شناسهٔ خبر: 141063 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

آخرین وضعیت تحقیق‌وتفحص از ستاد مبارزه با قاچاق

انارکی: نمی‌توان منکر قاچاق سیستماتیک شد

احمدی انارکی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: آمارها حاکی از این است که از ۱۲. ۶ میلیارد کالای قاچاق، ۳. ۶ میلیارد از محله کوله بری و ۲. ۴ میلیارد از محل ته لنجی صورت گرفته است.

به گزارش «نماینده» احمد انارکی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به آخرین اقدامات این کمیته اظهار داشت: از آنجایی که بخشی از زمانی که در اختیار داشتیم به تعیین اعضای هیئت رئیسه این کمیته  معطوف شد، فرآیند پیگیری و بررسی درباره آمارهای دقیق از ورود کالاهای قاچاق به کشور همچنان ادامه داشته و کار نهایی نشده است.

وی افزود: کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نامه‌هایی را به دستگاه‌های ذیربط، عضو و ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز برای همکاری با کمیته و تهیه گزارشی از آمار ورود کالاهای قاچاق به کشور ارسال کرده و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. همچنین از کسانی که تاکنون پاسخ مشخصی به کمیته ارائه نداده اند دعوت کرده ایم تا به صورت حضوری در جلسات حضور یافته و گزارش خود را ارائه دهند.

انارکی با بیان اینکه ماموریت هایی میدانی به منظور مشاهده شرح ماوقعع از محل مبادی ورود کالاهای قاچاق را در دستور کار داریم، تصریح کرد: از دستگاه‌های ذیربط و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواسته ایم تا از روش‌های خود به منظور برآورد حجم کالاهای قاچاق همچون روش عرضه و تقاضا و یا تجارت بین کشوری و ... را انتخاب کنند تا ما از طریق آن بتوانیم آمار دقیق حجم واردات کالاهای قاچاق را به دست بیاوریم.

به گفته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجلس از اساتید دانشگاه ها و کارشناسان متخصص در این حوزه برای پیشبرد هرچه بهتر و دقیق تر این امر استفاده کرده است که تا پایان سال بتواند به یک نتیجه مشخص دست یابد.

وی با بیان اینکه آمارها حاکی از این است که از ۱۲. ۶ میلیارد کالای قاچاق، ۳. ۶ میلیارد از محله کوله بری و ۲. ۴ میلیارد از محل ته لنجی صورت گرفته است، درباره قاچاق سیستماتیکی در برخی از دستگاه‌ها تصریح کرد: ممکن است قاچاق سیستماتیک در برخی دستگاه ها نیز وجود داشته باشد و نمی توان منکر آن شد اما در برخی موارد ارائه آمار به صورت بداظهاری نیز مشاهده می شود، البته دستگاه‌های نظارتی پیگیر این موضوع هستند اگر هر گزارشی باشد دستگاه‌های مربوطه به آن ورود می‌کنند و این کمیته به صورت ویژه آن را پیگیری خواهد کرد.

انارکی در پایان خاطرنشان کرد: از افراد می خواهیم در صورت اطلاع از فرآیند قاچاق از سوی افراد حقیقی و یا حقوقی آن را از طریق شماره تلفن، شماره فکس و یا سایت به ما اطلاع دهند تا آن را پیگیری کنیم.

نظر شما