شناسهٔ خبر: 140857 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

واکنش سروری به حمایت جهانگیری از برادر متهمش

سروری پرویز سروری عضو سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت گفت: سیستم‌های نظارتی در خواب خرگوشی فرو رفته اند و اگر بخواهیم به صورت موثر با فساد مبارزه کنیم، نباید مبارزه با این معضل را سیاسی بدانیم و تنها در زمینه افشاگری برای جناح مقابل از آن بهره ببریم.

به گزارش «نماینده»،  اخبار مربوط به فساد برخی از مسئولین اجرایی کشور باز هم به تیتر یک رسانه های کشور بدل شده است؛ در همین خصوص پرویز سروری ضمن اشاره به افزایش فساد درباره علت بوجود آمدن این پدیده شوم در سیستم اجرایی کشور گفت: واقعیت این است که ما سیستم مشخصی را برای مبارزه با فساد تعیین نکرده ایم. به عنوان مثال رانت، امروز بیشترین سهم را در بین باقی مدل‌های فساد دارا میباشد و به همین دلیل شاهد هستیم که وابستگان به مقامات روانه زندان می‌شوند و یا مورد بازجویی قرار می‌گیرند. این اتفاقات نشان می‌دهد که فقدان یک سیستم نظارتی یا حتی آلوده شدن سیستم‌های نظارتی موجب می‌شود که یک نفر تنها به دلیل داشتن رابطه فامیلی با یک مقام عالی رتبه نظام، ثروت‌های باد آورده ای را جمع کند.
وی همچنین در خصوص بر خورد مسئولین با فساد در افراد نزدیک به خود گفت: برخی مسئولین به جای آنکه علی‌وار رفتار کنند و در صورت آلوده شدن حتی نزدیکانشان به فساد و ویژه خواری با آنها همانند بقیه متخلفان برخورد کنند، شاهد هستیم که از آن افراد حمایت نیز کرده اند. به همین دلیل است که به عنوان مثال زمانی که مهدی جهانگیری دستگیر می‌شود، معاون اول رییس جمهور که مسئولیت ستاد مبارزه با فساد را نیز بر عهده دارد، به جای پاسخگویی درباره علت بروز فساد در نزدیکانش، آنرا تسویه حساب سیاسی می‌داند. مسئله آن جایی سخت می‌شود که شخصی از موقعیت خود سوء استفاده کرده است و قانون در حال برخورد با اوست و در عین حال مورد حمایت تمام عیار نیز هست. همین روال در موضوع برادر آقای رییس جمهور نیز صادق است. زمانی که شما میبینید دختر یکی از وزرا اقدام به وارد کردن کالای قاچاق می‌کند، و سران کشور از این کار او حمایت نیز می‌کنند، دیگر نمی‌شود با فساد در کشور مبارزه کرد.
سروری همچنین درباره راهکارهای برخورد با اینگونه معضلات در کشور گفت: برخورد باید به گونه ای باشد که دیگر کسی جرات انجام فساد را به خود ندهد و برای دیگران هم درس عبرت شود ولی زمانی که ما شاهد هستیم یک مفسد را با ۵۰ میلیارد وثیقه آن هم توسط یکی از وزرا آزاد می‌کنند. دیگر نباید توقعی داشت تا عزمی برای مبارزه با فساد ایجاد گردد. باید اقدامات اساسی صورت گیرد، قانون هم وجود دارد ولی به این علت آنکه که دستگاه‌های مجری مایل به انجام آن نیستند و برخی از اشخاص دارای نقش نظارتی، خود فاسد هستند، این معضل حل نمی‌شود. باید در ابتدا سیستم نظارتی را بازخواست کرد. امروز باید مجلس شورای اسلامی پاسخ دهد که برای مبارزه با فساد چه اقدام عملی انجام داده است. در اصل سیستم نظارتی در خواب خرگوشی فرو رفته است.
عضو سازمان دیدبان سازمان شفافیت همچنین افزود: معضل دیگری که وجود دارد این است که مسئله مبارزه با فساد را نباید جناحی و سیاسی کرد. فساد در هر محلی و در هر شخصی باید برخورد شود ولی امروزه سیاسی شده است، به عنوان مثال افراد در جناح‌های مختلف تنها برای افشای فساد در جناح مقابل تلاش می‌کنند و به هیچ وجه راضی به افشای فساد در جناح خود نیستند. مبارزه با فساد نباید دست آویز نگاه‌های سیاسی باشد و تنها برای تخریب استفاده شود. همه مسئولین باید از خود آغاز کنند و در هر سطحی حتی در نزدیکانشان اگر فسادی مشاهده کردند به مبارزه با آن بپردازند.
وی همچنین در مورد عملکرد سازمان دیده بان شفافیت در برخورد با فساد اداری افزود: آن چیزی که در کل وجود دارد، این است که با توجه به اینکه سازمان به صورت مردم نهاد فعالیت می‌کند و امکانات محدودی دارد ولی با توجه به عملکردی که در این مدت کوتاه از آن شاهد بودیم، نشان داده است که از بسیاری از دستگاه‌های نظارتی که با بودجه‌های فراوان فعالیت می‌کنند، عملکرد بهتری داشته است. امروز اگر گزارش عملکرد این سازمان را منتشر کنیم بسیاری از دستگاههای نظارتی خجل خواهند شد که این سازمان با نیروهای اندک و همچنین عدم حمایت‌های مالی، چندین پروژه بزرگ را به نتیجه رسانده اند و نشان داده است که اگر عزم برای مقابله با فساد باشد و افرادی که با آن مبارزه می‌کنند نیز سالم باشند، می‌توان با فساد برخورد کرد.

نظر شما