شناسهٔ خبر: 141062 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

منفی شدن تراز بازرگانی کشور در نیمه نخست سال

محمدرضا پورابراهیمی// رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:عدم توجه به ارتقای تراز بازرگانی کشور، به ایجاد مسئله در حوزه مسائل ارزی منجر می‌شود.

 به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی داورانی، گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری، کشور وضعیت مطلوبی از لحاظ تراز بازرگانی نداشته، به نحوی که میزان واردات کشور با افزایش روبرو شده و صادرات کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدوداً  تراز بازرگانی کشور در نیمه اول سال جاری، منفی ۳ میلیارد دلار شده است و واردات با رشد ۱۵ درصدی روبرو شده که این وضعیت مناسب برای اقتصاد کشور نیست.

پورابراهیمی داورانی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از صادرات کشور به تولید کالاهای مرتبط با صنعت نفت و گاز مربوط می شود این در حالی است که باید در حوزه صادرات غیرنفتی نیز پیشرفت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: هر ساله از طریق معاون اول رئیس جمهور، بخشنامه‌ای در خصوص مشوق‌های صادراتی ابلاغ می‌شود که ظاهرا برخی از مواد بخشنامه در حوزه عمل، خیلی اجرایی نمی‌شود.

پورابراهیمی داورانی گفت:در هر صورت مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که به توسعه صادرات در بخش غیرنفتی و همچنین صادرات فرآورده های نفتی کمک کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:اگر اقداماتی برای تقویت صادرات و مهار واردات صورت نگیرد تراز بازرگانی کشور ارتقاء نمی یابد که بطور طبیعی تأثیرات منفی، عدم توجه به ارتقای تراز بازرگانی کشور، به ایجاد مسئله در حوزه  مسائل ارزی منجر می‌شود و این موضوع به زیان اقتصاد کشور است.

نظر شما