شناسهٔ خبر: 140968 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

روند تصویب بودجه ۹۷ شهرداری تهران/ مهم ترین تهدید اداره شهر

رسولی عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری در تنظیم بودجه سال ۹۷ ملزم به رعایت احکام ردیف ها و جهت گیری های برنامه پنج ساله است.

به گزارش «نماینده» حسن رسولی، با اشاره به بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران و مشکلات مالی پایتخت، اظهارداشت: تنظیم لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری که پس از ارائه به شورای اسلامی شهر تهران تبدیل به قانون و مصوبه خواهد شد در مرحله اول از سند بالادستی متاثر است که آن سند بالادستی برنامه دوم توسعه شهری تهران است.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری در تنظیم بودجه سال ۹۷ ملزم به رعایت احکام ردیف ها و جهت گیری های برنامه پنج ساله است، گفت: امروز یکی از مهم ترین تهدیدهای اداره شهر تهران در نیمه دوم سال جاری و سال ۹۷ عدم تعادل بین منابع مالی و مصارف است که علاوه بر بودجه سال جاری، برای تنظیم لایحه بودجه سال ۹۷ نیز با همکاری مشترک بین شورا، شهرداری، دولت و مجلس از طریق مجمع نمایندگان استان به صورت چند منظوره اهدافی دنبال می شود.

وی ادامه داد: به طور مشخص با همکاری مجلس، دولت و با حسن استفاده از حضور شهردار در هیأت دولت به دنبال این هستیم تا قانون مصوب سال ۸۷ مجلس که طبق آن دولت از محل منابع ارزی در اختیار، موظف است مبلغ دو میلیارد دلار را برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای تهران تخصیص دهد را احیاء کنیم. این قانون که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت هم رسیده بود، اما از سوی دولت اجرایی نشد.

رسولی اضافه کرد: همچنین در نظر داریم تا سایر مواردی که مستلزم همکاری بین بخشی میان دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری را نیز پیگیری کنیم. همین قائده در مورد استفاده از قانون مصوب مجلس درمورد بهینه سازی مصرف سوخت است مالیات بر ارزش افزوده است و این بخش مربوط به اهتمام به تقویت منابع پایدار درآمدی است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در سال ۹۷ متقابلا در کنار این رویکرد و با توجه به ماموریت های ۶ گانه شهرداری تهران به دنبال مهندسی ارزشی هستیم تا با انضباط مالی در اجرای پروژه های شهری از جمله عمرانی، خدماتی و نگه داشت شهر هزینه ها کاهش یابد و با استفاده از این دو اهرم و با هماهنگی بین بخشی بودجه پایدارتری را از حیث منابع و مصارف در سال ۹۷ داشته باشیم.

وی در خصوص تدوین برنامه سوم پنج ساله شهرداری تهران، اظهارداشت: قرار بود گزارشی درباره تدوین برنامه سوم پنج ساله از سوی رئیس مرکز مطالعات شهری به شورا ارائه شود و اعلام شد برای تنظیم ادبیات و اسناد پیش فرض برنامه سوم شهرداری تهران، حضور مرکز مطالعات شهری تهران لازم است اما کافی نیست لذا بنا شد تا شهرداری تهران سازمانی را برای تنظیم و نهایی کردن برنامه سوم به شورا پیشنهاد کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: تاکنون دو جلسه در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور معاونان مربوطه برگزار شده است و  منتظر هستیم برای تنظیم برنامه های پنجساله، ساز و کاری تحت عنوان ستاد برای برنامه تدوین شود ضمن اینکه از شهرداری نیز درخواست کردیم تا این ساز و کار را تعریف کند.

وی تأکید کرد: نپذیرفتن پیشنهاد مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری در برنامه سوم شهرداری، به معنای عدم ورود شورای شهر به این مقوله مهم نیست. از آنجا که حدود ۱۷ ماه تا پایان برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران فاصله داریم، در این مدت باید بتوانیم برنامه سوم را تدوین و در نهایت در سال ۹۷ برنامه سوم شهرداری تهران را نهایی کنیم به همین دلیل از شهرداری درخواست کردیم تا از طریق کمیسیون مربوطه، فرایند برنامه سوم ارسال شود تا برنامه جامع تر ارائه شود.

نظر شما