شناسهٔ خبر: 141069 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

از فراز و نشیب‌های ناتمام فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه نفت؛

زنگنه چه می کند؟/ فقط «دانه درشت» استخدام می‌کنیم

بیژن زنگنه/* معضل فارغ تحصیلان دانشگاه صنعت نفت به حدود دو سال پیش بر می گردد. جایی که وزارت نفت از استخدام دانشجویان بورسیه این دانشگاه که طبق قانون موظف به خدمت در وزارت نفت هستند سر باز زد.

به گزارش «نماینده»، فارغ تحصیلان دانشگاه نفت در این دو سال آب راحتی از گلویشان پایین نرفته و هر روز حق قانونی خودشان را در قالب بیانیه، مصاحبه، طوفان توئیتری، تجمع، نامه به مسئولین و ارگان ها فریاد می زنند و حالا بعد از دو سال با وجود ابلاغ حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر محکومیت وزارت نفت در ماجرای استخدام فارغ تحصیلان این دانشگاه اما هنوز گشایشی در کار آن ها رخ نداده است.

اما این مسئله آنجایی بغرنج تر می شود که عدم اجرای قانون و استیفای حق فارغ تحصیلان دانشگاه نفت با نظام سفارشی و رانتی وزارت نفت در استخدام نیرو تداخل زمانی پیدا می کند و وزیر مربوطه هم فقط و فقط به دنبال توجیهات عمکرد خود در این زمینه است.

اولین جنجال در این موضوع در روز جلسه رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم شکل گرفت. جایی که هدایت‌الله خادمی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس پرده از استخدام نمایندگان ادوار مجلس در دوره بیژن زنگنه در وزارت نفت برداشت اما قسمت جالب ماجرا پاسخ وزیر نفت به این انتقاد بود. زنگنه در جواب نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: «امیدوارم ۱۰ دوره نماینده مجلس باشید، اما وقتی دوره مجلس عوض می‌شود و یکسری از نماینده ‌ها راه پیدا نمی‌کنند به مجلس جدید، هیات رئیسه جلسه می‌گذارد با وزرا که برای این نماینده‌ ها کاری بکنید. خب نمی ‌شود که نماینده سابق بدون کار باشد. نماینده ای که کار ندارد چه کارش کنیم، در جامعه ولش کنیم. باید کاری داشته باشد که زندگی اش را اداره کند اگر نماینده نگران کارش باشد هزاران مسئله دارد. نمایندگان را به کار گرفتم و به این اقدام افتخار می کنم.» پاسخی که بیشتر تداعی کننده دختر مظلوم آقای وزیر در مناظرات انتخاباتی را در اذهان تداعی می کند.

گفتگوی تلفنی با زنگنه در برنامه حالا خورشید

اما بازتاب خبر استخدام دختر نماینده مجلس در شهر آمل در برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» و بر روی آنتن زنده صدا و سیما را می توان اوج این تبعیض وزارت نفت در این داستان قلمداد کرد. خبری که یکی از فارغ تحصیلان دانشگاه صنعت نفت آن را در شبکه های اجتماعی رسانه ای کرد و متن نامه انتقال و بعد از آن جذب دائم دختر یکی از نمایندگان مجلس به وزارت نفت هم منتشر شده بود. وزیر نفت این بار هم به این موضوع با همان سبک توجیهات خود پاسخ داد. زنگنه در جواب رضا رشیدپور، مجری این برنامه که پرسیده بود آیا ایشان هم به واسطه آن که دختر نماینده مجلس هستند، استخدام شدند یا بر اساس شایستگی هایشان؟

گفت: «این خانم پی اچ دی دارد و استخدام دکتری با لیسانس و فوق‌لیسانس فرق می‌کند و افراد لیسانسه و فوق‌لیسانس باید در آزمون سراسری شرکت کنند، اما پی ‌اچ‌ دی این ضوابط را ندارد.» این اظهارات زنگنه باعث واکنش تعدادی از فارغ تحصیلان وزارت نفت شد و آن ها در این زمینه بیانیه ای صادر کردند. در قسمتی از بیانیه آنها آمده «در حالی که بسیاری از دانش‌آموختگان مقطع دکترای رشته‌های نفتی در دانشگاه صنعت نفت و سایر دانشگاه‌های تراز اول کشور بیکار هستند، یک خانم دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته شیمی ‌فیزیک از دانشگاه آزاد، تنها براساس نظام شایسته ‌سالاری و نه رانت جایگاه نمایندگی پدرش، حائز شرایط جذب در وزارت نفت شناخته شده است! حجم نیاز صنعت نفت به تحصیلات دانشگاهی، ابتدا معطوف به لیسانس، سپس ارشد و در نهایت دکتراست، آیا توجیه وزیر نفت در خصوص جذب یک نفر با مدرک دکترا، آن هم در شرایط کنونی بیکاری هزاران دانش ‌آموخته لیسانس و ارشد، مصداق بارز "سرنا را از سر گشاد نواختن" نیست!؟»

استخدام نماینده های خانه نشین مجلس، استخدام سفارشی نزدیکان و آشنایان مسئولین، مسئولیت دادن به ژن‌های خوب بدون هیچ زحمتی و با یک نامه و یا تلفن، خود نشانگر فضای حاکم بر این وزارت خانه است. وزیری که یک روز در قبال تجمعات فارغ تحصیلان دانشگاه نفت می گفت کسی را با تحصن و اعتصاب استخدام نمیکنم، یک روز در نزدیکی انتخابات فراخوان استخدام ۲۵۰۰ نفری از بین از افراد زیر دیپلم تا دکتری می داد، حالا امروز هم همچنان خبری از استخدام فارغ تحصیلان این دانشگاه نیست.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعت نفت که دارای رتبه های بسیار خوبی در کنکور هستند، عطای دانشگاه های بزرگ تهران را بر لقایش ببخشیدند و رخت سفر بستند و چند سال از دوران جوانی خود را دور از خانواده و در هوای گرم خوزستان سپری کردند تا بتوانند در دورانی که بیکاری بزرگ ترین مشکل کشور است از فرصت شغلی ای که قانون برای آن ها پیش بینی کرده است استفاده کنند اما اعمال دیدگاه های رانتی و استخدام سفارشیِ ژنِ خوب ها باعث شده که همچنان فارغ تحصیلان این دانشگاه در سردرگمی به سر ببرند به طوری که یکی از این فارغ تحصیلان در مصاحبه ای که با روزنامه فرهیختگان داشت، از گوجه فروشی و رب فروشی در دوران پس از تحصیل در مقطع ارشد این دانشگاه بگوید.

نظر شما