شناسهٔ خبر: 140813 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ائتلاف با اعتدال گرایان برایمان هزینه داشت/در انتخابات با هویت اصلاح طلبی وارد صحنه خواهیم شد

محمدرضا عارف/2 رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان: جریان اصلاحات در تمامی انتخابات آینده به اندازه کافی کاندیدای اصلاح‌طلب خواهد داشت و با هویت اصلاح طلبی وارد صحنه خواهد شد.

به گزارش«نماینده»، محمد رضا عارف"رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان" در گفتگویی در خصوص ائتلاف و یا عدم ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدال گرایان، گفت: باتوجه به فضایی که پس از انتخابات سال ۹۲ ایجاد شده بود، معتقد بودیم باید همراهی با نزدیکان دولت در ادامه راه لحاظ کنیم. البته این ائتلاف رسمی نبود اما در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ به‌صورت نانوشته در یک ائتلاف با جریان «اعتدال» قدم به عرصه گذاشتیم و در انتخابات هم موفق شدیم اما مشکلی که در ادامه پیش آمد، این بود که مؤتلف ما این ائتلاف را صرفاً تا درب بهارستان می‌خواست.

وی اضافه کرد: در این میان، بخشی از این افراد صرفاً خودشان را کنار کشیدند اما بعضی دیگر عملاً در مجلس رودرروی ما قرار گرفتند و به گفتمانی که آن‌ها را به مجلس فرستاده بود، پشت کردند و بنابراین، ائتلاف دوام نیاورد.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه در هر شرایط ابتدا به ائتلاف و شرایط آن می‌اندیشیم، اظهارداشت: اما این احتمال نیز وجود دارد که با رویکرد ائتلافی وارد اقدام و عمل نشویم که البته برخی دوستان، بخش اول گفته بنده را نادیده گرفتند.

*ائتلاف با اعتدال گرایان برایمان هزینه داشت

عارف به ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدال گرایان در انتخابات مجلس دهم اشاره و خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس دهم ما بخشی از ظرفیت خود را در ائتلافی که انجام دادیم، به غیراصلاح‌طلبان اختصاص دادیم و این مسئله برایمان هزینه‌هایی به‌همراه داشت. بنابراین  بعد از انتخابات مجلس، باید تصمیم می‌گرفتیم که آیا در گام سوم نیز حفظ این ائتلاف ضرورت دارد یا خیر. در نهایت در انتخابات شورای شهر در سال ۹۶ وارد ائتلاف نشدیم و درواقع آن‌چه به نوعی برای آینده مطرح کردم، در انتخابات اخیر عملی شده است!

وی با خطاب قرار دادن حزب اعتدال و توسعه، تصریح کرد: حزب اعتدال و توسعه که در انتخابات مجلس بخشی از ائتلاف بود، تقاضای پیوستن رسمی به شورایعالی را مطرح کرد و عملاً به عضویت این شورایعالی درآمد. بنابر این در گام سوم در انتخابات شورای شهر ائتلاف نکردیم و همه‌جا به فهرست غیرائتلافی و «لیست امید» وارد رقابت شدیم. در آن اظهارنظر هم تاکید کردم باتوجه به روندی که اصلاحات در این ۳ گام طی کرده و در گام سوم نیز بدون ائتلاف موفق بودیم، احتمال این‌که بدون ائتلاف به راه‌مان ادامه دهیم، وجود دارد.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در خصوص عدم ائتلاف با اعتدال گرایان در انتخابات آتی، گفت: بعد از جمع‌بندی عملکردمان در انتخابات اخیر و دریافت نظرات نخبگان و شوراهای اصلاح‌طلبان مواضع خود را اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین درخصوص تشکیل پارلمان اصلاحات، افزود: در مورد سمت‌گیری آینده شورای‌عالی به‌طور طبیعی بحث‌هایی مطرح است و اینکه به پارلمان اصلاحات تبدیل شود یا نه نیاز به زمان دارد و قطعاً نظر احزاب اصلاح‌طلب در این مورد بسیار موثر و مهم است.

عارف در پاسخ به این سوال «آیا رفتار جریان اعتدال را پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا این احتمال وجود دارد که از جریان اصلاحات دور شود یا اساساً خود جریان اصلاحات به سمت لاریجانی برود؟!»، تاکید کرد:باید منتظر بمانیم و ببینیم. هنوز برای این بحث زود است. باید در آینده تصمیم‌گیری کنیم. اما آن‌چه با قطعیت می‌توان گفت این است که جریان اصلاحات در تمامی انتخابات آینده به اندازه کافی کاندیدای اصلاح‌طلب خواهد داشت و با هویت اصلاح طلبی وارد صحنه خواهد شد.

جزئیات 3 دیدار رسمی اصلاح‌طلبان با روحانی

  وی در خصوص دیدار اصلاح طلبان با رئیس جمهور در قالب کمیته تعامل شورای عالی اصلاح طلبان، گفت:ما  با روحانی جلساتی داشتیم که یکی از این دیدارها ازطریق کمیته تعامل شورای‌عالی انجام شد. و البته کمیته تعامل فراکسیون امید نیز جلسه دیگری با رییس‌جمهوری داشت.

ئیس فراکسیون امید با بیان اینکه ما درمجموع ۳ جلسه رسمی با روحانی داشتیم، افزود: اولین جلسه همان دیدار شخص بنده با  روحانی بود که درباره کلیات عملکرد دولت گفت‌وگو کردیم. جلسه دوم، جلسه کمیته تعامل شورای‌عالی به‌همراه هیات رییسه این شورا بود که این بار هم به ابعاد دیگری از کلیات فعالیت‌های دولت پرداختیم و درباره مطالبات و توقعات مردم و اولویت‌های کاری دولت بحث کردیم. همچنین یک جلسه دیگر نیز ازطریق کمیته تعامل فراکسیون امید و هیات رییسه این فراکسیون برگزار شد که هر ۳ جلسه خروجی قابل‌قبولی داشت.

نظر شما