شناسهٔ خبر: 140700 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در صورت نیاز دنبال بازدید از سایت‌های نظامی ایران می‌رویم

آمانو// مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص احتمال بازدید این سازمان از سایت‌های نظامی ایران گفت که در صورت نیاز، دنبال بازدید از این سایت‌ها می‌رویم و مکان‌های نظامی و غیرنظامی با هم فرق ندارد.

به گزارش «نماینده»، «یوکیا آمانو»  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در خصوص بازدید آژانس از سایت‌های نظامی ایران گفت: «وقتی نیاز به بازدید را تشخیص دهیم، به دنبال دسترسی به این مکان‌ها می‌رویم. بین مکان‌های نظامی و غیرنظامی برای ما تفاوتی وجود ندارد اما درباره جزئیات مکان‌هایی که به آنجا می‌رویم، حرف نمی‌زنیم».

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از منتقدانی که توانمندی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را زیر سؤال می‌برند، ناامید نیستید، گفت: «ما یک سازمان فنی هستیم و من بر اساس قوانین و بر اساس پادمان‌های استاندارد آژانس وظایف خود را ایفا می‌کنم».

آمانو ادامه داد: «ما به شیوه‌ای منصفانه و بی‌طرفانه و حرفه‌ای به کار خود و نظارت و راستی‌آزمایی از تعهدات هسته‌ای ایران طبق برجام ادامه می‌دهیم بنابراین هر اتفاقی که بیافتد ما به کار خود ادامه می‌دهیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مخالفت ایران درباره بازدید از تأسیسات نظامی ایران گفت:‌ «ما اظهارنظرات زیادی نه تنها از سوی ایران بلکه از سوی کشورهای دیگر نیز می‌شنویم اما کار ما تحلیل حقایق است. حقایق به مفهوم مواد هسته‌ای و تأسیسات مربوط به مواد هسته‌ای است.   کار و هدف آژانس، تحلیل اظهارنظرات نیست».

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز در سؤالی مطرح کرد، آژانس ۷ گزارش درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تتهیه کرده است اما منتقدان می‌گویند که شما در قبال ایران بسیار نرم عمل کرده‌اید و جزئیات کافی ارائه ندادید.

آمانو در پاسخ به این سؤال گفت: «اطلاعات جمع‌آوری شده بازرسان (آژانس) می‌باسیت محرمانه حفظ شود. این افرادی که اعتراض می‌کنند که اطلاعات مربوط به ایران را ندارند، در عین حال اطلاعات مربوط به آلمان، ژاپن و کنیا را نیز ندارند. کار ما شبیه پزشکان است. افراد با علم به اینکه پزشک اطلاعات حساس مربوط به آنها را فاش نمی‌کند، نزد پزشک می روند».

این روزنامه آمریکایی ادامه داد، اما شما صلاحدید تصمیم‌گیری درباره چیزهایی که می بایست منتشر شود را دارید. اگر بازرسی از ایران به نرمی پیش می رود، به چه دلیل اطلاعات بیشتری برای پاسخگویی به منتقدانتان فاش نمی‌کنید؟

آمانو پاسخ داد: «صلاحدید به مفهوم زمانی است که من یک دلیل خوب دارم. به مفهوم آن نیست که مدیرکل می تواند هرکاری که می‌خواهد، انجام دهد. وقتی نگرانی درباره نقض (برجام) وجود دارد و وقتی قطعنامه سازمان ملل وجود دارد، بله چنین صلاحدیدی هست اما این طور نیست که برخی کشورها درخواست (اطلاعات) بیشتر بکنند و من بگویم «بفرمایید اطلاعات بیشتر» یا «بگذارید اطلاعات کمتر بدهم».

لس آنجلس‌تایمز در سؤال دیگری مطرح کرد، اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا فشار بیشتری در خصوص ایران وارد آورد، آیا بازرسان آژانس دسترسی‌هایی که در حال حاضر (به سایت‌های هسته‌ای ایران) دارند را از دست خواهند داد؟

آمانو در پاسخ به این سوال گفت: «پیش‌بینی آنچه که رخ خواهد داد، بسیار دشوار است. از آنجایی که ما یک سازمان فنی هستیم ...گمانه‌زنی برای ما مفهومی ندارد. ما دوربین‌هایی داریم، ما مهر و موم‌ (تجهیزات الکترونیکی) داریم ...ما بازرسانی داریم بنابراین ما واقعی و منصفانه کار می‌کنیم و این  مزیت ما است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اقدامات آژانس در خصوص کره شمالی گفت: «من در ماه آگوست به ایجاد یک تیم کوچک با هدف تقویت توانمندی نظارت بر برنامه هسته‌ای کره شمالی و تقویت آمادگی ما برای بازگشت به کره شمالی تصمیم گرفتم. منظورم این نیست که یک فرصت قریب‌الوقوع مشاهده کردم. واضح است که اوضاع بسیار جدی و عمیق است. برنامه هسته‌ای آنها در حال پیشرفت است و بنابراین ما می‌بایست آموزش بازرسان خود را به روزرسانی کنیم، تجهیزات لازم را تهیه کنیم و برنامه راستی‌آزمایی انجام دهیم...بنابراین اگر به ما اجازه داده شود، ما بتوانیم بازرسان خود را فوری اعزام کنیم».

نظر شما