شناسهٔ خبر: 141118 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

بهرام پارسایی، سخنگو فراکسیون امید:

اعضای واقعی فراکسیون امید معرفی می‌شوند/فراکسیون امید به چه تعداد کاهش می یابد؟

فراکسیون امید.jpg پارسایی در خصوص تعداد واقعی اعضای فراکسیون امید افزود: درباره تعداد اعضای فراکسیون نمی‌توان نظر داد ولی تقریباً همان اعضایی را دربرمی گیرد که به دکتر عارف برای ریاست مجلس و آقای بیطرف در روز معرفی کابینه به مجلس رأی دادند.

به گزارش «نماینده» بهرام پارسایی، سخنگو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک یا دو هفته قبل مجدد صحبت از اعلام اسامی اعضای فراکسیون امید به میان کشیده شد و به نظر می‌رسد خیلی زود لیست اعضای ثابت فراکسیون امید منتشر خواهد شد و هفته آینده یعنی هم‌زمان با شروع به کار مجلس این کار انجام می‌شود.

پس از انتخاب هیئت‌رئیسه دهمین مجلس شورای اسلامی تعداد واقعی فراکسیون امید مشخص شد و این مسئله زمانی خود را بیشتر به نمایش گذاشت که در روز رأی اعتماد به صلاحیت کابینه دولت دوم حسن روحانی وزیر پیشنهادی که فراکسیون بر صلاحیت او نظر منفی داشت، آرا موردنیاز را کسب کرد و وزیر پیشنهادی که با نگاه مثبت از سوی فراکسیون امید همراه بود با عدم موافقت اعضای خانه ملت روبرو شد.

پس‌ازاین مسئله بحث شفاف‌سازی و معرفی اکثریت تعداد فراکسیون امید بازهم برای چندمین بار به میان کشیده شد، اما تا به امروز علیرغم وعده‌ها به تحقق نرسیده است و هر بار هم که در این خصوص مطلبی طرح می‌شود چند روز بعد یا مخالف با آن نظر دیگری انعکاس می‌یابد یا اینکه اظهارنظر پیشین تلطیف می‌شود.

 محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفته است: «اگر تاکنون در انتشار نام اعضای فراکسیون امید تعللی صورت گرفته برای ملاحظه حال برخی افراد بوده که در جلسات خصوصی برخی ملاحظات شخصی را مطرح می‌کردند.»

بی‌تردید درصورتی‌که فراکسیون از شفاف‌سازی به هر دلیل طفره رود مهم‌ترین تأثیر آن ناتوان دانسته شدن اعضا آن از سوی افکار عمومی است زیرا که انتظار مردم از ۱۰۰ نفر با ۵۰ نفر بسیار متفاوت است.

 طیبه سیاووشی هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «برخی ژله‌ای و چند فراکسیونی عمل می‌کنند که این کار به پائین آمدن اعتماد عمومی نسبت به اعضا اصلی فراکسیون امید منجر خواهد شد. شعار شفافیت می‌دهیم درحالی‌که کمتر در داخل فراکسیون درباره اعضای واقعی آن صحبت به میان آمده است.»

بنابراین بدون شک یک اقلیت منسجم در فراکسیون بسیار کارآمدتر از اکثریتی خواهد بود که در بزنگاه‌ها ساز خود را بزنند.

بهرام پارسایی، سخنگو فراکسیون امید دلیل مماشاتی که درباره اعلام اعضای واقعی به خرج داده می‌شود را چنین بیان کرد: اینکه تمام افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند به فراکسیون امید ورود پیدا نکردند مسئله کاملاً بدیهی و روشنی است، اما دلیل عدم انتشار لیست تا به امروز به عوامل متعددی بستگی دارد.

وی در این رابطه توضیح داد: از ابتدا بنا بر انتشار لیست نبود وقتی مسائلی صورت گرفت و انتظارات افکار عمومی از فراکسیون امید به‌واسطه اعضا لیست مشخص شد به این نتیجه دست‌یافتیم که بهتر است برای آگاهی افکار عمومی و اینکه انتظارات آن‌ها بر اساس تعداد واقعی فراکسیون باشد، تعداد اعضا انتشار یابد.

سخنگو فراکسیون امید در ادامه گفت: البته آقای عارف و تعدادی از دوستان بر این باور بودند که فرصت بیشتری داده شود زیرا هر چه تعداد افزون‌تر باشد و ریزش کمتر بهتر است، اما بر این اعتقاد هستیم که این مسئله باید روشن شود و به قول معرف «شترسواری دولادولا نمی‌شود» نیاز است تا مردم آگاه باشند که نوع تفکر و منش سیاسی در مجلس چه ترتیبی دارد.

پارسایی دراین‌باره اضافه کرد: مجلس مکانی است که نمایندگان بر تمام مسائل طبق قانون می‌توانند دخالت داشته باشند و یکی از مواردی که بسیار روشن در آن ورود پیدا می‌کنند، مسائل سیاسی است؛ بنابراین حق مردم و فراکسیون محسوب می‌شود تا افراد غائب و کسانی که نگاه فراکسیون را باور دارند، مشخص شوند.

وی در این خصوص اظهار داشت: یک یا دو هفته قبل مجدد این صحبت به میان کشیده شد و به نظر می‌رسد که به‌زودی زود لیست اعضای ثابت فراکسیون امید منتشر خواهد شد.

سخنگوی فراکسیون امید درباره زمان اعلام اسامی بیان کرد: هفته آینده یعنی زمان شروع به کار مجلس لیست اعضای واقعی فراکسیون امید به انتشار درمی‌آید.

پارسایی در خصوص تعداد واقعی اعضای فراکسیون امید افزود: درباره تعداد اعضای فراکسیون نمی‌توان نظر داد ولی تقریباً همان اعضایی را دربرمی گیرد که به دکتر عارف برای ریاست مجلس و آقای بیطرف در روز معرفی کابینه به مجلس رأی دادند، اما شخصاً دغدغه تعداد را ندارم و اکثر دوستان بر این باور هستند که این مسئله مهم نیست ولی موضوع حائز اهمیت راسخ بودن در تعهدی است که به مردم مربوط می‌شود، بنابراین کیفیت کار در جریان سیاسی بهتر از کمیت آن است.

وی درباره اقلیت قابل‌اتکا نسبت به اکثریت متزلزل تصریح کرد: اقلیت منسجم و هماهنگ بهتر از اکثریت پراکنده است و این‌یک شیوه کاملاً روشنی محسوب می‌شود.

منبع: رویداد۲۴

نظر شما