شناسهٔ خبر: 141172 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بازار نفت تهدیدات ترامپ را نشنید

بیژن زنگنه/* وزیر نفت گفت: حرف های ترامپ در بازار نفت اثر نکرد و بازار نفت، حرف ها و تهدیدهای ترامپ را نشنید.

به گزارش «نماینده»، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز یکشنبه در جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: باید اقتصاد ایران موتور محرک باشد؛ اگر بخواهیم سرمایه خارجی جذب کنیم راهی سریع تر و جذاب تر و بهتر از نفت نیست. اگر سرمایه گذار خارجی برای نفت نیاید، برای بقیه موضوعات هم حتماً نمی آید.

وزیر نفت تأکید کرد: آن ها نتوانستند عملا برای تحریم روسیه کاری انجام دهند زیرا روسیه ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می کند و نفت اروپا را تأمین می کند و این روند قابل حذف از بازار نفت نیست. یک میلیون بشکه را می توان حذف کرد زیرا کشورهای عربی جبران می کنند.

زنگنه خاطرنشان کرد: صادرات دو میلیون بشکه نفت، امنیت ملی ما را تأمین نمی کند. باید میزان صادرات نفت را افزایش دهیم. اگر ۴۰ میلیارد دلار با اروپایی های قرارداد داشته باشیم، منافعشان اجازه تحریم به آن ها نمی دهد.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم قراردادهای را جدید در بازار نفت ببندیم، هم زمان در بازار افزایش می یابد و هم به این سادگی نمی گذارند با تحریم ایران منافع شان از بین برود.

وزیر نفت در مورد قرارداد با توتال توضیح داد: توتال اعلام کرده است که اگر شورای امنیت یک مصوبه ای ایران را تحریم کند قراردادش را لغو می کند که طبق قرارداد اگر توتال کنار برود، چینی ها جایگزین آن ها خواهد شد.

زنگنه افزود: اظهارات مدیران توتال در مقابل اظهارات رئیس جمهور آمریکا موضع گیری خوبی بود زیرا اعلام کردند که تابع آمریکا نیستند. توتال قراردادش را طبق زمان بندی با ایران جلو می برد.

وی در مورد اینکه قراردادهای خارجی، خاموش عمل می کند زیرا نمی خواهد عربستان و اسرائیل را تحریف کند اظهار کرد: اگر عربستان و اسرائیل متوجه قراردادهای ایران شوند مانع انعقاد آن خواهند شد.

وزیر نفت در مورد حضور صنعت نفت در داخل نیز گفت: وزارت نفت ۵ میلیارد دلار قرارداد تعریف کرد تا توسط ایرانی ها انجام شود. روش تأمین منابع آن نیز از اوراق مشارکت معادل ارزی است.

زنگنه ادامه داد: در مورد قراردادهای نفتی هم باید گفت تا زمانی که ما فاینانس می گیریم باید ۷۰ درصد پولی را که فاینانس گرفته ایم از کشور مبدأ خرید کنیم اما در قراردادهای نفتی چنین نیست و ما می توانیم کل پول را به داخل کشور بیاوریم؛ فقط یک شرط دارند، آن هم این است که صلاحیت شرکت های ایرانی مورد تأیید طرف خارجی قرار گیرد و در مناقصه واگذار شود.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امتیاز ویژه وزارت نفت به شرکت های ایرانی خاطرنشان کرد: ایران، امتیازی برای شرکت های خارجی قائل شد که اگر توان تولید تجهیزات مورد نیاز وزارت نفت را داشته باشند، ۱۰ درصد گران تر از قیمت بازار از آن ها خرید می کنیم.

زنگنه تصریح کرد: از آقای نعمت زاده خواستم که شرکت های ایرانی را در این خصوص برای توانمندسازی توجیه کند.

وی درباره اظهارات ترامپ گفت: اگر اظهارات ترامپ در مورد تهدید ایران مورد توجه جامعه بین‌الملل قرار می گرفت، باید قیمت نفت تا حدود ۶۵ دلار افزایش می یافت اما حرف های ترامپ در بازار نفت اثر نکرد و بازار نفت حرف های ترامپ و تهدیداتش را نشنید.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: قیمت نفت تا این لحظه تحت تأثیر عملیات اوپک است و تحت تأثیر حرف های ترامپ قرار نگرفته است. حوزه نفت جمهوری اسلامی برای حرف های ترامپ هیچ ارزشی قائل نشد و ما با قدرت به کار خود ادامه می دهیم.

زنگنه درباره طرح «برندینگ» جایگاه های نفت تصریح کرد: حدود ۶ هزار جایگاه سوخت به صورت جداگانه و با مالکان مستقل در کشور وجود دارد. به جهت حساسیت موضوع باید جایگاه ها بررسی، کنترل و بازرسی شوند و نظارت بر آن ها صورت بگیرد. طرح برندینگ با این هدف و در راستای کنترل کیفیت بنزین ایجادشده است.

وی در خصوص جذب نخبگان اظهار کرد: ما مکانیزم دقیقی برای جذب نخبگان داریم و مصاحبه با نخبگان را آغاز کرده ایم.

زنگنه در خصوص پرداخت بدهی های وزارت نفت به بانک مرکزی نیز گفت: هیچ برنامه ای در این خصوص وجود ندارد.

نظر شما