شناسهٔ خبر: 141004 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تلویزیون عراق: بخش‌هایی از استان کرکوک تحت کنترل در آمد

عراق تلویزیون عراق به نقل از یک منبع عراقی می‌گوید، ساعاتی پس از حرکت نیروهای مسلح در کرکوک، مناطق وسیعی (در غرب استان) تحت کنترل نیروهای امنیتی درآمده؛ امری که اربیل آن را تکذیب کرده است.

به گزارش «نماینده» ساعاتی پس از دستور نخست‌وزیر عراق برای آغاز حرکت نیروهای عراقی در استان کرکوک جهت تحت کنترل گرفتن نقاط مهم، گفته می‌شود «نیروهای امنیتی بر مناطق وسیعی از [غرب] این استان مسلط شدند».

یک منبع امنیتی که نامش فاش نشد، به شبکه خبری السومریه عراق گفت: «نیروهای نهاد مبارزه با تروریسم و لشگر نُهم زرهی ارتش به همراه پلیس فدرال موفق شدند بر مناطق وسیعی از کرکوک مسلط شوند... این امر بدون هیچ درگیری با نیروهای پیشمرگه در استان، رخ داد».

به گفته این منبع، «نیروهای وابسته به الحشد الشعبی نیز تحت فرماندهی عملیات مشترک، در خارج از کرکوک در حال کمک به نیروهای مسلح هستند». 

دستور نخست‌وزیر و تحریک استاندار برکنار شده

دقایق اولیه بامداد امروز، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، دستور داد تا نیروهای مسلح عراق، امنیت کرکوک را بر عهده بگیرند و بر این استان مسلط شوند و در عین حال همه مردم را تحت حمایت قرار بدهند. در مقابل، «نجم الدین کریم» استاندار کرکوک که پارلمان عراق او را برکنار کرده است، نیروهای پیشمرگه را به درگیری با نیروهای مسلح عراق تحرک کرد. 

شبکه خبری المیادین گزارش داد که استاندار برکنار شده کرکوک، ضمن تحریک نیروهای پیشمرگه به درگیری، این استان را به مقصد سلیمانیه ترک کرده است. 

بامداد امروز، «شورای امنیت منطقه کردستان» عراق نیز حرکت نیروهای عراقی در این استان را تأیید کرد و گفت که نیروهای مسلح عراقی در صدد تسلط بر میادین نفتی کرکوک هستند.

تسلط بر یک پایگاه و برخی میادین نفتی و تکذیب اربیل

طبق گزارش تلویزیون عراق، نیروهای عراقی در ساعات اولیه حرکت خود در استان کرکوک، بر مناطق وسیعی از منطقه شامل چند میدان نفتی در غرب شهر، مسلط شدند اما منابع رسمی در کردستان در صحت این خبر ابراز تردید کردند.

تلویزیون عراق مدعی شده است که نیروهای امنیتی در ساعات اولیه حرکت در استان کرکوک، موفق شده‌اند بر برخی میادین نفتی در غرب شهر مسلط شوند؛ امری که اربیل آن را رد کرده است. 

همچنین شبکه خبری «روسیا الیوم» به نقل از خبرنگار خود در بغداد و اربیل گزارش داد، قبل از آنکه درگیری میان طرفین آغاز شود، نیروهای مسلح عراق بر پایگاه نظامی «خالد» مسلط شدند و نیروهای پیشمرگه از آن فرار کردند.

روسیا الیوم افزود: نیروهای عراقی بر مناطق غربی منطقه «الدبس» در استان مسلط شدند و نیروهای «مبارزه با تروریسم» خود را به نزدیک شهر رسانده‌اند و مردم ترکمان و عرب از اهالی روستاهای اطراف از آنان استقبال کرده‌اند.

در عین حال، رویترز به نقل از یک مسئول امنیتی در دولت کردستان عراق، این خبر تلویزیون عراق را رد کرد که نیروهای عراقی به شهر نزدیک یا بر منطقه‌ای مسلط شده باشند و گفت که میادین نفتی و پایگاه هوایی در غرب کرکوک هنوز تحت کنترل نیروهای کُرد است.

چه مناطقی تحت کنترل در آمده است؟

شبکه خبری «الفرات» عراق به نقل از فرماندهی عملیات مشترک عراق گزارش داد که نیروهای پلیس فدرال بر چند نقطه در استان کرکوک مسلط شده و نیروهای پیشمرگه از آن بیرون رانده شده‌اند.

طبق بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق، گذرگاه جسر خالد، مسیر «الریاض - دفتر خالد» و گذرگاه «مریم بیک» و همچنین مسیر «الرشاد - مریم بیک» به سمت «میدان تکریت» و همچنین محله صنعتی ، ترکلان و منطقه یایجی، تحت کنترل نیروهای عراقی درآمده است. 

در بیانیه آمده است که «تأسیسات گاز شمال، مرکز پلیس و ایستگاه تولید برق کرکوک و همچنین پالایشگاه نزدیک تأسیسات گاز از کنترل نیروهای پیشمرگه خارج شده و نیروهای امنیتی عراق در حال ادامه دادن به پیشروی خود هستند. 

در این بیانیه اشاره‌ای به درگیری‌های احتمالی نشده و آمده است که نیروهای امنیتی بنا بر دستور نخست‌وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح در حال حرکت برای حمایت از مردم و تأمین امنیت با همکاری نیروهای پیشمرگه در کل استان هستند. 

درگیری‌های پراکنده

به گفته منابع امنیتی در استان کرکوک، درگیری‌های مسلحانه پراکنده‌ای در استان رخ داده است. رسانه‌های طرفین، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند. به گزارش رویترز، یک مسئول در کردستان عراق مدعی شد که «الحشد الشعبی» با پیشمرگه در جنوب کرکوک تبادل آتش توپخانه داشته است. 

روسیا الیوم گزارش کرد که درگیری در منطقه صنعتی در [استان] کرکوک در محور شهرستان طوزخورماتو در جنوب شهر رخ داده و چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند. 

طبق این گزارش، تعدادی از غیرنظامی‌ها به دلیل اقدام پیشمرگه به شلیک خمپاره به مناطق ترکمان‌نشین در شهرستان طوزخورماتو جان باخته‌اند.

«آسو آلمانی» یکی از اعضای حزب «اتحاد میهنی کردستان» به شبکه رووداو گفت که نیروهای پیشمرگه 15 نفر از نیروهای الحشد الشعبی را در درگیری‌های کرکوک کشته‌اند. 

واکنش آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیروهای عراقی و کُردی را به «اجتناب از تشدید تنش» و روی آوردن به گفت‌وگو برای حل مشکلات دعوت کرد.

«لورا سیل» سخنگوی پنتاگون در این خصوص گفت:‌ ما به اعمال خشونت، از طرف هر کس که باشد، مخالفیم. ما با اقداماتی که ثبات‌زداست و تمرکز مبارزه با دولت اسلامی [داعش] را بر هم می‌زند، مخالفیم. ما به حمایت خود از عراق یکپارچه ادامه خواهیم داد. 

نظر شما