شناسهٔ خبر: 141077 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تدوین بودجه ۹۷ شهرداری تهران بر اساس برنامه سوم پایتخت

شهرداری تهران عضو کمیسیون و برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران بر اساس برنامه سوم شهرداری تهران تدوین می شود.

به گزارش «نماینده» مجید فراهانی در خصوص این که آیا بودجه سال آینده شهرداری تهران برشی از برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران است، افزود: قرار نیست بودجه سال آینده، آخرین برش از برنامه دوم توسعه شهرداری تهران باشد، بلکه اولین برش از برنامه توسعه سوم شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه امسال برنامه توسعه سوم در صحن شورا ارائه و به تصویب می‌رسد، گفت: بودجه امسال بر اساس برنامه سوم است و ملاک عمل ما از ابتدای سال ۹۷ بر اساس برنامه جدیدی است که تدوین خواهد شد.

بودجه ۹۷ انقباضی تر از سال ۹۶ است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به اینکه بودجه امسال بودجه انقباضی بود که با کمترین تغییر نسبت به سال گذشته تصویب شد، افزود: بودجه سال آینده نیز با همین نگاه تدوین خواهد شد. دو اتفاق مهم در کمیسیون بودجه دنبال می‌شود؛ نخست کاهش هزینه‌ها زیرا معتقدیم تهران بسیار گران اداره می‌شود. نگهداشت شهر، هزینه‌های جاری و هزینه پروژه‌ها چندین برابر هزینه‌هایی است که چنین پروژه‌هایی نیاز دارند. بنابراین امسال باید کمربندها را سفت ببندیم و اگر هزینه‌ای قابل حذف است، آن را حذف کنیم.

 بازنگری درآمد های شهرداری

فراهانی با بیان اینکه دومین موضوعی که در کمیسیون برنامه و بودجه دنبال می شود، نظارت دقیق بر قراردادها و هزینه پروژه‌هاست، گفت: باید در مرحله انعقاد قرارداد، هزینه‌ها را بسیار پایین‌تر پیش‌بینی کنیم و به دنبال انجام پروژه‌ها با حداقل هزینه‌ها باشیم. در این زمینه از مهندسی ارزش باید استفاده کرد. به جز بازنگری در سرفصل هزینه‌های شهرداری، درآمدها نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با هشدار در خصوص میزان درآمدهای ناپایدار شهر تهران، افزود: وضعیت فعلی را نمی توان ادامه داد، ۷۲ درصد بودجه شهرداری از عملکرد شهرسازی تأمین می‌شود؛ یعنی پروانه ساخت، تراکم، صدور، تغییر کاربری، جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ و... این درآمد کاملا ناپایدار است و یعنی ما شهر را از راه شهرفروشی اداره می‌کنیم؛ این نشان از بیماری جدی مدیریت شهری دارد. ما باید به دنبال درآمدهای پایدار باشیم.

نظر شما