهیم که با ما همکار باشد.

نظر شما