شناسهٔ خبر: 140937 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ذوالنور:

سنگ‌اندازی بیشتر می‌شود/ سپاه نبود منطقه به آتش کشیده می‌شد

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، با بیان اینکه ترامپ و کنگره به جای خروج رسمی از برجام به ادامه سنگ اندازی در مسیر برجام با شدت بیشتر خواهند پرداخت، گفت: در حال بررسی سناریوهای متقابل هستیم.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به سخنان شب گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران و ۱+۵ اظهار داشت: نکته مهم سخنان ترامپ این بود که حرف تازه ای نداشت و اتفاق تازه ای رخ نداد و چیزی غیر از ادعاهای گذشته آمریکایی ها چه قبل از برجام و چه بعد از برجام شامل اتهام و تهدید و اعمال فشار دیده نشد.

وی افزود: نه در سخنان دیشب ترامپ اعلام نکته جدیدی بود و نه اعمال فشار در آینده اتفاق عجیب و جدیدی خواهد بود.

رئیس کمیته هسته ای مجلس با اشاره به ادعای ترامپ درباره عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام تصریح کرد: صلاحیت آقای ترامپ در این رابطه چیست؟ مرجع اعلام چنین مساله ای آژانس بین المللی انرژی اتمی است که تاکنون در هشت گزارش مدیرکل تاکید شده است که ایران به تعهدات برجامی عمل کرده و حتی دیشب هم آقای آمانو در واکنش به سخنان ترامپ بیانیه داد و این مساله را تکرار کرد.

ذوالنور با اشاره به اتهام زنی رئیس جمهور آمریکا به سپاه پاسداران در سخنرانی شب گذشته و تهدید این نهاد انقلابی گفت: البته آنها رسما سپاه را در فهرست گروه های تروریستی قرار ندادند چون این مساله منجر به برخورد متقابل و هزینه های بعدی برای آنها می شود.

وی خاطرنشان کرد: اعتراف همه جهان اسلام و غیراسلام این است که اگر سپاه پاسداران نبود، امروز منطقه در آتش تروریسم شعله ور شده و نابود شده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و سپاه از تهدیدات هراسی ندارند و برای تقویت بنیه دفاعی منتظر اجازه یا فضولی کسی نمی مانند، تصریح کرد: آنها با طرح این مسائل می خواهند وارد حوزه دفاعی ما شوند.

ذوالنور در توضیح این نکته گفت: روش آمریکایی ها این است که برای فروپاشی کشور هدف به صورت تدریجی و کم کم در حوزه دفاعی آنها وارد شوند و پس از مجبور کردن آنها به عقب نشینی در حوزه بازدارندگی و دفاعی، فروپاشی را رقم بزنند؛ در حالی که توان دفاعی ما با رویکرد بازدارندگی همچنان تقویت خواهد شد و اخیرا هم مجلس شورای اسلامی در طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا، اختصاص سه هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی را تصویب و به دولت ابلاغ کرد.

وی افزود: در این طرح وظایفی علاوه بر این مساله نیز تعریف شده که حوزه دیپلماسی، وزارت دفاع و قوه قضاییه موظف به اجرای آنها هستند.

۳ سناریوی احتمالی آینده درباره برجام

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر مصوبه جدیدی از کنگره آمریکا بیرون بیاید قطعا با اقدامات متقابل ما به ویژه در مجلس شورای اسلامی مواجه خواهد شد، چرا که وقتی پای عزت ملی وسط باشد، مجلس هم با همه گرایش ها یک دست عمل خواهد کرد.

ذوالنور تصریح کرد: در حال حاضر هم بر روی گزینه های احتمالی در حال بررسی هستیم که سناریوی آینده کنگره چه خواهد بود و ترامپ چه تصمیمی درباره رویکرد کنگره خواهد گرفت.

وی در توضیح سناریوهای احتمالی آینده ادامه داد: یکی از این سناریوها این است که کنگره به جای خروج از برجام، اعمال فشار مجدد را تصویب می کند که در این صورت نیز مجلس سناریوی مقابله را اجرا خواهد کرد و یا کنگره به خروج از برجام رای خواهد داد که در این صورت هم اقدام لازم را خواهیم کرد و حالت سوم این است که کنگره اقدامی نکند و این مساله را به رئیس جمهور واگذار کند که در این صورت برای هر وضعیتی، سناریوی جایگزین را طراحی خواهیم کرد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می رسد راهبرد ترامپ و کنگره این خواهد بود که از برجام خارج نشوند اما همچنان و با شدت بیشتر مانع استفاده ما از منافع برجام شوند که در آن صورت هم روش هایی داریم که آنها را پشیمان کنیم، چرا که اگر قرار باشد ما همچنان هزینه اجرای برجام را بدهیم اما از منافع آن استفاده نکنیم دلیلی برای باقی ماندن در آن نخواهد بود.

اگر نمره خوبی در تاریخ داشتند، به آمریکایی ها اعتماد نمی کردند

ذوالنور با اشاره به سخنان شب گذشته حسن روحانی رئیس جمهور مبنی بر اینکه «یک بار دیگر برای مردم ما مشخص شد آمریکا همان روش را ادامه می دهد»، تصریح کرد: هم برای رهبری و هم برای مردم مشخص بود که آمریکا همان آمریکای سابق است، اما ظاهرا برای آقای روحانی مشخص نبود، وگرنه مقام معظم رهبری بارها گفتند که به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستند اما آقای روحانی در همان زمان این حرف را گفت که در حوزه دیپلماسی خوش بینی و بدبینی معنی ندارد و باید واقع بین بود.

وی با بیان اینکه هزینه این خوش بینی آقایان از جیب ملت پرداخت شده است، اظهار داشت: همانطور که آقای روحانی دیشب به درستی به ترامپ درس تاریخ و جغرافیا داد که اینها را مجددا مطالعه کنند اگر خودشان هم نمره خوبی در این دروس داشتند، به آمریکایی ها اعتماد نمی کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد: حالا که این اتفاق ها افتاده و این مساله مجددا تجربه شده است، دیگر وقت آن است از گذشته درس بگیرند و از فرصت پیش آمده برای همدلی و استفاده از نظرات منتقدان و تلاش برای پیشرفت کشور با استفاده از توان داخلی استفاده کنند.

نظر شما