شناسهٔ خبر: 140768 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتقاد از تفرقه در خانه ملت/نمایندگان تهران موتورمحرک مجلس نیستند

محمد دهقان/2 نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ۵ عامل تضعیف مجلس دهم را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» محمد دهقان در خصوص آسیب‌شناسی عملکرد مجلس دهم گفت: علت اینکه در ۱۶ ماه گذشته کار قابل اعتنایی در مجلس انجام نشده است، سه عامل مهم است.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجالس قبل در بُعد اقتصادی، نمایندگان قوی‌تری مانند دکتر توکلی، نادران و مصباحی‌مقدم حضور داشتند، این افراد نمایندگان تهران بودند که مانند نمایندگان شهرستان، ملاحظه دولت را به دلیل مشکلات حوزه انتخابیه نداشتند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این نمایندگان افراد کارشناسی بودند که صبغه علمی آنها بیش ازصبغه سیاسی‌شان بود و دربعد قانونگذاری وبویژه درزمینه نظارت بسیار تاثیر گذار بودند.

دهقان با بیان اینکه متأسفانه مجلس دهم دارای چنین بنیه علمی نیست، گفت: در مجلس دهم نمایندگانی امثال دکتر توکلی و نادران، مصباحی مقدم، زاکانی، باهنر و عبداللهی حضور ندارند.

وی دومین عامل را عدم حضور افراد باتجربه در مدیریت مجلس خواند و گفت: در مجلس نهم افراد برجسته‌ای مانند مهندس باهنر در مدیریت مجلس نقش‌آفرینی می‌کردند که با همکاری تعدادی از اعضای هیات رئیسه امور محتوایی مجلس را سامان می دادند و به کمیسیون‌ها جهت داده و به تصویب طرح‌های مهم و کنارگذاشتن طرحهای فاقداولویت کمک می‌کردند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلس نهم برخی اعضای هیأت رئیسه استراتژی مجلس را مشخص می‌کردند و وقت مجلس به انجام کارهای مهم و تدوین طرح‌ها و لوایح مهم اختصاص می‌یافت.

دهقان در توضیح سومین عامل، با تأکید بر اینکه مجلس در بعد قانونگذاری ضعیف شده است، گفت: تفرقه‌ای که در مجلس دهم با ایجاد سه فراکسیون که هیچ‌کدام اکثریت را ندارند، ایجاد شده، موجب پائین امدن کارآمدی مجلس در بُعد قانونگذاری و نظارت  شده است.

وی تأکید کرد: اعضای فراکسیون امید اولین بار است که در مجلس حضور می‌یابند واکثرآنها در زمینه قانونگذاری تجربه ندارند، در بُعد نظارت نیز علاوه برفقدان تجربه لازم به دلیل هماهنگی با دولت، محدودیت‌هایی دارند.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فراکسیون نمایندگان ولایی نیز اکثریت را ندارد که این موضوع موجب می‌شود طرح‌های مهم در مجلس تصویب نشود، چون در زمان بررسی طرح‌های مهم، اختلافات مهم بروز می‌کند.

دهقان، ریاست مجلس را عاملی مهم در نظم‌دهی به طرح‌ها و لوایح و افزایش وزن سیاسی مجلس خواند و گفت: آقای لاریجانی چندی قبل گزارشی از ۲۰ مورد بحرانی در کشور دادند. عده‌ای از نمایندگان همان زمان معتقدبودند رئیس مجلس و افراد بانفوذ باید برای این موضوع وقت بگذارند. اگر در این چهار سال، چهار مشکل کشور حل شود، گام مهمی برداشته شده است.

وی تأکید کرد: مجلس اگر وسط بیاید، دولت مجبور به اجرای مصوبات مجلس است؛ نیازمند مجلسی باانگیزه و قوی هستیم تا دولت سرخط بیاید و مشکلات مردم حل شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دکتر لاریجانی خیلی می تواند موثر باشد اگر بخواهد می تواند با به کار گیری نمایندگان موثر وتوانمند جهت مجلس را از رسیدگی به موافقت نامه ها وطرحهای بی خاصیت یا کم خاصیت به سمت حل مشکلات اقتصادی اشتغال مبارزه با فساد اصلاح قانون تجارت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی وسلامت مواد غذایی وجلوگیری از قاچاق وواردات کالا تغییر دهند ولی ایشان هم انگیزه ای از خودشان نشان نمی دهند.

دهقان با بیان اینکه نمایندگان تهران بیشتر می توانند موجب تحرک‌بخشی به مجلس شوند، گفت:نمایندگان تهران در مجلس دهم، برخلاف گذشته موتور محرک مجلس نیستند. همیشه نمایندگان تهران جلودار مجلس هستند چون محدودیت نمایندگان شهرستان‌ها را ندارد؛ اما در دوره دهم این وضعیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: نگاه سیاسی که در بین برخی نمایندگان وجود دارد که می‌گویند هرچه دولت می‌گوید، خوب است هم موجب تضعیف جایگاه نظارتی مجلس شده است.

دهقان افزود: ما مخالفتی با این موضوع نداریم اما نمایندگان باید وقت بگذارند تا مشکلات مردم حل شود، ما هم فارغ از نگاه‌های سیاسی حاضر هستیم به نمایندگان تهران کمک کنیم تا مشکلات مردم کاهش یابد.

نظر شما