شناسهٔ خبر: 141037 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سردار جلالی در همایش پدافند غیرعامل و توسعه پایدار مطرح کرد

ماجرای تغییر دکترین نظامی آمریکا پس از سال ۲۰۰۶

سردار جلالی.jpg رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ماهیت جنگ‌ها تغییر یافته است، گفت: رسانه‌ها نقش بیشتری در این زمینه داشته‌اند.

به گزارش «نماینده» سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در دومین همایش توسعه پایدار و پدافند غیرعامل که صبح امروز (سه‌شنبه ۲۵ مهر) در وزارت کشور برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: پدافند غیرعامل در کشورهای مختلف با تعاریف متفاوتی ارائه می‌شود و در برخی کشورها در سطح یک وزارتخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی موضوع پدافند غیرعامل را در زمینه سازماندهی غیرنظامیان در شرایط بحران و جنگ مطرح کرده و برخی هم با نگرش و رویکرد حفاظت از زیرساخت‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنند. برخی کشورها به موضوع پدافند غیرعامل و با موضوع حفاظت بحران و برخی هم حفاظت از مسائل فنی و مهندسی آن را مطرح می‌کنند.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم در سازمان پدافند غیرعامل تمامی این حوزه‌ها را در نظر داشته باشیم؛ در شرایط عادی، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی برای اداره امور مردم پیش‌بینی شده اما همه کشورها سازمان‌هایی نیز برای اداره امور مردم در شرایط اضطرار و بحران پیش‌بینی کرده‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در گذشته در زمان جنگ کشور متجاوز سعی می‌کرده است با هدف قرار دادن و کشتن غیرنظامیان کشور رقیب را تحت فشار قرار دهد، تصریح کرد: این موضوع در دوران دفاع مقدس برای کشور ما اتفاق افتاد و امروز هم بسیاری از کشورهای همسایه ما که با عوامل تروریستی درگیر هستند، این موضوع را تجربه کرده‌اند. از زمان شروع جنگ آمریکا علیه عراق برخی آمارهای غیررسمی خبر از کشته شدن یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم عراق را می‌دهد.

سردار جلالی گفت: یکی دیگر از عوامل تهدید عوامل داخلی است که ممکن است زیرساخت‌های کشور را در شرایط اضطراری نامتعادل کرده و لازم است ما در این زمینه هم فکر کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله ما، مردم و جنگ است، گفت: از زمانی که رسانه‌ها ایجاد شده و هدایت افکار عمومی نقش قابل توجهی پیدا کرده است، نوع و روح جنگ‌ها تغییر پیدا کرده است؛ برای مثال در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی در کشور چین اتفاقاتی افتاد که منجر به کشته شدن حدود ۱۰ هزار از مردم این کشور توسط حکومت چین شد اما اولین باری که خبر آن منتشر شد ۱۰ سال پس از وقوع این حادثه بود اما امروز شاهد حضور رسانه‌ها در جنگ‌ها و نقش بازدارنده و کنترل کننده آنها هستیم که باعث شده دیگر مردم به عنوان هدف اصلی برای کشتار در جنگ‌ها مطرح نباشند. وقتی به دکترین نظامی آمریکایی‌ها پس از سال ۲۰۰۶ نگاه می‌کنیم به خوبی درمی‌یابیم که آنها کار رسانه‌ای و عملیات روانی را پیش از هر جنگی در سه حوزه داخلی، کشور رقیب و در سطح بین‌المللی در دستور کار دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: زمانی که آمریکایی‌ها در حمله به عراق شاهد برخورد متفاوت مردم این کشور بودند، فهمیدند مردم دیگر از عناصر بیگناهی که صرفا در جنگ‌ها کشته می‌شدند تبدیل به محور اصلی جنگ شدند و از آنجا که آنها نمی‌توانستند به طور مستقیم با مردم برخورد تاکتیکی به نام جنگ بی‌قاعده را پایه‌گذاری کردند، آنها ادعا می‌کنند سلاح‌های دقیقی در اختیار دارند که می‌توانند در پرهیز از کشتار مردم و غیرنظامیان موثر باشد.

سردار جلالی با تقسیم رسانه‌ها به دو بخش سنتی و مدرن تاکید کرد: امروز رسانه‌های مدرن و به خصوص رسانه‌های اجتماعی بر رسانه‌های سنتی قالب شده و نقش موثری در جنگ دارند البته متاسفانه رسانه‌های مجازی در کشور ما تحت کنترل حکومت نیستند و ما قادر به تاثیرگذاری مستقیم در آن نیستیم لازم به ذکر است این رسانه‌ها در کنار تهدیداتی که دارند خدمات قابل توجهی به جامعه ارائه کردند.

وی با اشاره به استراتژی جدید آمریکایی‌ها در جنگ خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند پیروز جنگ کسی است که بتواند بعد از جنگ مردمش را حفاظت و اداره کند و اگر می‌خواهید حکومتی را از بین ببرید رابطه بین مردم و حکومت را برهم زنید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد:‌ از همین رو آمریکایی‌ها سعی دارند در حمله به کشورهای هدف زیرساخت‌های حیاتی آن کشور را هدف قرار داده تا سطح نارضایتی در مردم افزایش پیدا کرده و در مقابل دولت خود قرار گیرند.

سردار جلالی با بیان اینکه حفاظت از زیرساخت‌های ارائه خدمت به مردم از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: اگر ما بتوانیم این زیرساخت‌ها را برای مردم حفظ کنیم می‌توانیم در شرایط بحران، مدیریت خوبی ارائه دهیم و این موضوع در اولویت جدی سازمان پدافند غیر عامل است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای این کار نیازمند مدل مدیریتی و تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها براساس قانون هستیم. فرمانداران و بخشداران باید الگوهای مدیریت بحران را یاد بگیرند.

سردار جلالی در ادامه با بیان اینکه امروز ۷۲ درصد از جمعیت کشور شهرنشین هستند، عنوان کرد: با گسترش شهرها مراکز پرخطر و صنعتی که در گذشته در خارج شهرها بوده‌اند به داخل شهرها انتقال پیدا کرده و خطرات زیادی را برای مردم به وجود می‌آورند ولی ما پیش‌بینی سناریویی برای بروز بحران احتمالی در این حوزه نداشته‌ایم. بنابراین هر شهر و بخشی باید طرح برخورد با شرایط اضطراری را داشته باشد ما در حوزه هسته‌ای با فرماندهی استانداران استان‌های هسته‌ای قرارگاه پدافند پرتوی در این استان‌ها را تشکیل داده‌ایم.

نظر شما