شناسهٔ خبر: 141055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

کلینتون: تهدید آمریکا به جنگ با کره شمالی خطرناک است

کلینتون هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در اظهاراتی امروز (چهارشنبه) تصریح کرد، تهدیدهای "بی‌قید و بند" درخصوص آغاز یک جنگ در شبه جزیره کره "خطرناک و کوته‌بینانه" هستند و خواهان آن شد که واشنگتن همه طرف‌ها را به پای میز مذاکره بیاورد.

به گزارش «نماینده»  هیلاری کلینتون که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی آمریکا رقیب دموکرات دونالد ترامپ بود، همچنین از چین خواست تا نقش "پیشروتر" در اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی داشته باشد.

او در سخنرانی در مجمعی در شهر سئول پایتخت کره‌ جنوبی با تاکید بر لزوم اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی و استفاده از دیپلماسی به منظور کشاندن این کشور به پای میز مذاکره خاطرنشان کرد: هیچ لزومی ندارد که ما در قبال کره شمالی حالت متخاصم و تهاجمی داشته باشیم.

او در اشاره به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بدون ذکر مستقیم نام او ادامه داد: انتخاب درگیری با کیم جونگ اون سبب نقش بستن لبخند روی صورت او می‌شود.

کلینتون در عین حال اشاره غیرمستقیمی به اظهارنظرهای ترامپ در شبکه‌های اجتماعی درمورد کره شمالی داشته و گفت: توهین‌هایی که در توئیتر مطرح شد به نفع کره شمالی تمام شد و من فکر نمی‌کنم که هیچ نفعی برای آمریکا داشتند.

این در حالی است که روز سه‌شنبه جان جی. سالیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که واشنگتن امکان مذاکرات مستقیم با کره شمالی را رد نمی‌کند.

در عین حال کیم این ریونگ، معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل روز دوشنبه در یک کمیته مجمع عمومی این سازمان اظهار داشت که وضعیت شبه جزیره کره به مرحله بسیار حساسی رسیده و هر لحظه ممکن است یک جنگ هسته‌ای دربگیرد.

کلینتون خاطرنشان کرد: هم‌پیمانان آمریکا به طور فزاینده از بابت قابل اعتماد بودن آمریکا اظهار نگرانی کرده و به واشنگتن توصیه کردند که اجازه به پرت شدن حواسش به سبب تهدیدهای کره شمالی نداده و به بیشترین میزان ممکن صبر به خرج دهد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا همچنین درباره نقش چین در مهار کره شمالی گفت: پکن بهتر است که برای اجرای تمام و کمال و سفت و سخت‌تر تحریم‌ها علیه کره شمالی تلاش کند.

وی همچنین تاکید کرد که اگر پکن عملکرد بهتری در مهار و متوقف کردن کره شمالی نشان می‌داد دیگر لازم نبود به تلافی استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در خاک کره‌ جنوبی اقدام به مجازات شرکت‌های سئول که در چین فعالیت می‌کنند، ‌ کند.

او گفت: چینی‌ها نمی‌توانند همزمان دو چیز را داشته باشند. آنها نمی‌توانند کمتر از توانشان برای تشدید فشارهای اقتصادی بر کره شمالی تلاش کرده و همزمان تهدید واقعی که کره‌ جنوبی و شهروندانش با آن روبرو هستند را کم اهمیت بداند.

نظر شما