شناسهٔ خبر: 141044 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دکتر لاریجانی در مصاحبه با شبکه ان تی وی و راشیا وان:

ترامپ خودشیفته‌ای کم تجربه در حوزه سیاست است/ آمریکا دچار بی وزنی در سیاست شده است

مصاحبه لاریجانی43 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئول تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی ترامپ نیست، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون ۸ بار پایبندی ایران را تایید کرده است.

به گزارش «نماینده»  دکترعلی لاریجانی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی پیرامون واکنش ایران به سخنان ترامپ در خصوص موضوع هسته ای ایران، اظهار داشت: در اجلاس نیز قدری توضیح دادم که حرف‌های ترامپ را نباید خیلی جدی گرفت، زیرا برجام توافق دوجانبه نبوده بلکه توافقی بوده که تحقق آن ۳۰ ماه طول کشید و مذاکرات سختی انجام شد.

ترامپ به مسائل حقوقی دقت ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غیر از آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس، فرانسه نیز در مذاکرات هسته‌ای حضور داشتند و بعد از حصول توافق قطعنامه‌ای در شورای امنیت صادر شد که با این شرایط به نظرم ترامپ به مسائل حقوقی دقت ندارد، بیان کرد: بعد از حرف‌های اخیر ترامپ، تقریبا همه کشورها گفته‌اند که ما حرف رئیس جمهور آمریکا را قبول نداریم و به برجام پایبند هستیم.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در توافقنامه هسته‌ای ایران تعهدات فنی داشت و تعهداتی را نیز طرف‌های مقابل داشتند، متذکر شد: ایران تعهدات فنی خود را انجام داد و قرار شد، آژانس نظارت کند و بگوید ایران تعهدات خود را انجام داده است یا خیر، که تاکنون ۸ بار آژانس بررسی کرده و گزارش داده که ایران به برجام پایبند است.

مسئول تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، نه ترامپ

وی افزود: بعد از صحبت های اخیر ترامپ، باز هم آقای آمانو در گزارش خود پایبندی ایران به برجام را بیان کرد، موضوع عجیب و غریب آن است که ترامپ عنوان کرده نمی‌توانم پایبندی ایران به برجام را تاکید کنم، این در حالی است که پایبندی ایران به برجام را باید آژانس تاکید کند نه ترامپ.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه در مذاکراتی که روزهای اخیر با روسای پارلمان‌ها داشتم، آمریکایی‌ها در مقطع فعلی به عنوان یک کشور دردسرساز شناخته می‌شوند و فقط تنها ایران با آمریکا مشکل ندارد، بلکه کشورهای دیگر نیز معتقدند که آمریکا رفتار خوبی با آن‌ها نداشته است.

رئیس قوه مقننه کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مثال آمریکا به چه دلیل، روسیه را تحریم کرد؟، ادامه داد: فکر نمی‌کنم توفیقی داشته باشند، زیرا بقیه کشورها با آمریکا همراهی نمی‌کنند البته اگر ترامپ این روش را ادامه دهد حتما ایران عکس العمل نشان خواهد داد.

ترامپ خودشیفته‌ای کم تجربه در حوزه سیاست است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من قبول دارم از زمانی که ترامپ بر سرکار آمده با نوع صحبت‌هایی که مطرح می‌کند و هر روز که از خواب بیدار می شود با هر توئیتش مسئله‌ای را در جهان ایجاد می‌کند، گفت: ترامپ مقداری دچار خودشیفتگی همراه با کم تجربه‌گی در حوزه سیاست شده و قول‌هایی داده ولی نمی تواند عملی کند.

وی با بیان اینکه اخیرا با مسئولین مکزیک ملاقات داشتم و در خصوص دیوار مکزیک از آن ها پرسیدم که گفتند اصلا این موضوع امکان پذیر نیست، افزود: در مورد کره شمالی نیز ترامپ در سازمان ملل می گوید من کل کره را از بین می‌برم، این اظهارات نشان می‌دهد که این حرف‌ها نارس و ناپخته است، دنیای امروز چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهد.

رئیس نهادقانونگذاری کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا تصور می‌کرد اگر روسیه را تحریم کند، روسیه را منهدم کرده اما مردم در روسیه زندگی می کنند و به کارهای خود مشغول هستند و بازار روسیه فعال است، بیان کرد: نمی‌گویم هیچ مشکلی وجود ندارد ولی اگر مشکلی وجود دارد به خاطر تحریم آمریکا نیست.

آمریکا دچار بی وزنی در سیاست شده است

دکتر لاریجانی با بیان اینکه بنا بر شرایط موجود نباید حرف‌های ترامپ را خیلی جدی گرفت، من فکر نمی‌کنم سیاستمداران دنیا امروز حرف‌های او را جدی بگیرند، متذکر شد: اگر هم ترامپ کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهد معمولا در مقابل وی موضع می‌گیرند، ترامپ در مورد مسئله هسته‌ای ایران حرف‌هایی را زد که اتحادیه اروپا این حرف ها را رد کرد، روسیه، چین، آلمان و همه کشورهای اروپایی حرف های وی را رد کردند و معلوم است این حرف‌ها وزنی ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دچار یک حالت بی وزنی در سیاست شده اند و این عامل باعث شده اگر بخواهند اقدام خاصی را انجام دهند، هیچ کس با این کشور همکاری نخواهد کرد.

ایران برنامه‌ای مدون برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای خارج شوند، ایران برنامه آماده‌ای دارد تا برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد، گفت: بله، ما برنامه‌ای مدون و قانون مشخصی داریم، اخیرا نیز در پارلمان ایران مصوب کردیم که در ازای اقدامات آمریکا چه کاری را انجام دهیم، برنامه ایران در برابر سناریوهای مختلف آمریکا مشخص است ما کاری می‌کنیم که آمریکایی‌ها پشیمان شوند./

نظر شما