شناسهٔ خبر: 140970 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتقاد«مسرور بارزانی»ازمواضع آمریکا درباره همه پرسی اقلیم کردستان

مسرور بارزانی رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان عراق از مواضع آمریکا در خصوص همه پرسی این منطقه انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده»، «مسرور بارزانی» در مصاحبه با بی بی سی عنوان داشت که موضع آمریکا و اکثر جامعه بین‌المللی در مخالفت با رفراندوم اخیر استقلال کردهای عراق ناامید کننده بود.

رئیس شورای امنیت منطقه کردستان با ابراز ناامیدی از مواضع آمریکا و جامعه جهانی علیه همه‌پرسی گفت: همین مسأله بغداد را در اقدامات تنبیهی علیه این منطقه جسورتر کرده است. واشنگتن و جامعه بین‌الملل می‌بایست بغداد و اربیل را به نشستن دور میز گفتگو و حل مشکلات موجود به طور مسالمت‌آمیز ترغیب می‌کردند.

مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت کردستان عراق گفت: موضع آمریکا، بغداد را در محاصره منطقه کردستان تقویت کرد. ما انتظار داشتیم جامعه بین‌المللی از جمله آمریکا حداقل از مذاکرات صلح میان منطقه کردستان و عراق حمایت کند.

بارزانی با اشاره به سخنان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که گفته بود نتیجه این رفراندوم هر چه که باشد مردود است، گفت:  پس از این سخنان دولت کردستان تصمیم گرفت رفراندوم را به رغم تمامی مخالفت های عراق، دولت های منطقه و جامعه بین‌المللی اجرا کند.

وی در ادامه افزود: ما از موضع مخالف جامعه بین‌المللی و همچنین آمریکا در برابر این رفراندوم ناامید شدیم. ما انتظار مخالفت نداشتیم. لااقل اگر حمایتی نبود می توانستند بی تفاوت و خنثی بمانند یا حداقل بغداد و اربیل را برای مذاکره و حل صلح  آمیز این مشکل ترغیب کنند. اما اینطور نشد. در واقع این مخالفت بغداد را برای انجام اقدامات بعدی جری‌تر کرد و حتی کشورهای همسایه را تشویق به تحریم و مانع‌تراشی در برابر کردستان و مجازات دسته‌جمعی مردم کردستان کرد.   

نظر شما