شناسهٔ خبر: 141054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

قطر: بحران دوحه به مبارزه علیه داعش لطمه زده است

امیر قطر وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه‌ای تاکید کرد، تدابیر اتخاذ شده از سوی عربستان و سه کشور دیگر حوزه خلیج فارس در مناقشه با دوحه به مبارزه تحت امر آمریکا علیه داعش لطمه وارد کرده است.

به گزارش «نماینده»، به نقل از خبرگزاری رویترز، عربستان، امارات، مصر و بحرین ماه ژوئن مناسبات دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر به حالت تعلیق درآوردند و مسیرهای هوایی و کشتی‌رانی را با بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع که همچنین مقر بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است بستند.

این چهار کشور می‌گویند قطر از تروریست‌ها حمایت می‌کند اما این اتهامی است که رهبران دوحه نمی‌پذیرند. تمام کشورهای ذی‌ربط در این مناقشه از متحدان آمریکا هستند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که آیا جنگ علیه داعش به دلیل این بحران آسیب دیده است یا خیر گفت: قطعا همینطور است.

او گفت، اکثر منابع غذایی و دارویی قطر که برخی از آن به پایگاه هوایی "العدید" آمریکا می‌رود غالبا از مرز زمینی آن انجام می‌شد که اکنون از سوی همسایه بزرگتری آن بلوکه شده است.

وزیر امور خارجه قطر گفت: مسدود کردن حریم هوایی بدین معناست که هواپیماهای قطری که حمایت لجستیکی از این پایگاه به عمل می‌آورند تنها می‌توانند از شمال قطر به سمت ایران پرواز کنند و افسران قطری شرکت کننده در فعالیت‌های تحت امر آمریکا علیه داعش و یا فعال در ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین اخراج شدند.

او افزود: بنابراین مسائل زیادی در تلاش‌های جهانی در مبارزه با داعش لطمه دیده است. قطر تلاش دارد این بحران را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کند اما عربستان خواستار قطری بی‌ثبات است. آنها به فکر تنش، تغییر رژیم و مسائل دیگر هستند.

این در حالی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش برای برکناری دولت قطر را تکذیب می‌کنند. کویت برای حل و فصل این مناقشه در میان کشورهای عربی دیگر تلاش می‌کند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم برای میانجی‌گری ابراز تمایل کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما