شناسهٔ خبر: 141030 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

علت نوسانات اخیر ارز مشخص شد

دلال ارز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علت نوسانات اخیر نرخ ارز را اعلام کرد.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نوسانات اخیر نرخ ارز، گفت: عمده این نوسانات مربوط به فضای سیاسی و فضای روانی ناشی از آن است. بخش عمده این فضای روانی هم به جوسازی گسترده آمریکایی‌ها درباره سخنرانی ترامپ برمی‌گردد.

وی افزود: خوشبختانه با وجود فضای وحدت و همدلی در کشور و فضایی هم که در خارج کشور به‌نفع جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و به‌درستی هم مدیریت شد، شاهد کمترین نوسانات در بازار ارز بودیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در کشور خیلی به‌سمت فضای هیجانی نرفت، تصریح کرد: اگر دولت بتواند این موضوع را خوب مدیریت کند، می‌تواند به‌راحتی موج‌سازی سیاسی برای نوسان در اقتصاد کشور را با شکست روبه‌رو کند.

پورابراهیمی درباره افزایش یا کاهش نرخ ارز در آینده، خاطرنشان کرد: به‌دلیل وجود تفاوت در نرخ تورم در اقتصاد ما با تورم در خارج از کشور و همچنین تغییرات ارزش پول ملی به‌واسطه وجود همین نرخ تورم، در آینده خیلی نمی‌توانیم با کاهش روبه‌رو باشیم. هرچه ما بتوانیم تغییرات نرخ تورم را کنترل کنیم، آثار  ناشی از تغییرات نرخ ارز نیز به  کمترین حد خود خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: اگر تغییرات قیمتی در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد و به‌دلیل آنکه تفاوت قیمت در کشور ما متفاوت با سایر کشورهاست، پیش‌بینی می‌شود  تغییراتی هم در ارزش پول ملی اتفاق بیفتد. در شرایط کنونی ما خیلی پیش‌بینی برای نرخ ارز نداریم و کاهش آن را هم متصور نیستیم و اگر نرخ ارز در حد میانگین خود در سال‌های اخیر حرکت کند، منطقی‌ترین حالت را خواهد داشت.

نظر شما