شناسهٔ خبر: 140905 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد؛

۶ مزیت تعاملات اقتصادی منطقه‌ای برای ایران

آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی ایران: هاب بودن در منطقه، موقعیت ترانزیت کالا، موقعیت چهار فصل و موقعیت انرژی، روابط فرهنگی و اشتراکات در حوزه امنیتی از جمله دلایلی است که گسترش روابط تجاری منطقه‌ای را برای ما با اهمیت می‌سازد.

به گزارش «نماینده»، یحیی آل‌اسحاق  در مورد اینکه با توجه به شرایط اقتصادی دنیا باید به فکر گسترش روابط منطقه‌ای بود یا باید زمینه‌های پیوستن به سازمان تجارت جهانی را بوجود آورد، گفت: تجارت منطقه‌ای یکی از ضرورت‌های روز جمهوری اسلامی ایران و همچنین یکی از مسیرهای انتخابی کشورهای مختلف دنیا در امر تجارت شده است بطوریکه در بررسی موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و روابط تجاری بین کشورهای مختلف، مشاهده می‌شود که در این موافقتنامه‌ها جهت‌گیرهای بسیار جدی به سمت پیمان‌های منطقه‌ای و قراردادهای منطقه‌ای و تعاملات تجاری منطقه‌ای وجود دارد.  

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه هدف اولیه رشد و توسعه با تعاملات منطقه‌ای و پیمان‌های منطقه‌ای بیشتر به نتیجه می‌رسد، افزود: لذا این پیمان‌ها یک جهت‌گیری کلی جهانی و منطقه‌ای است و برای ایران هم به دلایل متعدد گسترش روابط تجاری منطقه‌ای مزیت است که باید در اولین فرصت آن را توسعه دهد.  

این فعال اقتصادی گفت: هاب بودن در منطقه، موقعیت ترانزیت کالا، موقعیت چهار فصل و موقعیت انرژی، روابط فرهنگی و اشتراکات در حوزه امنیتی از جمله دلایلی است که گسترش روابط تجاری منطقه‌ای را برای ما با اهمیت می‌سازد.  

وی اظهار داشت: استراتژی تجاری منطقه‌ای با توسعه و امنیت جمهوری اسلامی ایران کاملا در یک خط است لذا ضرورت دارد که استراتژی تجاری کشور براساس استراتژی تجاری منطقه‌ای سامان داده شود.  

آل اسحاق تصریح کرد: رویکرد گسترش روابط اقتصادی منطقه‌ای به نفع همسایگان هم است و منجر به رشد و توسعه همه منطقه می‌شود.  

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد نگاه جهانی به تجارت ایران و پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزود: در این رابطه سه گزینه هضم، حذف و تعامل با نظام بین‌المللی وجود دارد.  

این فعال اقتصادی اظهار داشت: هضم‌امکان‌پذیر نیست زیرا اگر قرار بود در نظام اقتصادی بین‌الملل هضم شویم این کار در نظام پهلوی هم صورت می‌گرفت و اصلا یکی از عوامل انقلاب این بود که ما از آن حالت بیرون بیاییم و استقلال خود را بیان کنیم.  

وی گفت: حذف از نظام اقتصادی دنیا هم ممکن نیست زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند در نظام اقتصادی امروز دنیا بگوید چهاردیواری اختیاری و این تفکر اقتصادی منطق ندارد و شدنی و عقلانی هم نیست.  

آل اسحاق بیان داشت: ضمن اینکه در اصول حاکم بر سیاست کلان اقتصاد ایران، تعامل منطقی با جهان مطرح است و انقطاع مطرح نیست.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: وی افزود: بنابراین در کنار تعاملات تجاری  منطقه‌ای باید با تعامل منطقی با دنیا تعامل داشت و باید در تمام نهادهای بین‌المللی و پیمان‌هان‌های منطقه‌ای با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشیم.  

نظر شما