شناسهٔ خبر: 141048 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

چهره فرهنگی مقام معظم رهبری پوشیده مانده است

حدادعادل حدادعادل با بیان اینکه شعارهای سال رهبری عموماً در حیطه فرهنگ عمومی قرار دارد، گفت: چهره فرهنگی مقام معظم رهبری به نسبت چهره سیاسی ایشان پوشیده مانده است.

به گزارش «نماینده»، همایش «زعیم ذوفنون «با حضور فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و جمعی از مسوولان و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد بعد از ظهر امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

حداد عادل در این همایش گفت: تصور اول از رهبری تصور فرهنگی است و بارزترین بعد ایشان، فکری و فرهنگی است. یک واقعیت این است که وقتی اشخاصی ذوابعاد باشند معمولاً یک بعد از شخصیت آنها به دلایل اجتماعی و تاریخی برجسته می شود و باعث می شود بقیه ابعاد شخصیتی ایشان تحت تأثیر آن یک بعد قرار بگیرد.

وی افزود: چهره فرهنگی مقام معظم رهبری به نسبت چهره سیاسی ایشان پوشیده مانده است. از نظر فقهی یا فلسفه ممکن است افرادی با ایشان قابل مقایسه باشند اما بنده مقام معظم رهبری را از لحاظ فرهنگی در حوزه علمیه و بین دیگران بی بدیل می دانم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و یک شخصیت فرهنگی، رهبری این انقلاب را در دست دارد.

حداد عادل گفت: ۱۶۰ تعریف برای فرهنگ مطرح شده است اما می توان گفت فرهنگ عرصه ارزش ها و عرصه عقلانیت است. ما فرهنگ اسلامی را نرم افزار تمدن اسلامی می دانیم.

وی تصریح کرد: نسبت فرهنگ با جامعه مانند نسبت شخصیت با جمع است. ما جوامع را با فرهنگ ها متمایز می کنیم. از اینجا ما به بحث هویت و اهمیت آن می رسیم.

عضو  شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر هر جامعه ای هویت خود را حفظ کند هر کاری کند معنی خواهد داشت ولی اگر هویت نداشته باشد هیچ چیز ندارد.

وی ادامه داد: فرهنگ و هویت در گفتمانی که رهبر انقلاب مطرح کرده اند به خوبی قابل عرضه است و آن عزت ملی است؛ عزت با هویت و هویت با فرهنگ تعریف می شود.

حداد عادل خاطرنشان کرد: در گفتمان رهبری دین مهمترین رکن هویت و مهمترین عنصر فرهنگ ما است.

وی تصریح کرد: تأکید رهبری بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن از پایه های فرهنگی نگاه رهبری است. از مسائل کلان فرهنگی توجه به رابطه سه فرهنگ اسلامی، ایرانی و فرهنگ غربی است.

حداد عادل گفت: یکی از معماری هایی که رهبر انقلاب کردند تبیین نسبت های این سه فرهنگ است. تعیین رابطه فرهنگ به معنای کلان با خرده فرهنگ ها و اینکه چگونه اینها می توانند یک رابطه منطقی با هم داشته باشند از مسائلی است که رهبری به آن پرداخته اند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در منظومه فکری رهبری، استقلال فرهنگی است. طرح مسئله علوم انسانی اسلامی ناشی از توجه ایشان به استقلال فرهنگی است. ایشان در ما و در فرهنگ عمومی ما یک خودآگاهی به وجودآوردند. فرهنگ راستگویی، امانتداری، تلاش و ... که در مقابل آن دروغگویی، خیانت و ... قرار می گیرد.

وی گفت: شعارهای سال رهبری عموماً در همین حیطه فرهنگ عمومی قرار دارد. تولید گفتمان های فرهنگی از دیگر کارهایی است که رهبری انجام داده اند. تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، گفتمان بصیرت، جنش نرم افزاری، جنگ نرم، مهندسی فرهنگی که به درستی فهمیده نشده است، نفوذ فرهنگی، سبک زندگی اسلامی، تمدن اسلامی از جمله این گفتمان ها است.

حداد عادل افزود: ایشان فرهنگ موجود را نقد می کنند و در عین حال که بر ارزشهای آرمانی تأکید می کنند از نقد فرهنگ موجود غافل نیستند. ایشان نقد را طوری مطرح می کنند که مفسده نداشته باشد. ما باید در رفتار عملی از ایشان درس بگیریم.

وی گفت: یکی از اصول ارزشی ایشان این است که نمونه مثبت را بیان می کنند و جامعه خود وجه منفی را در می یابد.

حداد عادل افزود: از جمله نکاتی که ایشان مطرح کرده بیمار بودن روشنفکری در ایران است؛ بیماری های راه یافته در فرهنگ عمومی مانند تنبلی و کم همتی نیز از این دست است.

وی ادامه داد: پرچمداری پیشرفت علمی در کشور از جمله کارهای دیگر ایشان است. می توان به حمایت ایشان از سلول های بنیادین، نانو تکنولوژی، دانش هسته ای  و ... اشاره کرد.

حداد عادل گفت: موضوعی که در این دو جلد کتاب به آن پرداخته نشده معنی خاص فرهنگ است. آنچه ما ذکر کردیم معنای عام فرهنگ بود. مقام معظم رهبری خصوصیاتی دارند و آن جنبه خاص فرهنگی بودن ایشان است. مانند توجه به ادبیات و زبان. ایشان زبان فارسی را یکی از ارکان هویتی ما ایرانیان می دانند؛ اهمیتی که ایشان به موضوع شعر می دهند و تخصصی که در حوزه شعرای مختلف و سبک و ویژگی هایی آنها دارند از جنبه های خاص فرهنگی بودن ایشان است.

وی افزود: توجه مقام معظم رهبری به هنر از مقولاتی است که در این کتاب مغفول مانده است. ایشان کاملاً سلیقه فیلمسازان مختلف و نقاط ضعف و قوت آنها را می شناسند. ایشان در حوزه سینما یک کارشناس هستند و همچنین به حوزه موسیقی، معماری و ... توجه دارند. انتظار داشتم این ابعاد از شخصیت فرهنگی ایشان هم در کتاب ذکر می شد.

نظر شما