شناسهٔ خبر: 141005 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دهقان مطرح کرد؛

موانع رسیدگی قوه قضائیه به پرونده مفسدان دانه درشت

محمد دهقان/2 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: هرگاه قوه قضائیه با پرونده دانه درشت ها برخورد می کند، صدای «برادران صاحبان قدرت» بلند می شود.

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دولت برای رونق اقتصاد کشور کاری انجام نمی دهد و مجلس هم تا الان اقدام جدی انجام نداده است.

وی ادامه داد: برای رونق اقتصاد باید تکلیف واردات بی حساب که بخش مهمی از درآمد ارزی کشور را به خود اختصاص داده و برای کارگران خارجی اشتغال ایجاد کرده و کارگران وطنی را بیکار کرده است، روشن شود.

نماینده مردم چناران و طرقبه با بیان اینکه مجلس هنوز برای جلوگیری از واردات بی رویه اقدامی انجام نداده است، گفت: قاچاق کالا از موانع مهم رونق تولید و اشتغال است، بیش از ۳۰ میلیارد دلار کالای قاچاق سالانه وارد کشور می شود.

رقم واقعی قاچاق ۳۰ میلیارد دلار است؛ ادعای دولت ۱۲ میلیارد دلار

دهقان با اشاره ادعای دولت مبنی بر قاچاق سالانه ۱۲ میلیارد دلار به کشور تصریح کرد: در آستانه انتخابات و بعد از آن دولت ادعا کرد سالانه ۱۲ میلیارد کالای قاچاق وارد کشور می شود اما اخیرا آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده تنها در بخش پوشاک ۱۲ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می شود و قاچاق رسمی کالا به کشور ۲۲ میلیارد دلار است که باید به آن ۷ میلیارد دلار قاچاق کوله بران و قاچاق ته لنجی ها ونیز قاچاق کالای همراه مسافر را اضافه کرد.

نماینده مردم چناران و طرقبه واردات بی حساب کالاها و قاچاق کالا را نمونه مدیریت ناکارآمد در کشور خواند و گفت: این میزان قاچاق کالا، اشتغال کشور را نابود کرده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی یکی از مشکلات کشور را فساد خواند و گفت: بر اساس آمارها، فساد در کشور نگران کننده است؛ نه اراده ای در مسئولان برای مبارزه با فساد وجود دارد و نه سازمان و ساز و کاری برای مبارزه رسمی با فساد طراحی شده است.

«صدای برادران صاحب قدرت »مانع رسیدگی قوه قضائیه به پرونده دانه درشت ها

دهقان ادامه داد: هرگاه قوه قضائیه با پرونده دانه درشت ها برخورد می کند صدای برادران صاحبان قدرت بلند می شود و با سیاسی خواندن برخورد قضایی با مفسدان، اجازه نمی دهند به پرونده نزدیکانشان رسیدگی شود.

وی هرج و مرج در مدیریت محیط زیست را از مشکلات مهم کشور خواند و گفت: از یک طرف شاهد حرکت میلیون ها خودروی فاقد استانداردهای زیست محیطی در کشور هستیم و از سوی دیگر  تولید این محصولات ادامه دارد و شهر هایی مثل تهران به قفس های دودی تبدیل شده است.

پنهان کاری دولت در مورد خطرات آلودگی هوا در تهران

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با انتقاد از بی تفاوتی مسئولان نسبت به این مشکل عنوان کرد: در ایام زمستان و روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد به هیچ عنوان اعلام نمی شود که آلودگی هوا چه خطراتی دارد و به نوعی آلودگی هوا را پنهان می کنند تا دولتمردان تحت فشار قرار نگیرند؛ این در حالی است که روزانه صدها نفر در تهران به خاطر مشکلات ناشی از آلودگی هوا فوت می کنند.

دهقان محصولات کشاورزی تراریخته را از تهدیدات جدی سلامتی انسان ها خواند و گفت: در همه دنیا استانداردهایی درباره محصولات غذایی وجود دارد اما این استانداردها مورد توجه مسئولان کشور ما نیست؛ به گونه ای که وضعیت سرطان در کشور ما نگران کننده است.

وزارت کشاورزی و بهداشت توجهی به سلامت مردم ندارند

وی با اشاره به تصویب قوانینی در مجلس در مورد استانداردهای محصولات غذایی خاطرنشان کرد: با وجود وضع قوانین، وزارتخانه بهداشت و جهاد به این موضوع اهتمام ندارد. وزارت جهاد به دنبال افزایش محصولات و وزارت بهداشت به دنبال افزایش بیمارستان هاست و  به سلامت مواد غذایی و مشکلات ناشی از آن توجه چندانی نمی شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، دستکاری ژنتیکی محصولات غذایی تحت عنوان تراریخته را بسیار خطرناک خواند و گفت: نام زیبایی برای محصولات غذایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده انتخاب شده و به آنها تراریخته گفته می شود؛ در حالی که این مواد غذایی عملا به سم تبدیل شده است و این محصولات ناشی از پیوند باکتری به گیاه است.

مدیران فعلی سازمان محیط زیست، حامیان واردات محصولات تراریخته هستند

دهقان واردات محصولات تراریخته به کشور را ناشی از هرج و مرج مدیریتی خواند و گفت: در گذشته خانم ابتکار مخالف واردات محصولات تراریخته بود اما امروز مدیرانی وارد سازمان محیط زیست شده اند که از مدافعان اصلی محصولات تراریخته هستند.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: در بیش از چهل کشورپیشرفته دنیا اجازه توزیع محصولات تراریخته داده نمی شود و در بقیه کشورها هم کنترلی بر تولید وتوزیع این گونه محصولات وجود دارد، اما در ایران مسئولانی که باید مانع واردات محصولات تراریخته شوند وآنها را با آزمایشهای دقیق مشخص کنند وخطر آنها را به مردم بگویند ومطابق قانون با برچسب گذاری محصولات اجازه دهند، مردم از محصولات سالم وناسالم مطلع شوند، نه تنها به وظیفه قانونی خود عمل نمی کنند بلکه بعضی از آنها با سکوت خود و بعضی دیگر به دلایل دیگر تبلیغ کننده مواد مضری چون محصولات دستکاری شده ژنتیکی شده اند.

وی اظهار داشت: مجلس برای قرار دادن دولت در ریل قانونی می تواند در این موارد قانون گذاری کند و یا در جایی که قانون وجود دارد نظارت خود را افزایش دهد.

نماینده مردم چناران و طرقبه تصریح کرد: ۱۶ ماه از عمر مجلس دهم می گذرد اما هنوز اقدام قابل اعتنایی که نشان دهد مجلس دهم یکی از مشکلات کشور را حل کرده انجام نشده است.

طرح ایجاد سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ۶ سال در مجلس خاک خورد

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: طرح مبارزه با فساد در مجلس نهم به تصویب رسید و شش سال است که خاک می خورد اما اهتمامی برای تصویب آن در صحن علنی وجود ندارد. باید افراد صاحب نفوذ از ظرفیت خود برای ساماندهی این موضاعات استفاده کنند.اگر رئیس مجلس افراد موثر و نمایندگان صاحب نفوذ را توجیه و از طرح های مهم دفاع کند فساد در کشور کاهش می یابد.

وی بیان کرد: رتبه ایران در زمینه فساد از میان۱۸۰ کشور دنیا، بین رتبه ۱۳۳ تا ۱۴۲دراین چند سال در حال نوسان بوده است.

FacebookTwitterGoogle+اشتراک

نظر شما