شناسهٔ خبر: 141108 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مسایل مالی جشنواره های فیلم فجر بررسی شده و ارایه خواهد شد

صالحی امیری 43 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد که مسایل مالی جشنواره های فیلم فجر در سازمان سینمایی بررسی شده و به مرور ارایه خواهد شد.

به گزارش «نماینده» سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه ۲۷ مهر با حضور در پردیس سینمایی ملت محل برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره اینکه چرا با وجود موافقت شما برای اعلام ریز هزینه های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش جهانی و ملی هنوز سازمان سینمایی اقدامی نکرده است، گفت: از سال گذشته یک قدم رو به جلو در زمینه شفافیت هزینه های جشنواره فیلم فجر برداشته شده است که همین مباحثی که اخیرا مطرح می شود نشانه همان رویکرد است در حالی که در سال های قبل به دلیل سکوتی که در زمینه مسائل مالی جشنواره های فجر وجود داشت هیچ محاسبه ای مقدور نبود.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم سیاست اینگونه است که مسایل مالی شفاف باشد و به همین دلیل هم هزینه کرد جشنواره فیلم فجر در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات بارگذاری شد. نگاه سیاستگذاران فرهنگی در دولت این است که به سمت شفافیت بیشتر برویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه مسائل مالی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز باید شفاف باشد، بیان کرد: تأکید بنده و دیگر متولیان امر این است که جشنواره امسال در همه جزییات شفاف باشد تا ما مقابل افکار عمومی پاسخگویی بهتری داشته باشیم. البته دیدیم که دبیر جشنواره سال قبل درباره برخی از پرسش ها توضیحاتی ارائه داد مثلا درباره یک بازیگر خاص توضیح داد، همچنین بقیه مقولات از ناحیه دوستان سازمان سینمایی بررسی شده که به مرور ارائه خواهد شد.

صالحی اضافه کرد: برداشت ما این است که مسیر رو به شفافیت را طی می کنیم تا با مسائل و چالش های کمتری روبرو شویم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه سرنوشت تغییر مدیران برخی از معاونت ها و سازمان های وزارت ارشاد که اعلام کرده بودید تا پایان مهر مشخص می شود چگونه است، گفت: هنوز که ۲۷ مهر ماه است. ما مسیر مشخص شده را دنبال می کنیم تا در معاونت ها تصمیم ها با سرعت بیشتری گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه چه زمانی پردیسی مناسب برگزاری جشنواره های سینمایی در تهران ساخته می شود، بیان کرد: اصل این نکته که ما نیازمند جای ثابتی برای جشنواره های متنوع سینمایی هستیم کاملا درست است و یک تقاضا و مطالبه جدی و قدیمی محسوب می شود. امیدوارم شرایط در دولت و منابع مالی اجازه دهد این مطالبه در زمان کوتاه به نتیجه برسد اما خوشبختیم که امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران در محیط سینمایی تری برگزار می شود.

فیلم خارجی پیش از فراهم شدن زیرساخت ها انجام نمی گیرد

صالحی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره سرنوشت اکران فیلم خارجی در سینماهای ایران، توضیح داد: نسبت به این موضوع نگاه های مختلفی وجود دارد که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد. مدافعان این قضیه می گویند که عرضه فیلم خارجی به تنوع اکران و همچنین اقتصاد سینما کمک می کند و فضای تولید داخلی را رقابتی تر می کند اما این مسأله وجود دارد که تعداد سینماها در کشور ما محدود است و همین تعداد فیلمی که در کشور خودمان تولید می شود امکان اکران درست ندارند و ورود فیلم خارجی اکران فیلم داخلی گرفتار مشکل می کند.

وی تأکید کرد: در صورتی می توان برای اکران فیلم خارجی تصمیم گیری کرد که زیرساخت های لازم فراهم شده باشد تا تولیدات داخلی خودمان ضربه نخورند.

وزیر ارشاد همچنین درباره مسأله ممیزی فیلم های خارجی برای اکران گفت: اینگونه نیست که همه فیلم های خارجی برای اکران در ایران دچار مشکل باشند ضمن اینکه اگر قرار باشد فیلم خارجی به طور رسمی در سینماهای ایران اکران شود باید مسأله کپی رایت را رعایت کنیم و رضایت مالکان مادی و معنوی فیلم ها کسب شود.

نظر شما