شناسهٔ خبر: 140834 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

درآمد های بودجه ۹۶ محقق نشد/ ۴ انحراف دولت از قانون بودجه

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۶ تنها ۳۲ درصد درآمد های بودجه وصول شده است زیرا عملا درآمدهای پیش بینی شده دولت در بخش فروش نفت و گمرکات محقق نشده است.

به گزارش «نماینده» محمد حسینی، با اشاره به بررسی عملکرد دولت در اجرای شش ماهه بودجه سال ۹۶ گفت: از جمع کل درآمدها باید بالغ بر ۱۷۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد وصول می کردیم در حالی که ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد وصول شده است. بر این اساس ۶۴ درصد درآمد شش ماهه و ۳۲ درصد درآمد کل بودجه در شش ماهه ابتدایی سال وصول شده است.

وی در تحلیل وصول درآمد از حوزه های مالیاتی، گمرکات، واگذاری های دارایی های سرمایه ای گفت: در حوزه درآمدهای مالیاتی شرایط خوب بوده است. ۳۹ درصد کل درآمد مصوب و ۷۸ درصد درآمد شش ماهه وصول شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص درآمد از گمرکات نیز گفت: در بخش گمرکات ۴۷ درصد درآمد شش ماهه و ۲۳ درصد درآمد یک ساله وصول شده است.

حسینی اظهار داشت: در بخش واگذاری های دارایی های سرمایه ای وصول درآمد بسیار پایین است. بخش عمده درآمد این حوزه مربوط به درآمد حاصل از فروش نفت است که در شش ماهه ابتدای سال ۴۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یعنی ۷۵ درصد درآمد شش ماهه و ۳۷ درصد درآمد مصوب سالانه از در آمد های پیش بینی شده در این بخش وصول شده است. این در حالی است که باید در بخش نفت ۵۰ هزار میلیارد تومان در آمد وصول می شد اما ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد وصول شده است که شاهد کاهش ۲۶ درصدی وصول درآمد در این بخش هستیم.

وی کاهش درآمد نفتی را ناشی از کاهش قیمت نفت در شش ماهه ابتدایی سال ۹۶ خواند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: در بخش واگذاری دارایی های مالی نیز ۳۷ درصد درآمد شش ماهه و ۱۸  درصد درآمد یک ساله وصول شده است.

حسینی با بیان اینکه شرایط درآمدی کشور نسبت به سال گذشته بهتر است گفت: اما نسبت به مصوبات بودجه سال ۹۶ منابع درآمدی ما از مصارف بودجه فاصله زیادی دارد.

وی اظهار داشت: کل درآمدهای وصول شده در شش ماهه ابتدایی سال تکاپوی هزینه های جاری کشور را نکرده است و دولت ناچار شده رقم کوچکی از تنخواه گردان خزانه استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تخصیص اعتبارات طرح های عمرانی گفت: با توجه به کاهش درآمدها دولت پرداخت چشمگیری در این بخش نداشته است و ما شاهد تحرک در بخش زیرساخت های اقتصادی نبوده ایم.

حسینی اظهار داشت: از سال ۹۶ تاکنون ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای پرداخت شده که شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن اعتبار تملک دارایی های مالی بوده است. این اعتبارات شامل اوراق مشارکت و  اسناد خزانه می باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اعتباراتی که به استان پرداخت شده بیشتر به صورت اسناد خزانه بوده و عدد کمی به صورت نقدی پرداخت شده است.

وی با اشاره به انحراف دولت از اجرای قانون بودجه سال ۹۶ گفت: مجلس اعتباراتی را برای دولت از صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده بود که نقدی بود اما دولت اسناد خزانه در این بخش منتشر کرده است. در رابطه با سه درصد درآمدهای نفت و گاز نیز عددها نقدی است اما اسناد خزانه به استان ها ابلاغ شده است.

حسینی گفت: همچنین طبق قانون بودجه سال ۹۶ قرار بود یک درصد از هزینه های شرکت ها کسر و از این محل مطالبات فرهنگیان پرداخت شود اما این درآمد محقق نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: همچنین قرار بود بخشی از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت ورزش و جوانان اختصاص یابد اما از این بخش تاکنون فقط یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان به این وزارتخانه پرداخت شده است.

نظر شما