شناسهٔ خبر: 141083 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شمخانی: ترامپ و بارزانی به حرف‌های منطقی گوش ندادند

شمخانی.jpg دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: متاسفانه دو نفر به حرف‌های منطقی گوش ندادند، یکی ترامپ به حرف‌های منطقی که دنیا قبل از سخنرانی‌اش به او گفت و یکی بارزانی قبل از اینکه همه پرسی را انجام دهد.

به گزارش «نماینده»، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه خبری یورونیوز با بیان اینکه امروز برای افکار عمومی جهانی کاملاً مشخص شده که ترامپ فرد دروغگویی است، اظهار داشت: دولت آمریکا ضمن آن که به صورت مستمر علیه ایران از طریق تحریم و مسائل اقتصادی، علیه سوریه و عراق از طریق پرورش تروریسم، علیه مردم یمن از طریق بمباران، علیه مردم بحرین از طریق حمایت از دیکتاتورها در حال اقدام است، ما را بدون ارائه هیچ سندی متهم به حمایت از تروریسم می‌کند.

وی افزود: قبل از بروز آفات تروریسم در غرب و شکل گیری ۱۱ سپتامبر که طعم تلخ کشتار مردم بیگناه را در کام مردم آمریکا جاری کرد، ما در مبارزه با تروریسم در داخل کشورمان ۱۷ هزار شهید دادیم. این افراد بی گناه از سوی گروه تروریستی منافقین که امروز یکی از ۴ شرور تایید کننده نظرات ترامپ و مورد حمایت این کشور هستند، به شهادت رسیدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما هیچ وقت با مردم آمریکا دشمنی نداشتیم، یادآور شد: دلیلی نداشته که با مردم آمریکا دشمنی داشته باشیم، اما دولت آمریکا همواره با ملت ایران دشمنی کرده است. وقتی ترامپ می‌گوید " ملت تروریست ایران"، وقتی حق مردم ایران را در یک پهنه ۲۵۰۰ ساله تاریخی نادیده می‌گیرد و خلیج فارس را خلیج عربی می‌نامد، مردم ایران می‌فهمند که مورد هدف قرار گرفته‌اند. البته به طور طبیعی هم مردم ایران، هم آزادی خواهان جهان و هم روشنفکران اروپا ترامپ را پس از سخنرانی اخیر با کلمات روشنی به استهزاء گرفته‌اند.

شمخانی در پاسخ به این سولا که عملکرد و همکاری کشورهای اروپایی را بعد از برجام با جمهوری اسلامی ایران چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ما با حفظ اصول و ارزش‌های خود هیچگاه محدودیتی در توسعه روابط با اروپا نداشته‌ایم، اما واقعیت این است که اروپا پس از برجام نتوانسته انتظارات مردم ایران را برآورده کند و بیشتر اقدامات انجام شده از سوی کشورهای اروپایی جنبه نمایشی داشته است. مخالفت کشورهای اروپایی با رفتار ترامپ در قبال برجام موضوعی مثبت و قابل توجه است، اما کافی نیست و باید اقدامات و گام‌های عملی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در مخالفت با رویکرد دولت آمریکا برداشته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که اگر اتحادیه اروپا یا برخی از کشورهای آن در تروریستی خواندن سپاه پاسداران همراهی کنند ایران از برجام خارج خواهد شد یا نه، اظهار داشت: بعید می‌دانم چنین اقدامی انجام شود، اما اگر این اتفاق رخ دهد از نظر ما مفهومی غیر از بی صداقتی و رویکرد فرصت طلبانه برای اهداف نداشته و به طور قطع واکنش متناسب را نیز بدنبال خواهد داشت.

شمخانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران مرزهای خود را با اقلیم کردستان بسته، یادآور شد: در حال حاضر بدلیل حضور ارتش عراق در مناطق مورد منازعه، وضعیت ترددهای مرزی مقداری دچار اختلال شده است. متاسفانه دو نفر به حرف‌های منطقی گوش ندادند، یکی ترامپ به حرف‌های منطقی که دنیا قبل از سخنرانی‌اش به او گفت و یکی بارزانی قبل از اینکه همه پرسی را انجام دهد. هر دو مورد نیز بدلیل توجه به حرف و توصیه‌های رژیم صهیونیستی بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هماهنگی بین دولت ایران و دولت ترکیه برای بستن مرزها به روی اقلیم صورت گرفته یا خیر گفت: ما مخالف هرگونه تجزیه در کشورهای منطقه هستیم، عراق هم مخالف است، ترکیه هم مخالف است، سازمان ملل هم مخالف است، کشورهای فرا منطقه‌ای هم مخالفند. این یک هدفی است که می‌تواند هماهنگی ایجاد کند.

نظر شما